ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دامنه فارسی
فناوری ایران

تعداد دامنه‌های فارسی ثبت‌شده از مرز یک میلیون و 512 هزار مورد عبور کرد

طبق آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، یک میلیون و 512 هزار و 889 دامنه فعال فارسی ثبت شده است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۵

آخرین آمار اعلام‌شده از سوی مرکز ثبت دامنه کشوری ایران نشان می‌دهد بیش از یک میلیون و 512 هزار دامنه فعال فارسی به ثبت رسیده است. این رقم نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته حدود 1.1 درصد افزایش یافته.

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ازجمله مراکز اصلی برای ثبت دامنه‌های اینترنتی به‌ شمار می‌رود و هر کاربری که تمایل به ثبت دامنه‌ای برای بازگشایی سایت خود داشته باشد، باید به سایت این مرکز و یا یکی از نمایندگان فعال آن در سطح کشور مراجعه کند. ازهمین‌رو، این پژوهشگاه آماری دقیق از دامنه‌های ایرانی را به‌دست می‌دهد.

طبق آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، یک میلیون و 512 هزار و 889 دامنه فعال فارسی ثبت شده؛ این درحالی است که تا پایان بهمن‌ماه سال 1400، یک میلیون و 495 هزار و 916 دامنه ثبت شده بود.

تعداد دامنه فارسی

از بین پسوندهای ثبت‌شده‌ فارسی، پسوند ir با یک میلیون و 504 هزار و 593 دامنه‌ فعال در صدر قرار دارد. co.ir با 4219 مورد، دامنه ایران با 1548 مورد و دامنه ac.ir با 1183 دامنه فعال در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

اگرچه علت این افزایش 1.1درصدی تعداد دامنه‌های فارسی در طول یک سال گذشته مشخص نیست، اما برخی کارشناسان معتقدند ترس از تحریم‌ها یا واهمه از فیلترینگ ازجمله مواردی هستند که براساس آن، برخی ترجیح داده‌اند تا دامنه خود را به ir تغییر دهند.

البته برخی کارشناسان معتقدند که این رشد حدود 17 هزار موردی، رقمی قابل‌قبول و امیدوارکننده نیست. ثبت دامنه جدید می‌تواند به‌معنای شروع یک کسب‌وکار آنلاین جدید باشد و چنین افزایشی در طول یک سال برای جمعیت 85 میلیونی ایران با 1.5 میلیون دامنه فارسی فعال، قابل‌توجه نیست.

به عنوان مثال بیایید این رقم را با کشوری مثل آلمان که جمعیتی برابر با ایران دارد، مقایسه کنیم؛ این کشور بیش از 17 میلیون و 4208 هزار دامنه سرزمینی دارد که در طول یک سال گذشته بیش از 259 هزار مورد (1.5درصد) رشد داشته است.

درحال‌حاضر نیز دو تهدید درباره تعداد دامنه‌های فارسی فعال وجود دارد؛ نخست تعطیلی کسب‌وکارهای آنلاین در پی فیلترینگ و محدودیت‌های بلندمدت اینترنت طی چهار ماه اخیر و دیگری، اجباری‌شدن احراز هویت برای ثبت و تمدید دامنه از ابتدای سال آینده.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • HRSJAMEE
    HRSJAMEE | ۸ بهمن ۱۴۰۱

    سلام
    بدلیل وجود تعهد نامه برای ثبت دامنه که باید طبق قوانین جمهوری اسلامی باشید و دیر پاسخ دادن به درخواست دامنه

مطالب پیشنهادی