ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا با موفقیت نوعی موتور راکت فراصوت جدید را برای سفرهای فضایی آزمایش کرد [تماشا کنید]

ناسا می‌گوید با موفقیت موتور راکت انفجار چرخشی جدیدی را آزمایش کرده است که می‌تواند مصرف سوخت را پایین بیاورد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

ناسا برای مأموریت بازگرداندن انسان به ماه آماده می‌شود. در همین راستا، این سازمان اخیراً اعلام کرده است که با موفقیت توانسته نوع جدیدی از موتورهای راکتی فراصوت موسوم به «موتور راکت انفجار چرخشی» را تولید و آزمایش کند. این موتور می‌تواند شیوه سفرهای فضایی انسان را متحول سازد.

موتور راکت انفجار چرخشی یا RDRE با انفجار، نیروی محرکه ایجاد می‌کند. این نیرو درواقع از یک فرایند گرمازای فراصوت به‌وجود می‌آید که شباهت زیادی به شیوه حرکت امواج شوک انفجارها در اتمسفر دارد. ناسا می‌گوید این طراحی نسبت به سیستم‌های موجود به سوخت کمتری نیاز دارد و نیروی رانش بیشتری ایجاد می‌کند. این فناوری می‌تواند در مأموریت‌های ماه، مریخ و سفر به اعماق فضا استفاده شود.

در آزمایش ناسا بخش‌هایی از این موتور با آلیاژی از مس موسوم به GRCop-42 توسط چاپگر سه‌بعدی ساخته شده بود. این راکت توانست در این آزمایش در برابر حرارت بالا و فشار حاصل از انفجار مقاومت کند. در این آزمایش بیش از 1814 کیلوگرم نیروی رانش ایجاد شد و به مدت یک دقیقه ادامه داشت.

موتور راکت جدید ناسا سوخت کمتری مصرف می‌کند

ناسا ادعا می‌کند که RDRE می‌تواند جرم بیشتری را با صرف سوخت کمتر به اعماق فضا ببرد و گزینه مناسب‌تری برای انجام سفرهای فضایی پایا باشد. مهندسان این سازمان حالا با موفقیت در این آزمایش مشغول کار روی نسخه‌ای از این راکت هستند که می‌تواند 4536 کیلوگرم نیروی رانش تولید کند. تنها در آن شرایط است که می‌توان موتورهای انفجار چرخشی را با موتورهای سوخت مایع رایج مقایسه کرد.

توسعه RDRE نشان می‌دهد که ناسا مایل به ساخت فناوری‌های راکتی پیشرفته‌تر و بهینه‌تری برای انجام سفرهای فضایی است. این سازمان دو طرح دیگر را هم برای استفاده از موتورهای هسته‌ای در راکت‌ها دنبال می‌کند که یکی از آن‌ها از طریق همکاری با دارپا پیش می‌رود و دیگری توسط گروه مستقلی از محققان ساخته می‌شود و تحت حمایت مالی ناسا قرار گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی