ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس خواستار تدوین سند برای چگونگی هزینه‌کرد گمرکی دریافتی از گوشی‌های پرچمدار شد

بازوی مشورتی مجلس موافقت خود با افزایش سه‌درصدی تعرفه واردات گوشی‌های پرچمدار را اعلام کرد.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۴

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داد تا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت صمت، برنامه جامع ارتقای صنعت میکروالکترونیک کشور را تدوین کنند. به باور این مرکز چنین اقدامی موجب می‌شود اعتبارات حاصل از عوارض واردات گوشی پرچمدار، به‌صورت هدفمند و با اثربخشی بالاتری به این صنعت اختصاص یابد.

بازوی مشورتی مجلس در بررسی احکام حوزه فاوا در لایحه بودجه 1402 از لزوم تدوین برنامه‌ای برای ارتقای صنعت میکروالکترونیک سخن گفته است.

براساس لایحه بودجه سال آینده کشور، حقوق ورودی رویه تجاری واردات گوشی‌های بالای 600 دلار برابر 15 درصد تعیین شده است. منابع حاصل از اجرای این حکم نیز باید صرف حمایت از توسعه زیرساخت‌های صنعت میکروالکترونیک شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس اعتقاد دارد وجود این بند می‌تواند ظرفیت خوبی در جهت ارتقای این صنعت ایجاد کند؛ اگرچه تحول در صنعت میکروالکترونیک نیازمند اعتبارات بیشتری است.

همچنین این مرکز خواسته تا برنامه‌ای جامع برای صنعت میکروالکترونیک تدوین شود تا اعتبارها به‌صورت هدفمند و با اثربخشی بالاتری تخصیص یابند. ازهمین‌رو، پیشنهاد شده است تا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه جامع ارتقای صنعت میکروالکترونیک کشور را تهیه کنند تا در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال دولت به تصویب برسد.

همچنین دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد افزایش تعرفه واردات گوشی‌های پرچمدار را داده است. تغییر تعرفه گمرکی واردات گوشی‌های بالای 600 دلار از سایر گوشی‌ها، دو سال پیش توسط مجلس مطرح و 12 درصد تعیین شد تا به تولید گوشی هوشمند داخلی کمک شود. حال دولت به‌دنبال افزایش 3 درصدی این تعرفه است.

لازم به یادآوری است که مرکز پژوهش‌های مجلس تنها نقش مشورتی را برای نمایندگان ایفا می‌کند و الزامی برای اجرایی‌شدن پیشنهادهای آنان وجود ندارد. ازهمین‌رو بایستی منتظر بررسی لایحه بودجه 1402 توسط نمایندگان مجلس باشیم تا ببینیم آن‌ها چه تصمیمی درباره افزایش تعرفه واردات گمرکی گوشی‌های پرچمدار خواهند گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی