ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رمزنگاری
تکنولوژی

IBM: کامپیوترهای کوانتومی تهدیدی وجودی علیه پروتکل‌های رمزنگاری به‌وجود می‌آورند

یکی از زیرمجموعه‌های IBM در گزارش جدیدی می‌گوید شرکت‌ها از همین حالا باید به فکر استفاده از روش‌های امنیتی مقاوم به کامپیوترهای کوانتومی باشند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۸ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

رمزنگاری سال‌هاست که نقشی حیاتی در دنیای دیجیتال ایفا می‌کند، اما کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند همه چیز را تغییر دهند. حالا کار به جایی رسیده است که شرکت‌هایی مثل IBM می‌گویند باید به فکر جایگزینی برای سیستم‌های رمزنگاری فعلی باشیم که بتوانند از ایمنی اطلاعات ما در برابر رایانش کوانتومی محافظت کنند.

مؤسسه Business Value از زیرمجموعه‌های IBM در گزارش جدیدی با عنوان «امنیت در دوران کوانتوم» به بررسی واقعیت ریسک‌های کوانتومی و نیاز به استفاده از روش‌های رمزنگاری مقاوم به کوانتوم به‌منظور حفاظت از اپلیکیشن‌ها و زیرساخت‌های اطلاعاتی پرداخته است.

این گزارش می‌گوید رایانش کوانتومی پروتکل‌های رمزنگاری در کامپیوترهای کلاسیک ما را در معرض نوعی «ریسک وجودی» قرار می‌دهد. IBM می‌گوید مجرمان سایبری احتمالاً همین حالا مشغول گردآوری داده‌های رمزنگاری‌شده هستند تا زمانی که کامپیوترهای کوانتومی در دسترس قرار گرفتند، رمز آن‌ها را بشکنند.

با عرضه این کامپیوترها، پروتکل‌های رمزنگاری به‌لحاظ نظری در عرض چند ساعت شکسته می‌شوند؛ درنتیجه، پروتکل‌هایی مثل RSA دیگر با نگاه به آینده برای حفظ ایمنی اطلاعات کارآمد نیستند.

اگرچه استفاده از کامپیوترهای کوانتومی هنوز رواج پیدا نکرده است، اما سازمان‌های بیشتری متوجه شده‌اند که باید ریسک شکسته‌شدن سیستم‌های رمزنگاری خود را جدی بگیرند. دولت آمریکا در ماه دسامبر 2022 قانونی را طرح کرد که به‌موجب آن سازمان‌های دولتی باید به سراغ استفاده از فناوری‌های مقاوم به رمزگشایی با روش‌های کوانتومی بروند.

IBM می‌خواهد در رمزنگاری مقاوم در برابر کوانتوم پیشگام باشد

با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار رمزنگاری کوانتومی از 89 میلیون دلار در 2020 به 214 میلیون دلار در 2025 برسد، IBM آماده است تا در کنار بازیگران دیگری مثل اینتل خود را به‌عنوان یکی از پیشگامان این حوزه معرفی کند.

این شرکت پارسال راهکاری موسوم به IBM z16 را راه‌اندازی کرد که یک برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی برای مقابله با مداخله است و می‌تواند به پردازش داده‌های حساس بپردازد. این شرکت همچنین در توسعه سه الگوریتم از چهار الگوریتمی که توسط مؤسسه ملی استانداردها و فناوری آمریکا برای دوران پس از کوانتوم انتخاب شده‌اند، مشارکت داشته است.

بخشی از استراتژی کوانتومی IBM استفاده از سیستم رمزنگاری مشبک است که می‌تواند برای ساخت پروتکل‌های رمزنگاری جدید و مقاوم استفاده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی