ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خرید خودروهای وارداتی از بورس کالا
خودرو

شرایط خرید خودروهای وارداتی از بورس کالا چیست؟

تاکنون محموله‌های متعدد خودروهای خارجی وارد کشور شده و براساس اطلاعات اخیر، حدود ۵۵ هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شده‌اند.

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

تاکنون محموله‌های متعدد خودروهای خارجی وارد کشور شده و براساس اطلاعات اخیر، حدود ۵۵ هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شده‌اند. گفته می‌شود تا پایان خردادماه، موجودی خودروهای وارداتی در کشور به ۲۰۰ هزار دستگاه می‌رسد که از طریق بورس کالا در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرند. اما شرایط خرید خودروهای وارداتی از بورس کالا چگونه است؟

بورس کالا یک بستر فروش شفاف و منصفانه به‌حساب می‌آید که براساس مکانیزم مزایده‌ای عمل می‌کند. عرضه خودرو در بورس کالا به‌سبب کشف قیمت واقعی مورد استقبال بسیاری از مسئولین قرار گرفته است؛ هرچند که نهادهایی مانند سازمان بازرسی کل کشور از این روش عرضه انتقاد می‌کنند. به‌هرحال، همان‌طور که در آیین‌نامه واردات خودرو ذکر شده است، خودروهای وارداتی باید در بورس کالا عرضه شوند.

در جلسه اخیر هیئت پذیرش بورس کالا، ۱۹ هزار خودروی چانگان چینی و ۲۱۴۰ خودروی کیای کره‌ای مورد پذیرش و تأیید قرار گرفته‌اند. به بیان بهتر، بورس کالا هم‌اکنون از آمادگی لازم برای عرضه آن‌ها برخوردار است و به‌محض ورود به کشور، انجام امور گمرکی و ترخیص آن‌ها می‌تواند ماشین‌های خارجی را در دسترس خریداران قرار دهد.

بد نیست بدانید که تمام ۱۹ هزار خودروی چانگان توسط سایپا وارد کشور می‌شوند. این خودروها به‌علاوه ۲۱۴۰ خودروی کیا، بهصورت یک‌جا و هم‌زمان در بورس کالا عرضه خواهند شد. محدودیت‌های پیشین خرید خودرو در بورس کالا روی ماشین‌های وارداتی نیز اعمال می‌شود و هر کد ملی می‌تواند برای تنها یک خودرو درخواست سفارش دهد. از دیگر شرایط خرید خودروهای وارداتی از بورس کالا می‌توان به محدودیت سابقه خرید از سال ۱۳۹۸ اشاره کرد.

شرکت در مزایده بورس کالا مستلزم مراجعه به کارگزاری‌ها و داشتن کد بورسی و از همه مهم‌تر، افتتاح حساب وکالتی و واریز بخش یا کل مبلغ خرید خودرو در آن است. البته جزئیات بیشتر چند روز قبل توسط فروشنده اعلام می‌شود. ناگفته نماند که علی‌رغم تمرکز دولت روی ورود خودروهای اقتصادی، مدل‌های کیا و چانگان در بورس کالا چندان هم ارزان‌قیمت محسوب نمی‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی