ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

تحلیل صورت‌های مالی دی‌ماه همراه اول: درآمد همچنان کمتر از دوران قبل فیلترینگ

فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ همچنان به کسب‌وکارها خسارت می‌زند.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۲

درآمد همراه اول طی سه ماه اخیر روندی صعودی داشته، اما هنوز به میانگین درآمدی تابستان خود نرسیده است. این امر نشان می‌دهد فیلترینگ همچنان به این کسب‌وکار سهامی عام، خسارت می‌زند.

گزارش فعالیت ماهانه همراه اول منتهی به دی‌ماه 1401 روی کدال منتشر شده است. براین‌اساس، همراه اول در یک ماه گذشته به درآمد 3 هزار میلیارد تومانی دست یافته که نشان از رشد نسبت به ماه‌های پاییز امسال دارد.

بااین‌وجود، درآمد گزارش‌شده این اپراتور در دی‌ماه همچنان کمتر از شهریورماه و میانگین تابستان است؛ روزهایی که هنوز اینستاگرام و واتس‌اپ فیلتر نشده بودند و محدودیت‌های اینترنتی کمتر بود. همراه اول در تیر، مرداد و شهریورماه به‌ترتیب 3250، 3400 و 3500 میلیارد تومان درآمد داشت.

براساس صورت مالی منتشرشده در کدال، این اپراتور در دی‌ماه 1401، هزار و 200 میلیارد تومان از کارکرد مشترکین خطوط دائمی و بیش از 1500 میلیارد تومان از کارکرد مشترکین خطوط اعتباری، درآمد شناسایی کرده است. این درآمد از سرویس‌های ارتباطی شامل مکالمه، پیامک، اینترنت و پیامک انبوه حاصل شده است.

درآمد دی 1401 همراه اول

اگرچه این درآمدها به تفکیک اعلام نمی‌شوند، اما با توجه به سهم قابل‌توجه اینستاگرام و واتس‌اپ از ترافیک مصرفی کشور، احتمالاً کاهش 500 میلیارد تومانی درآمد همراه اول نسبت به شهریورماه به فیلترینگ این پلتفرم‌ها باز می‌گردد.

درواقع به‌نظر می‌رسد بخش قابل‌توجهی از مشترکین این اپراتور دسترسی به اینستاگرام و واتس‌اپ نداشته‌اند؛ ازهمین‌رو مصرف اینترنت و خرید بسته اینترنت توسط آن‌ها کاهش یافته است.

گفتنی است براساس آخرین آمار اعلامی وزارت ارتباطات، میانگین مصرف ترافیک بین‌الملل کشور از 4 ترابیت بر ثانیه به 2.5 ترابیت بر ثانیه رسیده و کاهشی 37 درصدی داشته است. پیش از محدودیت‌های اخیر، اینستاگرام و واتس‌اپ به‌طور میانگین 3 ترابیت از ترافیک بین‌الملل مصرفی کشور را به خود اختصاص داده بودند.

وزیر ارتباطات نیز مدت‌هاست وعده داده تا برای جبران ضرر واردشده به اپراتورها، تدابیری را پیش‌بینی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی