ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پیشرانه وارداتی آریا سایپا
خودرو

تحویل سایپا آریا با موتور ۲ لیتری میتسوبیشی؛ شاهین هاچ‌بک نجات پیدا کرد!

آریا نسخه هاچبک شاهین است که قرار است با موتوری کاملا متفاوت نسبت به موتور شاهین و تیبا عرضه شود.

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۸ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۵

آریا نسخه هاچبک از شاهین سایپا است که با اندکی افزایش ارتفاع، قامت بلندتری نسبت به این سدان اقتصادی داشته و در سال ۱۴۰۲ روانه بازار می‌شود. اطلاعات متعددی درباره مشخصات فنی آریا در رسانه‌های مختلف وجود دارد. اما خبر جدید مبنی بر پیشرانه وارداتی آریا سایپا بخشی از این اطلاعات را نقض می‌کند. ظاهرا سایپا تصمیم گرفته تا دور موتورهای ۱.۵ لیتری توربو مشترک با شاهین را خط بکشد و از یک پیشرانه وارداتی در کراس اوور جدید آریا استفاده کند. این پیشرانه دو لیتری، نمونه بهبودیافته سری 4G94 میتسوبیشی است که توسط کمپانی چینی DAE ساخته می‌شود.

موتور 4G94 با نام چینی 4J20V از نوع تنفس طبیعی بوده و دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است که از فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها بهره می‌گیرد. قدرت و گشتاور این موتور به ترتیب حدود ۱۴۴ اسب بخار و ۱۷۷ نیوتن متر گزارش شده است.

سایپا آریا داخل
سایپا آریا

با این وجود، پیشرانه وارداتی آریا سایپا نسخه بهبودیافته 4G94 است که به فناوری GDi مجهز بوده و می‌تواند ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک متصل است و نیرو را به چرخ‌های جلو وارد می‌کند. به احتمال زیاد، گیربکس نیز محصولی از شرکت DAE‌ است.

البته به غیر از موتور، جنبه‌های دیگری از آریا نیز متفاوت با شاهین هستند. به دنبال عرضه آریا در نمایشگاه‌های مختلف و با توجه به بازخوردهای متعدد نسبت به کابین بی‌روح این محصول جدید، سایپا تصمیم گرفته کراس اوور خود را با سلیقه و نیاز کاربران تطبیق دهد. ظاهرا این شرکت تجهیزات موردنیاز جهت ساخت داشبورد و اجزای کابین را خریداری کرده و قرار است از متریال بهتر و روکش نرم‌تری استفاده کند.

سایپا آریا عقب
سایپا آریا

آریا از لحاظ امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی تقریبا مشابه با شاهین عرضه خواهد شد. دو ایربگ، سانروف، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، سنسور پارک و دوربین عقب، فرمان کمکی برقی، GPS، نمایشگر لمسی و ... از جمله تجهیزات به‌کاررفته در کراس اوور آینده سایپا هستند. البته نسخه‌های فول آپشن احتمالا با امکانات پیشرفته‌تری همچون سیستم کنترل پایداری الکتریکی، رادار نقطه کور، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و ... در دسترس خریداران قرار می‌گیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی