ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

سرویس رفع تحریم 403 توسط وزیر ارتباطات معرفی شد

وزیر ارتباطات از سرویس رفع تحریم برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان رونمایی کرد و گفت 200 سرویس پرکاربرد در این پلتفرم قرار دارد.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۹

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، در جمع خبرنگاران از سرویس رفع تحریم برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان رونمایی کرد. به گفته زارع‌پور، 200 سرویس پرکاربرد در این پلتفرم قرار گرفته است و به‌مرورزمان این سرویس کامل خواهد شد.

عیسی زارع‌پور با اشاره به وعده وزارت ارتباطات برای دسترسی برنامه‌نویسان و گروهی دیگر از افراد، شامل محقیق و دانش‌پژوهان به سایت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده‌اند، گفت: «هزاران سایت و خدمت و سرویس مردم ما را از دسترسی به خدمات خود محروم کرده‌اند. عملاً ما را فیلتر کرده‌اند و محروم شده‌ایم. بسیاری از این ابزارها و سرویس‌ها موردنیاز برنامه‌نویسان و محققین و دانش‌پژوهان است.»

نیاز به فیلترشکن برای برنامه‌نویسان رفع خواهد شد

به گفته زارع‌پور، در شرایط فعلی افراد برای دسترسی به این سایت‌ها، به‌دلیل مشخص‌نشدن IP ایران که مورد تحریم است، از ابزارهای فیلترشکن استفاده می‌کنند که هم امنیت سرورها را به خطر می‌اندازد و هم دسترسی‌ها را کند می‌کند.

او با ابراز خوشحالی از اعلام خبر راه‌اندازی سرویسی برای مدیریت این موضوع گفت: «با کمک بخش خصوصی و نخبگان کشور سرویسی راه‌اندازی شده که امکان دسترسی به تمام سایت‌های تحریمی را با حداکثر سرعت برای اقشاری که از این سایت‌ها استفاده می‌کنند، فراهم کرده است.»

زارع‌پور با اشاره به امکانات این سرویس گفت: «این امکانات در سایتی به آدرس http://403.online درسترس است.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به روند فعالیت سایت‌های تحریمی که خطای 403 می‌دهند، گفت: «دلیل نام‌گذاری این سرویس به‌عنوان http://403.online نیز همین مورد بوده است.»

او با اشاره به اینکه درحال‌حاضر امکان دسترسی به 200 سرویس پرکاربرد در این سرویس 403 فراهم است، گفت: «هر سرویس تحریمی دیگری را که کاربران و مردم احتیاج داشته باشند، کافی است در این سایت ثبت کنند تا همکاران من و بخش خصوصی بررسی کنند و به این لیست اضافه خواهند کرد.»

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه با این کار نیاز به فیلترشکن که باعث کندی سرعت می‌شود، برای قشر زیادی از برنامه‌نویسان و کاربران حرفه‌ای اینترنت برطرف شده است، گفت: «روزبه‌روز بر کیفیت خدمات این سرویس جدید افزوده خواهد شد.»

نکته مهم درباره این سرویس آن است که درحال‌حاضر صرفاً برای فعالیت‌های مرتبط با توسعه‌دهندگان فعال است. همچنین در سایت اعلام شده که خدمات برای بازارهای مالی به‌زودی ارائه خواهد شد.

البته این نکته را هم باید موردتوجه قرار داد که هرچند وزیر ارتباطات در توضیح درباره این سرویس بارها عبارت «در همکاری با بخش خصوصی» را اعلام کرد، اما همچنان تیم فعال و راه‌انداز سرویس 403 روشن نیست و اطلاعات دقیقی درباره فعالان این سرویس، نه در سایت 403 و نه از سوی وزارت ارتباطات منتشر نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • expert_developer
    expert_developer | ۱۹ بهمن ۱۴۰۱

    همین کار رو که خیلی وقته شکن، گذر، الکترو دارن انجام میدن. رو سر کسی هم منت نگذاشتن. این DNS ها فقط روی بعضی سرویسها کار می‌کنند. خسته نشدن از این همه چرت گفتن؟ البته از این وزیر و این نخبگان (!) چیز بیشتری در نمیاد.

  • مهدی
    مهدی | ۱۹ بهمن ۱۴۰۱

    معلوم نیست آینده ش چجوریاست و آیا میتونه نیاز توسعه دهنده ها رو رفع کنه یا یه چیز نمایشیه
    البته ما بیشتر دنبال راهی هستیم که تحریم های داخلی رو دور بزنیم، چون بزرگترین ضربه رو از سمت دولت میخوریم.
    در مورد تیم 403 هم به نظرم مخفی موندنشون بهتره

  • abbasalim
    abbasalim | ۱۹ بهمن ۱۴۰۱

    خوبه کار میکنه

مطالب پیشنهادی