ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

تکرار شرط رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ از سوی رئیس‌جمهور: باید پاسخ‌گو باشند

رئیس‌جمهور اعتقاد دارد اقدامات وزارت ارتباطات برای توسعه شبکه فیبر نوری و شبکه ملی اطلاعات شایسته قدردانی است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰

رئیس‌جمهور اعلام کرد پلتفرم‌های اینستاگرام و واتس‌اپ چون به بستر ناامنی در کشور تبدیل شده بودند، فیلتر شدند. به گفته رئیسی، بنابر تصمیم شورای عالی امنیت ملی و مرکز ملی فضای مجازی، این پلتفرم‌ها بایستی برای فعالیت در ایران پاسخگو باشند.

«ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور، در گفت‌وگوی تلویزیونی شب گذشته خود، درباره محدودیت‌های ایجادشده در دسترسی به تعدادی از پلتفرم‌های بین‌المللی همچون اینستاگرام و واتس‌اپ گفت:

«قبل اغتشاشات محدودیتی برای دسترسی به پلتفرم‌های خارجی ایجاد نشده بود. اما این پلتفرم‌ها بستری برای ایجاد ناامنی شد. کجا اجازه می‌دهند یک پلتفرم خارجی بستری برای ایجاد ناامنی باشد؟»

او همچنین مسئولیت فیلتر این پلتفرم‌ها را از روی دوش وزارت ارتباطات برداشت و گفت: «در جلسات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور همه قوا بررسی شده است که اگر پلتفرم‌ها همچنان بستر ناامنی باشند، نمی‌توان به آن‌ها اجازه فعالیت داد. اروپایی‌ها چرا دو استاندارد دارند؟ آن‌ها برای خودشان می‌پسندند که دفتر خدمات هر پلتفرمی که در داخل کشور آن‌ها فعالیت می‌کند، در داخل آن کشورها وجود داشته باشد. شورای عالی امنیت ملی هم همین را خواسته است که آن‌ها پاسخگوی فعالیت خود باشند و در کشور ما ناامنی ایجاد نکنند.»

رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ

رئیسی تأکید دارد هر پلتفرمی برای فعالیت در ایران باید پاسخگو باشد؛ زیرا وقتی پاسخگو نباشد، مشکل ایجاد شده و بستر ناامنی می‌شود: «وزارت ارتباطات نیز در این مدت تلاش کرده است تا پلتفرم‌های داخلی جایگزین شوند تا مردم اذیت نشوند.»

گفتنی است این شرط رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ بارها از زبان وزیر ارتباطات، وزیر کشور و نمایندگان مجلس مطرح شده است. مرکز ملی فضای مجازی نیز در همین راستا مکاتباتی با متا داشته که با وجود گذشت دو ماه از آن، هنوز هیچ پاسخی دریافت نشده است.

رئیس‌جمهور هم از اختلال اینترنت گله‌مند است

نکته قابل‌توجه سخنان شب گذشته رئیس‌جمهور، گلایه او نیز از کیفیت ارتباطات و اینترنت کشور است:

«زندگی، کسب‌وکار و ارتباطات مردم در بستر فضای مجازی انجام می‌شود. به عبارتی این محیط، محیط‌زیست مردم ما محسوب می‌شود و باید آرامش‌بخش باشد و دسترسی‌ها به‌راحتی صورت گیرد. به وزیر ارتباطات و بخش‌های دیگر از مسئولان همیشه گفتم که نباید در اینترنت اختلال باشد و مردم باید راحت از آن استفاده کنند و اختلال در اینترنت موجب گله ما و همچنین گله مردم است.»

البته او اعتقاد دارد تلاش‌هایی که در زمینه توسعه فیبر نوری و شبکه ملی اطلاعات در این دولت انجام شده، اقدامی قابل تقدیر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Hug of the night
    Hug of the night | ۱۳ بهمن ۱۴۰۱

    «قبل اغتشاشات محدودیتی برای دسترسی به پلتفرم‌های خارجی ایجاد نشده بود. اما این پلتفرم‌ها بستری برای ایجاد ناامنی شد. کجا اجازه می‌دهند یک پلتفرم خارجی بستری برای ایجاد ناامنی باشد؟»
    حق. :)

  • realtime
    realtime | ۱۲ بهمن ۱۴۰۱

    همونطور که شما پاسخگویین به مردم؟

مطالب پیشنهادی