ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

گزارش جاباما: تمایل به سفر در پاییز امسال کاهش یافته است

مردم پاییز امسال 30 درصد کمتر از پیش‌بینی‌ها به سفر رفتند و ارائه‌دهندگان اقامتگاه به‌طور میانگین 9 تا 12 میلیون تومان ضرر کردند.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۵

آمارها و بررسی‌های جاباما نشان می‌دهد مردم در پاییز امسال کمتر از هر زمانی در طول یک سال گذشته به سفر رفته‌اند. این کاهش تمایل به سفر حتی در میزان جستجوی کلمات کلیدی رزرو اقامتگاه نیز به‌چشم می‌آید.

جاباما که یکی از فعالین رزرو آنلاین اقامتگاه در ایران است، گزارشی را از کاهش سفر در پاییز 1401 منتشر ساخته است. بهبود شرایط کرونا در کشور این امید پاییزی پُرسفر را برای فعالین گردشگری ایجاد کرده بود، اما وضعیت کشور به‌گونه‌ای شد که مردم کمتر از هر زمانی در طول یک سال گذشته، در این بازه زمانی به سفر رفتند.

آن‌طور که این پلتفرم گزارش کرده، میزان رزرو انواع اقامتگاه در پاییز امسال، 30 درصد کمتر از میزان پیش‌بینی است. منظور از اقامتگاه، انواع اقامتگاه‌های غیرهتلی مثل ویلا، سوئیت و بوم‌گردی است.

این میزان افت سفر در پاییز 1401 را می‌توان به‌وضوح در میزان جست‌وجوی کلمات کلیدی رزرو انواع اقامتگاه در گوگل نیز مشاهده کرد که به کم‌ترین میزان خود در یک ‌سال گذشته رسیده است. بد نیست بدانید این میزان برابر با پاییز 1400 است که در آن فصل یکی از سخت‌ترین پیک‌های کرونا را تجربه کردیم.

جاباما اعتقاد دارد مهم‌ترین اثر کاهش میزان سفر در پاییز 1401، متوجه میزبانان اقامتگاه‌هاست؛ چرا که با کاهش تمایل مردم به سفر، تعداد رزرو هر اقامتگاه‌ و درآمد هر میزبان در مقایسه با آنچه قابل‌پیش‌بینی بود، افت قابل‌توجهی داشته است.

افت درآمدی ارائه‌دهندگان اقامتگاه

میزبانان شمال کشور 3.2 میلیون تومان و ارائه‌دهندگان اقامتگاه در جنوب کشور 4.5 میلیون تومان در ماه، کمتر از آنچه باید، درآمد داشته‌اند. این درحالی است که میزبانان جنوبی تنها شش ماه از سال درآمد دارند و با توجه به تغییراتی که در پاییز 1401 شاهد آن بودیم، بیش از 12 میلیون تومان از درآمد سال خود را از دست داده‌اند.

بایستی توجه داشت که این کاهش درآمد تنها محدود به هر میزبان و اقامتگاه نیست، بلکه در بسیاری از شهرها، کل بوم تحت تأثیر قرار گرفته است. به عنوان مثال به‌ازای هر اقامتگاه بوم‌گردی، حداقل برای 15 خانواده به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌شود.

بنابراین با کاهش میزان گردشگر در این منطقه، نه‌تنها میزبان هر اقامتگاه، بلکه فروشندگان و ارائه‌دهندگان خدماتی که حول هر اقامتگاه شکل گرفته‌اند، نظیر رستوران، نانوایی، سوپرمارکت، فروشنده صنایع دستی، تورلیدر و... نیز متضرر می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی