ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودروهای برقی
اخبار خودرو

نتیجه یک تحقیق جنجالی: خودروهای بنزینی به‌صرفه‌تر از خودروهای برقی هستند!

خودروی بنزینی کم‌هزینه‌تر از خودروی برقی یکی از مزایایی که در تبلیغ خودروهای برقی مطرح می‌شود، اما در این زمینه اختلافاتی وجود دارد.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

یکی از مزایای خودروهای برقی که در تبلیغات مطرح می‌شود، هزینه نگهداری به‌مراتب کمتر آن‌ها در مقایسه با مدل‌های بنزینی و دیزلی است. تحقیقات متعدد ثابت می‌کنند شارژ باتری خودروهای برقی، هزینه کمتری نسبت به پرکردن باک خودروهای بنزینی دارد. اما یک تحقیق جدید خلاف این موضوع را اثبات می‌کند. این تحقیق می‌گوید پرکردن باک یک خودروی بنزینی که قیمت متوسطی دارد، به‌صرفه‌تر از شارژ خودروهای برقی در خانه است!

براساس داده‌های موجود در وب‌سایت انجمن اتومبیل آمریکا، در پایان سال 2022 میانگین قیمت هر گالن سوخت برابر با 3.51 دلار است. با چنین قیمتی، اثبات به‌صرفه‌بودن خودروهای برقی دشوار می‌شود. تحقیق جدیدی که توسط مؤسسه Anderson Economic Group انجام شده است، نشان می‌دهد 100 مایل (160 کیلومتر) رانندگی با یک اتومبیل درون‌سوز که قیمت متوسطی دارد، هزینه کمتری نسبت به رانندگیِ همین مسافت با یک خودروی برقی به راننده تحمیل می‌کند. البته در رابطه با درستی و اهداف این تحقیق نظرات مختلف و بعضاً مخالفی وجود دارد.

نوسان قیمت سوخت، یک عامل بسیار تأثیرگذار

یکی از دلایلی که باعث می‌شود نتایج تحقیقات مربوط به مقایسه خودروهای برقی و بنزینی متضاد باشد، نوسان قیمت سوخت در آمریکاست. برای مثال در نیمه اول سال 2022، قیمت سوخت به‌شدت بالاتر رفت و رکوردهای جدیدی را ثبت کرد. شاید بدانید قیمت سوخت در مقاطعی حتی به 6 دلار برای هر گالن نیز رسید. این مسئله باعث شد در تحقیقات، خودروهای الکتریکی در وضعیت بهتری قرار بگیرند. البته درست است که تعرفه برق نیز در سال گذشته در آمریکا افزایش یافت، اما با وجود این باز هم شارژ باتری خودرو با برق خانگی، هزینه کمتری داشت.

نگاهی دقیق‌تر به هزینه‌ انرژی خودروهای برقی و بنزینی

مؤسسه Anderson Economic Group ادعا می‌کند هر 100 مایل رانندگی با خودروی بنزینی، 11.29 دلار هزینه در پی دارد. این رقم در مقایسه با یک خودروی الکتریکی که باتری آن با برق خانگی شارژ شود، 31 سنت کمتر است. درصورت شارژ در ایستگاه‌های عمومی، اختلاف از این نیز بیشتر می‌شود. به بیان دیگر، در این حالت هزینه خودروی برقی به 14.40 دلار برای هر 100 مایل پیمایش افزایش می‌یابد.

خودروی برقی تسلا

در تحقیق مؤسسه Anderson Economic Group محققان به مقایسه هزینه خودروهای ارزان‌‌قیمت نپرداخته‌اند؛ زیرا تعداد مدل‌های برقی موجود به‌اندازه کافی نیست. اما در دسته خودروهای لوکس، مدل‌های برقی کم‌هزینه‌تر هستند. در این دسته پیمایش 100 مایل مسافت برای مدل‌های برقی 15.95 دلار و برای مدل‌های بنزینی 19.69 دلار هزینه دارد.

پاتریک اندرسون در رابطه با نتایج تحقیق جدید می‌گوید در سال 2021 و 2022 نوسانات قیمت سوخت باعث شد خودروهای برقی به‌صرفه‌تر به‌نظر برسند. وی معتقد است با افزایش قیمت الکتریسیته از یک سو و کاهش قیمت سوخت از سوی دیگر، هزینه رانندگی با یک خودروی بنزینی معمولی در سه‌ماهه چهارم سال 2022 کمتر از هزینه رانندگی با خودروی برقی بود.

خودروی برقی ب ام و  i7

ناگفته نماند مؤسسه Anderson Economic Group در محاسبات خود، علاوه بر هزینه برق و بنزین، هزینه مربوط به مالیات جاده، هزینه‌های نگهداری پمپ‌های بنزین و شارژرها و همچنین هزینه رانندگی تا پمپ بنزین یا ایستگاه شارژ را نیز لحاظ کرده است.

بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم چندی قبل نتایج یک تحقیق دیگر ثابت کرد هر مایل پیمایش در زمستان، هزینه کمتری به مالکان خودروهای برقی تحمیل می‌کند. طبق داده‌های این تحقیق، در ایالات متحده هزینه رانندگی با خودروهای برقی در زمستان، ماهانه 194 دلار کمتر از خودروهای بنزینی و دیزلی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی