ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

گزارش پاییز ۱۴۰۱ رگولاتوری: رشد بسیار کند اینترنت ثابت

گزارش شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوره پاییز 1401 را در این مطلب با هم مرور خواهیم کرد.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۰

گزارش شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوره پاییز 1401 نشان از رشد بسیار کند اینترنت ثابت در کشور دارد؛ موضوعی که در سال ۱۴۰۱ نتوانسته است براساس انتظارات دولت پیش برود. وزیر ارتباطات در مراسم رونمایی از پروژه‌های ایرانسل اعلام کرده بود رشد اینترنت ثابت برخلاف انتظار آن‌ها و با کندی پیش رفته است و آن‌ها انتظار دارند این مشکل در سال بعد جبران شود. در گزارش رگولاتوری جزئیات دیگری نظیر میزان مصرف اینترنت که همیشه اعلام می‌شد، اعلام نشده است. در گزارش‌های پیشین رگولاتوری که آمارهای بهار و تابستان را منعکس می‌کرد، افزایش مصرف دیتا دیده می‌شد، اما با توجه به محدودیت‌های فعلی در اینترنت، می‌توان حدس زد این روند افزایشی، با توقف همراه شده است.

گزارش سه‌ماهه سوم سال 1401 که از سوی رگولاتوری منتشر شده، بیانگر این است که اینترنت ثابت کشور با رشد بسیاری کندی از نظر تعداد مشترکین روبه‌رو شده. عدم توسعه شبکه اینترنت ثابت و همچنین قیمت مناسب‌تر اینترنت همراه، در مقایسه با نوع کیفیت ارائه‌شده، از دلایل ریزش مشترک به‌نظر می‌رسد. این کندی رشد در ادامه ریزشی است که در تابستان رخ داده و اینترنت ثابت اوضاع چندان مناسبی ندارد. گفتنی است که در تابستان امسال تعداد مشترکان اینترنت ثابت به ۱۰ میلیون و ۹۷۹ هزار مشترک با ضریب نفوذ ۱۲.۹۶ درصد رسیده بود و حالا این رقم به کمی بیشتر از یازده میلیون رسیده است.

رشد اینترنت سیار

مشترکین اینترنت سیار نیز رشد داشته‌اند و از سال قبل تا به امسال، نزدیک به ۱۱ میلیون مشترک جدید به شبکه سیار اضافه شده است. تعداد مشترکین پهن‌باند سیار حالا ۱۰۲ میلیون و ۳۷۳ هزار نفر است و ضریب نفوذ اینترنت سیار به بیش از ۱۲۰ درصد رسیده؛ در حالی که ضریب نفوذ اینترنت ثابت کمی بیشتر از ۱۳ درصد است. تعداد مشترکان تلفن ثابت نیز نسبت به پاییز سال گذشته تنها ۰.۱۲ درصد رشد داشته است؛ این تعداد، از ۲۹ میلیون ۳۰۶ هزار و ۷۸۲ مشترک به ۲۹ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۶۰ مشترک در بخش تلفن ثابت رسیده است.

طبق این گزارش، درحالی‌که میزان مشترکان پهنای باند سیار در پاییز سال جاری نسبت به پاییز سال گذشته (۱۴۰۰) ۱۱.۴۶ درصد رشد داشته، در بخش مشترکان پهنای باند ثابت، تنها ۱.۷۰ درصد رشد نسبت به پاییز سال ۱۴۰۰ دیده می‌شود.

براساس گزارشی که رگولاتوری منتشر کرده است، ۷۷ درصد مشترکین پهن‌باند ثابت از تکنولوژی منسوخ‌شده ADSL‌ استفاده می‌کنند و تنها ۱۷ درصد از مشترکین پهنای باند ثابت جزو مشتریان فیبر نوری هستند.

سرعت کاربران

علاوه‌براین، این گزارش می‌گوید بیشترین سرعتی که کاربران اینترنت ثابت در کشور دریافت می‌کنند بین ۲ تا ۱۰ مگابیت بر ثانیه بوده و آمار این کاربران کمی کمتر از ۴ میلیون نفر است. البته ۳ میلیون کاربر نیز به سرعت ۱۰ تا ۲۰ مگابیت بر ثانیه دسترسی دارند و کاربرانی که به سرعت‌های بیشتر مجهز هستند، درمجموع جمعیتی ۱.۵ میلیون نفری را تشکیل می‌دهند.

بازار اینترنت ثابت

تقریباً نیمی از سهم بازار اینترنت ثابت در دستان شرکت مخابرات ایران است و مابقی ۱۷ شرکت FCP نیز تنها ۳۰ درصد دیگر این بازار را در اختیار دارند. سهم اپراتورهای FWA (ایرانسل، مبین‌نت، زیتل و های‌وب) نیز درکل ۱۶ درصد اعلام شده است.

سهم بازار اپراتورها

سهم بازار مشترکان پهنای باند سیار نیز در مقام اول به همراه اول با ۵۳ درصد می‌رسد و بعد از آن ایرانسل با ۴۳ درصد رتبه دوم این بازار را دارد. رایتل نیز تنها یک سهم ۴درصدی از این بازار را در اختیار دارد. ازآن‌سو، در میزان مصرف دیتا، سهم ایرانسل ۵۳ درصد است و همراه اول نیز ۴۰ درصد بازار را در اختیار دارد. سهم رایتل هم به ۷ درصد می‌رسد.

خدمات پستی و اینترنت ماهواره‌ای

در این مدت بیش از ۱۸۰ میلیون مرسوله پستی نیز ارسال شده که نزدیک به ۱۷۵ میلیون مورد از توزیع آن‌ها، موفق بوده است. همچنین در این گزارش تأکید شده که ۸۸۸۱ دفاتر پیشخوان خدمات دولت در سراسر کشور وجود دارد و ۲۵۳۹ واحد پستی نیز در ایران فعال هستند.

ناگفته نماند که تعداد پایانه‌های مشترکین ماهواره‌ای کشور نیز درحال‌حاضر به ۷۳۶۶ مورد می‌رسد و ۷ شرکت در این زمینه فعالیت دارند. به‌طور کلی بیش از ۳۲۳ مگاهرتز پهنای باند توسط این شرکت‌ها ارائه شده است.

گزارش کامل رگولاتوری را از اینجا بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی