ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پهپاد روی درخت
علمی

توسعه پهپادی که از تاج درختان DNA محیطی جمع‌آوری می‌کند

محققان نمونه پهپاد جدیدی را ساخته‌اند که می‌تواند روی تاج جنگل‌ها بنشیند و اطلاعات DNA آن‌ها را به‌دست آورد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

دانشمندان سوئیسی روش جدیدی را برای گردآوری DNA محیط یا eDNA توسعه داده‌اند که می‌تواند در تاج‌پوش جنگل استفاده شود و اطلاعات زیادی را از این زیست‌بوم‌ها به‌دست بیاورد. در این روش برای دسترسی به مناطق دورافتاده و صعب‌العبور، از مجموعه‌ای از پهپادها استفاده می‌شود که روی درختان می‌نشینند و مواد ژنتیکی آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

به گزارش انگجت، دانشمندان اثبات مفهوم روش جدیدی را برای گردآوری اطلاعات از جنگل‌ها مطرح کرده‌اند که در آن از کوادکوپترهای منحصربه‌فردی استفاده می‌شود. این کوادکوپترها نوعی محفظه دارند که می‌تواند از درختان نمونه‌برداری کند. هر فرایند نمونه‌برداری 10 ثانیه طول می‌کشد و طی آن پهپاد به‌سمت شاخه‌ها خم می‌شود تا DNA آن‌ها را دریافت کند.

گردآوری اطلاعات از جنگل‌های دورافتاده با پهپاد

دانشمندان در آزمایشی که برای این فناوری انجام داده‌اند، با موفقیت مواد ژنتیکی را گردآوری کرده و توانسته‌اند 21 گروه جانوری، از حشرات گرفته تا پستانداران و پرندگان را شناسایی کنند. البته محققان تأکید کرده‌اند که پروژه آن‌ها هنوز درحال توسعه است.

برای مثال، آن‌ها در روز انجام آزمایش متوجه شدند که قابلیت تشخیص eDNA به‌خاطر باران شب قبل پایین آمده است. به عبارت دیگر، این نمونه‌برداری فقط نشان می‌دهد که چه حیواناتی پس از بارش باران از روی این درخت عبور کرده‌اند. به‌علاوه، ظاهراً بین دو دستگاه نمونه‌برداری تفاوت‌هایی از نظر عملکرد وجود داشت و هنوز توضیحی برای این تفاوت پیدا نشده است.

با توجه به اینکه شاخه درختان با کمترین فشار خم می‌شود، یکی از قابلیت‌های جذاب این پهپادها، وجود حسگرهایی است که می‌توانند فشار میان پهپاد و شاخه را تشخیص دهند. سپس این فشار برای شناسایی بهترین نقطه فرود تنظیم می‌شود. به‌علاوه، این سیستم کمک می‌کند تا مواد ارزشمند از روی شاخه‌ها سقوط نکنند و از دست نروند.

محققان باور دارند که این دستگاه می‌تواند تحقیق پیرامون زیست‌محیط‌های دور از دسترس را آسان‌تر کند. به‌علاوه، دانشمندان می‌توانند متوجه شوند که چگونه تغییرات زیست‌محیطی بر تنوع جانوری در نقاط مختلف زمین اثر می‌گذارد و شاید از این طریق بتوانند از بحران‌های آینده جلوگیری کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی