ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

صرفه جویی اقتصادی با کاربرد موتورسیکلت برقی
اخبار خودرو

کاهش 20 درصدی آلودگی هوا درصورت جایگزین‌کردن موتورسیکلت‌های برقی

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، صرفه‌جویی اقتصادی با کاربرد موتورسیکلت برقی به ۴۶ میلیون تومان در سال می‌رسد.

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

به‌تازگی طرح تعویض موتورهای کاربراتوری قدیمی با موتورسیکلت‌های برقی در ناوگان موتوری شرکت ملی پست به اجرا رسیده است. اجرای این طرح، علاوه بر آثار مثبت زیست‌محیطی، موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز می‌شود. به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، صرفه‌جویی اقتصادی با کاربرد موتورسیکلت برقی به ۴۶ میلیون تومان در سال می‌رسد.

موتورسیکلت‌ها نقش قابل‌توجهی در رفت‌وآمدهای شهری دارند، به‌طوری که در ساعات اوج ترافیک، سهم تردد موتورسیکلت‌ها تقریباً ۱۳ درصد است. موتورسیکلت‌ها همچنین مقصر دست‌کم ۲۰ درصد آلودگی هوا هستند و به‌طور خاص اگر یک موتورسیکلت اسقاطی و خارج از رده باشد، هم سوخت بیشتری مصرف می‌کند و هم آلودگی بیشتری به‌وجود می‌آورد. درواقع میزان آلایندگی یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری فرسوده، به‌اندازه ۱۳ دستگاه خودروی بنزینی یورو ۵ است!

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هر موتورسیکلت کاربراتوری در سال حدود ۲۶۷ کیلوگرم گاز آلاینده در هوا منتشر می‌کند. بااین‌وجود، طرح برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها در پایتخت در دستور کار قرار گرفته است و به‌زودی شاهد کاهش آلایندگی ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها خواهیم بود. سود حاصل از کاهش آلایندگی به‌دلیل کاربرد هر دستگاه موتورسیکلت برقی از منظر سلامتی، سالیانه به حدود ۳۰ میلیون تومان می‌رسد.

به‌علاوه، با کنارگذاشتن موتورهای کاربراتوری و جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی، در هر سال ۶۰۰ لیتر در مصرف سوخت (به‌ازای هر موتورسیکلت) صرفه‌جویی خواهد شد که معادل پولی آن با توجه به نرخ فعلی، حدود ۱۶ میلیون تومان می‌شود. بدین‌ترتیب، صرفه‌جویی اقتصادی با کاربرد موتورسیکلت برقی سالانه حدود ۴۶ میلیون تومان است. درضمن از آنجا که عمر مفید هر موتورسیکلت به‌طور متوسط ۱۲ سال برآورده شده است، بنابراین جمع منافع اقتصادی دراِزای جایگزینی هر دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری با موتورسیکلت برقی به ۵۵۲ میلیون تومان می‌رسد.

به بیان بهتر، هر موتورسیکلت برقی در طول عمر مفید خود حدود ۵۵۲ میلیون تومان منفعت اقتصادی به‌همراه دارد که ۱۹۲ میلیون تومان آن از منظر صرفه‌جویی در مصرف سوخت و ۳۶۰ میلیون تومان آن از منظر سلامتی و کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته می‌شود. به همین خاطر برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها مخصوصاً در شهری مثل تهران، از اهمیت بالایی برخوردار است. بد نیست بدانید که با تعویض موتورهای کاربراتوری، می‌توان میزان ذرات معلق را در روزهای آلوده تا ۱۵ الی ۲۰ درصد کاهش داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی