ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

معرفی استارتاپ چرخ؛ یک دستیار خرید کاربردی برای خرید از اینستاگرام

مدیرعامل چرخ باور دارد جذب کاربر مهم‌ترین بخش فعالیت این پلتفرم است و قصد دارد در آینده بر اساس فروش اکانت ویژه درآمدزایی کند.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۵

پلتفرم «چرخ» به عنوان یک دستیار خرید اینستاگرامی برای کاربران راه‌اندازی شد. این وبسایت، پست‌های آنلاین شاپ‌های اینستاگرام را روزانه توسط خزنده‌هایی هوشمند جمع‌آوری می‌‌کند و با عبور از مدل‌های هوش مصنوعی متن و تصویر، جزئیات و ویژگی‌های محصول مرتبط به هر پست را مشخص کرده و در این سایت قرار می‌دهد. کاربران نیز می‌توانند با جستجوی دقیق به محصولات مورد نظر خود در اینستاگرام فارسی دست پیدا کنند.

سایت چرخ یک چارچوب جدید در بین پلتفرم‌های خرید آنلاین ایجاد کرده تا در بین آنلاین‌شاپ‌های اینستاگرامی و پست‌هایشان بچرخد و مناسب‌ترین محصول را به مخاطب نشان دهد. آنطور که مدیران چرخ می‌گویند، تمرکز این پلتفرم در مرحله اولیه بر دسته‌بندی فشن (پوشاک، کیف، کفش و اکسسوری) است.

با توجه به اینکه 44 درصد از 415 هزار فروشگاه فعال در اینستاگرام مرتبط با این دسته هستند، تعداد فروشگاه‌هایی که در ابتدای کار می‌توانند جزو تأمین‌کنندگان چرخ باشند حدود 180 هزار فروشگاه تخمین زده می‌شود. هدف نهایی چرخ توسعه فروشگاه‌ها به دسته‌بندی‌های دیگر مانند زیبایی و آرایشی و… است. بر همین اساس تیم چرخ در آینده تمامی 415 هزار فروشگاه اینستاگرامی فعال را بخشی از بازار و تأمین‌کنندگان خود می‌بیند.

چرخ توسط چهار هم‌بنیان‌گذار راه‌اندازی شده است. باقر احمدی مدیر اجرایی و بازاریابی، آرمین مرادی مدیر محصول، مهدی رضایی مدیر فنی و مهدی لطفی مدیر هوش مصنوعی، در حال حاضر تیم هفده نفره چرخ در حال توسعه عملکرد خود است. پس از شروع به‌ کار روی ایده، تیم چرخ در مهر ماه ۱۴۰۱ موفق به جذب سرمایه شد. این سرمایه‌گذاری به‌صورت مشترک از طرف جوانه، شرکت سرمایه‌گذاری گروه هزاردستان، و توسعه کارآفرینی بهمن و اجوتک، سرمایه‌گذارهای قبلی شرکت، انجام گرفت.

چرا مخاطب باید از چرخ استفاده کند؟ 

بنیان‌گذاران چرخ معتقدند این سایت به دلیل قابلیت‌هایی که دارد فرآیند کشف را سریع‌تر و هوشمندانه‌تر می‌کند. از سویی دیگر این سایت به اندازه کافی جامع است تا تمام آنلاین‌شاپ‌ها و پست‌های اینستاگرامی آنها را در یک پلتفرم جمع‌آوری کند تا دقیق‌ترین نتایج جستجو را نمایش دهد.

از راست به چپ: مهدی لطفی، آرمین مرادی، باقر احمدی، مهدی رضایی

همچنین چرخ با استفاده از هوش مصنوعی و براساس فعالیت کاربر در آن، پیشنهادهای خاص کاربر بر اساس علایق او را نشان‌ می‌دهد. همچنین چرخ به کاربر این امکان را می‌دهد تا با آپلود تصویر لباس و استایل، آن را پیدا کند.

باقر احمدی، مدیر اجرایی و بازاریابی چرخ، در پاسخ به پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه ویژگی تمایزبخش چرخ نسبت به پلتفرم‌های مشابه این حوزه چیست، به جست‌وجوی تصویری در این پلتفرم اشاره کرد و گفت: «کاربر چرخ این امکان را دارد که جست‌جوی مبتنی بر تصویر محصول مورد نظر خود در این پلتفرم را پیدا کند. همچنین با انتخاب هر یک از تصاویر توسط کاربر، نمونه‌های مشابه نیز ارائه می‌شود.»

به گفته باقر احمدی مدل جست‌وجوی چرخ بسیار دقیق است و پاسخی که به کاربر می‌دهد دقیقاً براساس عبارت جست‌وجو شده توسط کاربر است. برای مثال اگر کاربر عبارت «مانتو نخی صورتی» را جست‌جو کند محصولاتی با همین مشخصات نمایش داده می‌شود.

او همچنین با برشمردن چهار ویژگی اصلی تعداد محصول، جست‌جوی تصویری، جست‌وجوی متنی دقیق و ریکاوندر گفت: «این ویژگی‌ها تجربه کشفی متفاوت را برای کاربر فراهم می‌کند.»

چرخ، در مسیر چرخ زدن کاربران

مدیر اجرایی و بازاریابی چرخ، در پاسخ به پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه هدف از راه‌اندازی چرخ چیست به سادگی گفت، هدف چرخ فراهم کردن فضایی برای افراد به منظور چرخ زدن در فضای مد، لباس و پوشش است. 

او با توضیح اینکه چرخیدن در بازار برای افراد همیشه جذاب بوده گفت چرخ پلتفرمی برای سرچ به دنبال یک محصول نیست بلکه فضایی برای کشف محصول است.

مدیرعامل چرخ با توضیح اینکه این سایت با استفاده از فناوری هوش مصنوعی دیتا را از اینستاگرام رصد می‌کند و محصول را در سایت قرار می‌دهد، گفت: «چرخ با تعداد دو میلیون محصول، در واقع بزرگترین پلتفرم حوزه فشن و پوشاک به لحاظ تعداد محصول است.»

او در پاسخ به اینکه مدل درآمدی چرخ بر چه اساسی است، با تاکید بر اینکه در حال حاضر تمرکز چرخ بر کاربر و ارائه خدمات رایگان است، گفت: «همکاری با سایت‌‌سازها یکی از برنامه‌های درآمدی چرخ است. دو مدل درآمدی دریافت حق عضویت (Subscription) و همکاری در فروش (Affiliate) برای درآمدزایی از فروشگاه‌های فعال نیز در چرخ برنامه‌ریزی شده است.»

احمدی با توضیح درباره پنل پریمیوم چرخ، گفت: «آنلاین‌شاپ‌های حوزه فشن که مشتری چرخ هستند با استفاده از فیچرهای بیشتر در این پلتفرم امکان جذب مشتری بیشتری پیدا خواهند کرد. این امکانات و ویژگی‌های بیشتر هم شامل پرداخت هزینه ماهانه از طرف مشتریان چرخ خواهد شد.»

او در پاسخ به اینکه فیلتر اینستاگرام چه تاثیری بر عملکرد چرخ گذاشته و آیا ضربه‌ای برای این سایت محسوب می‌شود یا خیر، گفت: «چرخ با فیلتر اینستاگرام در واقع یکی از کانال‌های مارکتینگ خود را از دست داد اما با بازگشت و شروع دوباره فعالیت 85 درصد از کسب‌وکارها در اینستاگرام در حال حاضر چالشی در این خصوص برای چرخ وجود ندارد.»

به باور احمدی همین بازگشت آنلاین‌شاپ‌ها به اینستاگرام منجر به این شده که دریافت و جمع‌آوری اطلاعات از اینستاگرام هم دچار مشکل نشود.

اصلی‌ترین چالش پیش‌روی چرخ جذب کاربران است. در مدل کسب‌وکار چرخ، حضور کاربران و فروشندگان به یکدیگر وابسته نیست و چرخ توانسته که با جمع آوری و تحلیل پست های اینستاگرام در شروع کار نیازی به حضور آنلاین‌شاپ‌ها نداشته باشد .

آژانس خلاقیت پیلبان، چرخ را از نو اختراع کرد؟

علی رضایی مدیر عامل پیلبان نیز با اشاره به اینکه همه چیز در حال تغییر است در مورد چرخ گفت: «از آنجایی که همه چیز در حال تغییر است، آژانس خلاقیت پیلبان نیز با این تغییرات هم‌قدم شده و با به کار‌گیری روشی نو خدمات برندینگ خود را متفاوت از بقیه ارائه می‌دهد. پیلبان عنوان کرده که با استفاده از یک پارادایم جدید در برندینگ، «چرخ» را به عنوان یک برند متمایز به عرصه‌ بازار پلتفرم‌های آنلاین خرید معرفی کرده است.»

مدیرعامل پیلبان همچنین درباره شکل‌دهی «چرخ» گفت: «پارادایم جدید Brand relevance راهی برای تبدیل یک برند به رهبر بازار است، نه یک رقابت بیهوده با دیگر برندها. با استفاده از این روش، برندها به طور تمام و کمال روی معرفی خود به عنوان مرتبط‌‌‌ ترین پاسخ به نیاز مخاطب تمرکز کرده و به طور مشخص بیان می‌کند که برندهای دیگر غیرمرتبط هستند.»

او با تاکید بر اینکه رقبای چرخ برای رقابت ابتدا باید وارد چارچوبی شوند که رهبرش ما هستیم، گفت: «مزیت استفاده از پارادایم Brand relevance، کاهش هزینه‌ی جذب مشتری و افزایش مدت ‌زمانیست که مخاطب به برند وفادار می‌ماند. آژانس خلاقیت پیلبان با استفاده از این پارادایم جدید در برندینگ، چرخ را از هویت برند که شامل ایده‌ی مرکزی آن است گرفته تا نام، هویت کلامی، بصری و دیجیتال، خلق کرده است.»

چرخ به کجا می‌رود

هدف و چشم‌انداز اصلی چرخ توسعه عملکرد خود در آینده فراتر از حوزه فشن است. بر اساس برنامه چشم‌انداز آینده چرخ، این پلتفرم در نظر دارد علاوه بر استخراج داده از اینستاگرام، محصولات موجود در کانال‌های تلگرامی و فروشگاه‌ها و پلتفرم‌های آنلاین بزرگ دیگر نیز در چرخ قرار بگیرد و تنوع محصولات بیشتر شود.

در بخش محصول امکاناتی مانند گفت‌وگوی آنلاین به چرخ اضافه خواهد شد. همچنین خدمات پرداخت آنلاین، ارسال کالا و مواردی از این دست از طریق همکاری استراتژیک با توانمندسازان اجتماعی نیز به چرخ افزوده خواهد شد. با اضافه شدن این خدمات بخشی از مدل‌های درآمدی چرخ نیز به تناسب خدمات ارائه‌شده تغییر پیدا خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی