ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت فروش لایسنس ویندوز 10 را از 11 بهمن‌ماه متوقف می‌کند

مایکروسافت می‌خواهد ویندوز 10 را برای بازنشستگی آماده کند و در همین راستا، از 31 ژانویه فروش لایسنس آن متوقف خواهد شد.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

مایکروسافت همین چند روز پیش به پشتیبانی از ویندوز 7 و 8.1 پایان داد و حالا به‌نظر می‌رسد می‌خواهد به عمر یکی دیگر از سیستم‌عامل‌های خود پایان دهد. ردموندی‌ها از تاریخ 31 ژانویه 2023 (11 بهمن‌ماه 1401) فروش لایسنس ویندوز 10 را متوقف خواهند کرد.

طبق گزارش Tom's Hardware، مایکروسافت در وب‌سایت خود اعلام کرده است که 31 ژانویه آخرین تاریخی خواهد بود که ویندوز 10 برای دانلود به فروش می‌رسد. بااین‌حال، مایکروسافت گفته است که تا 14 اکتبر 2025 (22 مهر‌ماه 1404) به انتشار آپدیت‌های امنیتی برای حفاظت از کامپیوترها در برابر ویروس‌ها، جاسوس‌افزارها و سایر بدافزارها ادامه می‌دهد.

ویندوز 10، محبوب‌ترین سیستم‌عامل کنونی مایکروسافت

طبق جدیدترین داده‌های Statcounter، ویندوز 10 محبوب‌ترین سیستم‌عامل مایکروسافت در بازار محسوب می‌شود. سهم این سیستم‌عامل در ماه دسامبر برابر 67.95 درصد بود، درحالی‌که ویندوز 11 تنها 16.97 درصد سهم دارد. پس از ویندوز 11، ویندوز 7 با سهم 11.2 درصد قرار گرفته است.

با وجودی که ویندوز 10 محبوب‌ترین سیستم‌عامل ردموندی‌ها به‌حساب می‌آید، این شرکت می‌خواهد تمام کاربران به سراغ ویندوز 11 بروند و تمام تلاش‌های آن در همین راستا قرار دارد.

ویندوز 11 نسخه 22H2

اگرچه مایکروسافت گفته است که تا اواخر 2025 به انتشار آپدیت‌های امنیتی برای ویندوز 10 ادامه می‌دهد، اما این احتمال وجود دارد که تا پس از این تاریخ هم شاهد چنین کاری باشیم. درحقیقت اگر بخش بالایی از کاربران همچنان درحال استفاده از ویندوز 10 باشند، مایکروسافت پشتیبانی از آن را به پایان نمی‌رساند.

انتظار داریم تا سال 2025، بسیاری از کاربران به ویندوز 11 مهاجرت کنند. البته تمام لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های جدید هم تقریباً از سال گذشته میلادی با این سیستم‌عامل روانه بازار شده‌اند. علاوه‌براین، ارتقا از ویندوز ۱۰ به ۱۱ رایگان است؛ هرچند سیستم‌های قدیمی از آن پشتیبانی نمی‌کنند.

درنهایت اگرچه مایکروسافت می‌خواهد فروش لایسنس را متوقف کند، اما احتمالاً راه‌های دیگری برای تهیه آن وجود داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی