ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دستورالعمل جدید شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو
خودرو

انتقام شورای رقابت از بورس کالا؛ منتظر انفجار قیمت‌ها باشیم؟

شورای رقابت امروز دستورالعمل جدید خود را به منظور تنظیم بازار خودرو منتشر کرد که انتظار می‌رود این مصوبه شوک جدیدی به بازار وارد کند. هنوز مهر تصویب این دستورالعمل خشک نشده سهام خودروسازان به ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

شورای رقابت روز گذشته، دستورالعمل جدید خود را به منظور تنظیم بازار خودرو منتشر کرد که انتظار می‌رود این مصوبه شوک جدیدی به بازار وارد کند. هنوز مهر تصویب این دستورالعمل خشک‌نشده، سهام خودروسازان به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافت و البته در واکنش نیز شایعاتی از شکستن حکم شورای رقابت توسط طرف سازمان بورس و...مطرح شد.

تا پیش از این ماجرا و با توجه به مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی اختیارات شورای رقابت در خصوص تنظیم بازار از این شورای گرفته شده بود، اما با انقضای این مصوبه در اواخر مهرماه سال جاری، اعضای این شورای عالی پس از یک تأخیر بسیار طولانی گرد هم جمع شده و در مورد آینده صنعت خودروسازی کشور تصمیم عجیبی را اتخاذ کردند.

متن دستورالعمل جدید شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو به تازگی در فضای آنلاین منتشر شده و اکثر بندهای آن به‌هیچ‌وجه با شرایط قبلی مطابقت ندارند. این دستورالعمل شامل مواردی همچون قیمت‌گذاری جدید خودروها، نحوه عرضه آن‌ها، تصمیم‌گیری در مورد واردات خودرو در سال آینده، شرایط متقاضیان برای خرید خودرو و ... می‌شود.

یکی از ماده‌های مهم این دستورالعمل، به قیمت‌گذاری جدید خودرو اشاره دارد. براساس بند ۳ ماده ۳، خودروهای سواری براساس ترازیابی نسبت به حداقل ۳ خودروی رقیب خارجی و همین‌طور براساس شاخص رقابت‌پذیری، رتبه‌بندی می‌شوند. سپس قیمت خودروها بسته به میانگین شش‌ماهه بهای دلار در بازار محاسبه خواهد شد.

یکی دیگر از ماده‌های ناخوشایند در دستورالعمل جدید، اشاره به عرضه این کالاهای سرمایه‌ای در سامانه یکپارچه فروش است. به بیان بهتر، به نظر می‌رسد علیرغم تمام منافع و مزایای بورس کالا، بالاخره مخالفت نهادهای مختلف با این پلتفرم مزایده‌ای به نتیجه رسیده است و خودروها دیگر در بورس کالا عرضه نمی‌شوند.

در متن مصوبه جدید شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو همچنین قید شده که بازار خودروهای سواری اعم از خودروهای تولیدی، وارداتی و مونتاژی به عنوان بازار انحصاری تشخیص داده شده است و بندهای دستورالعمل جدید روی آن‌ها اعمال می‌شود. انگار نه انگار که شورای عالی رقابت برای حذف انحصار آمده، نه ایجاد آن! ظاهراً دوباره باید به دلالان و رانت خواران خوش اشتهای صنعت خودرو سلام کنیم!

به دنبال افشای تصمیمات و دستورالعمل جدید شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو، تمام نمادهای خودروسازان به رنگ قرمز درآمده و سهام شرکت‌های خودروسازی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای دچار افت ارزش شده‌اند. به احتمال زیاد در روزهای آینده شاهد سایر عواقب و پیامدهای ناخوشایند ناشی از تصمیمات اخیر اعضای شورای رقابت خواهیم بود.

لازم به ذکر است که در پی این مصوبه، سازمان بورس اعلام کرده است که در راستای حفظ منافع سهامداران اقدامات زیر را پیگیری خواهد کرد:

۱-استفسار از مجلس بابت اختیارات شورای رقابت
۲-پیگیری ابطال مصوبه شورای رقابت در مرجع تجدیدنظر
۳-پیگیری توقف و ابطال مصوبه شورای رقابت در دیوان عدالت اداری

حال باید منتظر ماند و دید که سرنوشت این کشمکش بین مسئولان قدرتمند صنعت دولتی خودرو کشورمان چه خواهد شد، اما آنطور که از شواهد امر برمی‌آید، احتمالاً پس از مذاکراتی، عرضه خودرو در بورس کالا بار دیگر از سر گرفته خواهد شد و احتمالا این‌بار بخشی از سود حاصل از فروش خودروها در بورس کالا در ارگان‌های ذینفع تقسیم می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محمد حیدری عراقی
    محمد حیدری عراقی | ۱۸ بهمن ۱۴۰۱

    وقتی خودرو رفت تو بورس انفجار رخ داد انفجار دیگری رخ نخواهد داد یا خودرو ساز دنبال ارز رانتی نباشد یا تابع تصمیمات شورای رقابت باشد.

مطالب پیشنهادی