ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جریمه انصراف از خرید خودرو در بورس کالا
خودرو

جریمه انصراف از خرید خودرو در بورس کالا چقدر است؟

درصورت تمایل به انصراف از خرید خودرو در بورس کالا باید مبلغی معادل با ۵.۵ درصد از ارزش کل معامله را به‌عنوان جریمه پرداخت کنید.

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۳۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

جریمه انصراف از خرید خودرو در بورس کالا معادل با ۵.۵ درصد از ارزش کل معامله است که می‌بایست توسط خریدار پرداخت شود تا مابقی پولی که به‌پای معامله گذاشته است، به حساب وکالتی وی برگردانده شود.

در‌حال‌حاضر خرید خودرو در بورس کالا به‌دلیل معامله مستقیم با فروشنده و همین‌طور کشف قیمت واقعی خودروها، از محبوبیت بسیاری برخوردار است. خودرو در این بستر مزایده‌ای بیشتر از قیمت کارخانه‌ای و کمتر از قیمت بازار آزاد به فروش می‌رسد. بااین‌وجود اگر به‌عنوان یک متقاضی در مزایده برنده شده باشید، ولی در تسویه‌حساب بدقولی کنید، معامله فسخ می‌شود و باید جریمه انصراف از خرید خودرو در بورس کالا را پرداخت کنید.

معامله خودرو در بورس کالا تنها به پرداخت هزینه خودرو محدود نمی‌شود. در این میان، پرداخت هزینه‌های جانبی و همین‌طور مالیات بر ارزش‌افزوده نیز بر عهده خریدار است.

منظور از هزینه‌های جانبی، هزینه‌های مربوط به بیمه شخص ثالث، عوارض شماره‌گذاری، صدور کارت، خدمات پستی و... است که براساس تعرفه‌های دولتی تعریف می‌شوند.

مالیات بر ارزش افزوده نیز بر حسب قیمت نهایی فروش (و نه قیمت پایه) محاسبه می‌شود که معمولاً بین ۹ الی ۱۳ درصد است.

هزینه‌های بالا و به‌طور کلی تسویه وجه خودروی فروخته‌شده می‌بایست در حداکثر سه روز انجام شود. به بیان بهتر، مهلت زمان قانونی تکمیل وجه تنها سه روز است. اگر تسویه تا ساعت ۳ بعد از ظهر روز سوم صورت نگیرد، مجدداً سه روز به خریدار فرصت داده می‌شود تا نسبت به تسویه‌حساب اقدام کند. البته این سه روز دوم با پرداخت جریمه همراه است. به‌ازای هر روز، ۲۵ درصد از ارزش کل قرارداد به‌عنوان جریمه لحاظ می‌شود.

پایان سه روز دوم به معنی فسخ قرارداد است و خریدار باید جریمه انصراف از خرید خودرو در بورس کالا را پرداخت کند. این جریمه معادل ۵ درصد ارزش کل قرارداد بعلاوه کارمزد دو سر معامله (یعنی ۵.۰ درصد از ارزش کل قرارداد) است.

بدین‌ترتیب درصورت فسخ قرارداد، ۵.۵ درصد از ارزش کل معامله به‌عنوان خسارت از پول پرداختی بابت شرکت در مزایده برداشت شده و مابقی ظرف ۹ روز کاری به حساب وکالتی خریدار واریز می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی