ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نگاهی به آخرین شرایط بازار خودرو؛ تشدید رکورد در آستانه تورم انتظاری

به عقیده کارشناسان رکود مجدداً به بازار بازگشته و به‌نظر نمی‌رسد تا پایان سال نیز از بین برود.

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

طی یکی‌دو هفته گذشته و با توجه به تغییرات مدیریتی در بانک مرکزی کشور، ترمز افزایش قیمت خودرو در بازار کشیده شده و بازار خودروهای صفر داخلی روند نزولی قیمت‌ها را در پیش گرفته‌ است. اما به عقیده کارشناسان رکود مجدداً به بازار بازگشته و به‌نظر نمی‌رسد تا پایان سال نیز از بین برود. در همین حین، افزایش مجدد قیمت ارز می‌تواند روند بازار را تغییر دهد و بار دیگر بر التهاب بازار رنجور خودرو بیفزاید.

«سعید موتمنی»، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، در رابطه با واکنش بازار به عرضه 10 هزار دنا پلاس در بورس کالا اظهار داشت: «بازار خودرو به‌دنبال کاهش اخیر قیمت ارز در روزهای اخیر، به خواب رفته است؛ رکود سنگینی بر بازار حاکم شده و معاملات در حد صفر است. با توجه به آنکه تحویل خودروهای عرضه‌شده در بورس کالا، ازجمله خودروی دنا به خریداران در ماه‌های آینده صورت می‌گیرد و همچنین با توجه به رکود حاکم بر بازار خودرو، عرضه اخیر در بازار فعلاً تأثیری نداشته و آثارش در بازار نمایان نشده است.»

قیمت دنا پلاس اتومات امروز در بازار آزاد حدود 700 میلیون تومان و قیمت دنا پلاس دنده‌ای نیز حدود 625 میلیون تومان بوده که نسبت به روز گذشته، بدون تغییر است.

موتمنی معتقد است: «همان‌طور که فاصله قیمت کارخانه تا بازار موجب افزایش تقاضای خرید در عرضه خودروسازها می‌شود، در بورس کالا نیز با توجه به اختلاف قیمت عرضه بورس تا بازار آزاد، تقاضای غیرواقعی وجود دارد و بخشی از خریداران از بورس به‌دنبال کسب سود هستند. به‌دلیل محدودیت عرضه، دائماً تقاضا وجود دارد و هر زمانی که خودرو در بورس یا از طریق خودروساز عرضه شود، تعداد زیادی متقاضی خرید وجود دارد.»

طی روزهای اخیر قیمت پژو 206 تیپ دو که با افزایش قیمت ارز به حدود 515 میلیون تومان افزایش یافته بود، درحال‌حاضر در بازار به حدود 440 میلیون تومان رسیده است، اما با توجه به نوسانات چند روز اخیر نرخ ارز، بار دیگر برخی از مالکین اقدام به اعلام قیمت‌های افزایشی کرده‌اند که ممکن است به تشدید التهاب در بازار سرمایه‌ای خودروی کشورمان منجر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی