ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اندروید 14
تکنولوژی

اندروید 14 از نصب اپلیکیشن‌های منسوخ جلوگیری خواهد کرد

گوگل دستورالعمل‌های جدیدی را در نظر گرفته است که تا مانع از نصب بدافزارها روی اندروید 14 و نسخه‌های قدیمی شود.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

اندروید 14 برای مقابله با انتشار بدافزارها، از نصب اپلیکیشن‌هایی که نسخه‌های قدیمی اندروید را هدف قرار می‌دهند، به‌طور کامل جلوگیری خواهد کرد. به‌علاوه، اپ‌های جدیدی که در پلی استور منتشر می‌شوند، باید اندروید 12 و نسخه‌های بعد از آن را به‌عنوان جامعه مخاطبان خود هدف قرار دهند.

دستورالعمل‌های گوگل‌پلی استور سال‌هاست که از توسعه‌دهندگان می‌خواهد اپلیکیشن‌های جدید خود را با تازه‌ترین امکانات و ویژگی‌های امنیتی پلتفرم اندروید سازگار کنند. حالا به‌تازگی این دستورالعمل‌ها به‌روز شده‌اند و دیگر به توسعه‌دهندگان اجازه نمی‌دهند که برنامه‌های جدید خود را برای نسخه‌های قدیمی‌تر از اندروید 12 منتشر کنند.

البته این محدودیت فقط برای انتشار اپ‌های جدید در گوگل پلی در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر، توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند برای نسخه‌های قدیمی‌تر اپلیکیشن بسازند، می‌توانند فایل APK برنامه خود را به‌صورت مستقیم در اختیار کاربران قرار دهند. به‌علاوه، همان‌طور که پیداست این دستورالعمل شامل اپ‌های قدیمی که پیش‌تر در این فروشگاه منتشر شده‌اند، نمی‌شود.

نصب اپ‌های قدیمی روی اندروید 14 ناممکن می‌شود

اما از سوی دیگر طبق تغییراتی در کد اندروید، سیستم‌عامل اندروید 14 پیش‌نیازهای API را سخت‌گیرانه‌تر می‌کند و به‌طور کامل مانع از نصب اپ‌های منسوخ و قدیمی می‌شود. بنابراین کاربران به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانند برخی اپلیکیشن‌ها را چه به‌صورت فایل APK مستقیم و چه از فروشگاه‌های اپلیکیشن در این نسخه نصب کنند.

گوگل امیدوار است که با این تصمیم بتواند از انتشار بدافزارها در اکوسیستم اندروید جلوگیری کند. این شرکت باور دارد که بسیاری از بدافزارها به‌طور خاص نسخه‌های قدیمی اندروید را هدف قرار می‌دهند، چون این نسخه‌ها فاقد قابلیت‌های امنیتی جدید برای حفاظت از کاربران هستند.

درنهایت شرکت‌های سازنده دستگاه‌های اندرویدی تصمیم خواهند گرفت که پشتیبانی تا چه نسخه‌ای از اندرویدهای قدیمی زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد. اما با وجود تمام این محدودیت‌ها، کاربران همچنان می‌توانند از آزادی‌های اندروید برای نصب اپلیکیشن‌های منسوخ استفاده کنند و برای انجام این کار می‌توانند از خط فرمان کمک بگیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی