ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فرانت رانینگ
کریپتوکارنسی

فرانت رانینگ در حوزه کریپتو به چه معناست؟

فرانت رانینگ نوعی معامله نهانی با استفاده از اطلاعات نهانی دور از دسترس دیگران برای کسب سود بیشتر نسبت به سایر معامله‌گران است.

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰

هرجا پای پول در میان باشد، امکان فساد و تخلف مالی هم وجود دارد. سود سرشار بازار کریپتو هم زمینه‌ساز زدوبندهای بسیار زیادی است. افرادی که نفوذ زیادی در بازار کریپتو دارند، معمولاً با معاملات نهانی در کسب سود از سایر معامله‌گران پیشی می‌گیرند. فرانت رانینگ (Front Running) یکی از اشکال معاملات نهانی است که باعث ایجاد فساد در بازار بورس و بازار کریپتو می‌شود.

در ادامه توضیح خواهیم داد که فرانت رانینگ و بات فرانت رانینگ چیست، آیا این‌ معامله در بازار کریپتو غیرقانونی است یا خیر، چگونه می‌توان آن را در بازار تشخیص داد و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

Front running چیست؟

فرانت رانینگ چیست؟

اصطلاح Front running که می‌توان آن را «پیشرو» معنی کرد، در بازار بورس به‌معنای استفاده از اطلاعات نهانی برای فهمیدن معاملات قریب‌الوقوع ورود به بازار زودتر از سایر رقباست. بنابراین می‌توان گفت فرانت رانینگ نوعی معامله نهانی است. منظور از اطلاعات نهانی، اطلاعاتی است که تنها در اختیار برخی از افراد قرار دارد و عموم سهامداران به آن دسترسی ندارند. معامله نهانی نیز به معامله سهام یک شرکت یا اوراق بهادار براساس اطلاعات غیرعمومی گفته می‌شود.

Front running می‌تواند علاوه‌ بر بازار بورس و بازار مالی غیرمتمرکز در بازار توکن غیرقابل‌معاوضه یا همان NFT نیز رخ دهد؛ مثلاً شخصی که به اطلاعات نهانی دسترسی دارد، می‌تواند بفهمند که کدام یک از ان‌اف‌تی‌ها به‌زودی در بازار به‌شدت محبوب می‌شوند و درصورت تمایل آن‌ها را بخرد و درنهایت قیمت آن‌ها را بالا ببرد.

فرانت رانینگ NFT

به‌این‌ترتیب، این‌ خریدار می‌تواند پس از عمومی‌شدن فروش ان‌ا‌ف‌تی یا ان‌اف‌تی‌هایی که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است، با فروش آن‌ها به قیمت بالا، سود خوبی را به‌دست آورد. اجازه دهید نمونه بارزی از فرانت رانینگ در بازار ان‌ا‌ف‌تی را برای شما بیان کنیم. در سپتامبر ۲۰۲۱ مشخص شد «نیت چیستن»، مدیر تولید فروشگاه ان‌ا‌ف‌تی اپن‌سی، چند ان‌ا‌ف‌تی را درست قبل از اینکه در فروشگاه برجسته شوند، خرید و مدتی بعد با فروش آن‌ها به سود خوبی رسید.

او به‌دلیل دسترسی به یک‌سری اطلاعات نهانی، مثل اطلاعات مرتبط با ان‌ا‌ف‌تی‌هایی که قرار بود به‌زودی در اپن‌سی شاخص و برجسته شوند، توانست به‌شکلی غیرمنصفانه سود کند؛ البته فردی با مطابق‌‌دادن تایم استمپ‌های تراکنش‌ها با آن دسته از پیشنهادهای فروش ان‌ا‌ف‌تی که در صدر قرار داشت، متوجه خلاف چیستن شد.

بات فرانت رانینگ چیست؟

بات فرانت رانینگ (Front running Bot) تراکنش‌های در انتظار را اسکن و کارمزد گس قابل‌توجهی را پرداخت می‌کند. بنابراین ماینرها اول تراکنش بات را پردازش می‌کنند تا معامله فرانت رانینگ بزرگی را انجام می‌دهند که روی قیمت بازار تأثیر خواهد گذاشت.

بات‌ها برنامه‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌ای هستند که خودکارسازی معاملاتتان را برای شما امکان‌پذیر می‌کنند. این‌ ابزارهای دیجیتالی به‌جای اینکه حرکت بازار را ردیابی و تجزیه‌وتحلیل کنند و منتظر زمان خوبی برای خریدوفروش باشند، داده‌های بازار را به‌صورت خودکار با یکدیگر ترکیب و سپس دارایی‌ها را از طرف مشتریان معامله می‌کنند. اما بات‌های Front running کریپتو چگونه کار می‌کنند؟

طراحی اتریوم یا طراحی بلاکچین این‌ امکان را فراهم می‌کند که تمام تراکنش‌های به ممپول (فضایی که تراکنش‌ها در آن برای تأییدشدن در صف انتظار قرار می‌گیرند) ارسال شوند. ماینرها و بات‌ها می‌توانند برای یافتن تراکنش‌های مناسب به‌منظور استفاده از آن‌ها برای انجام Front running در حوزه معامله کریپتوکارنسی، ممپول‌ها را اسکن کنند.

بات‌های فرانت رانینگ می‌توانند تمام فعالیت‌های لازم را تنها در چند میلی‌ثانیه انجام دهند؛ مثلاً آن‌ها می‌توانند چند وظیفه مختلف ازجمله خواندن تراکنش‌ها از ممپول، انجام محاسبات لازم برای دستیابی به‌اندازه بهینه‌سازی‌شده تراکنش‌ها، پیکربندی تراکنش‌ها و درنهایت اجرای آن‌ها را تنها در کسری از ثانیه انجام دهند. انجام تمام این‌ فعالیت‌ها به‌صورت دستی در چنین مدت‌زمانی غیرممکن است.

یک بات می‌تواند با قرار‌دادن سفارش در یک بلاک و مشخص‌کردن یک کارمزد گس بالاتر در همان بلاک، به یک‌سری اطلاعات نهایی ازجمله مابه‌تفاوت قیمت مورد انتظار سفارش و قیمت حقیقی آن در هنگام اجرا (Slippage) و نیز قیمت گس دست پیدا کند.

زمانی که نقدینگی بیشتری به استخر نقدینگی دارای الگوریتم Automated Market Makers (AMM) در یک صرافی اضافه می‌شود، بات فرانت رانینگ این‌ موضوع را تشخیص می‌دهد و ترکیب تراکنش‌ها در یک بلوک را دست‌کاری می‌کند تا از یک معامله دیگر سود ببرد.

آیا فرانت رانینگ در حوزه کریپتو غیرقانونی است؟

فرانت رانینگ غیرقانونی

فرانت رانینگ در بازار بورس غیرقانونی است؛ زیرا عموم افرادی که در این‌ بازار معامله می‌کنند، به اطلاعات نهانی دسترسی ندارند؛ اما در بازار کریپتو تمام اطلاعات در یک دفتر کل دیجیتالی عمومی قابل‌حسابرسی ذخیره می‌شوند. بنابراین نمی‌توان فرانت رانینگ ان‌اف‌تی را فعالیتی غیرقانونی تلقی کرد.

قدرت اینترنت برای انتشار اطلاعات باعث شده است تا سطح Front running در بازار کریپتو افزایش پیدا کند. درحالی‌که فرانت رانینگ در بازار بورس متداول به‌دلیل استفاده معامله‌گر از داده‌های غیرعمومی ممنوع شده است، در صرافی غیرمتمرکز تمام معامله‌گران می‌توانند داده‌های موجود روی بلاکچین دسترسی داشته باشند؛ بنابراین خریداران در دسترسی به اطلاعات، مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند و نمی‌توانند در رقابتی غیرمنصفانه از یکدیگر پیشی بگیرند.

اگر زودتر از فهرست خریدوفروش سفارش‌ها اطلاع داشته باشید و بتوانید سفارش خود را زودتر از سایر معامله‌گران وارد کنید، فرانت رانینگ به‌عنوان یک راهبرد معاملاتی در صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز می‌تواند برای شما سودآور باشد. چنانچه یک صرافی غیرمتمرکز بر پایه بلاکچین عمومی (مثل بلاکچین اتریوم) ایجاد شده باشد، خریداران سفارش‌های ورودی را به‌صورت قفل‌شده در قراردادهای هوشمند مشاهده خواهند کرد.

نحوه تشخیص فرانت رانینگ NFT

تشخیص فرانت رانینگ در بازار ان‌اف‌تی با نظارت بر یک‌سری از اطلاعات کاربر مثل آدرس‌های کیف پول ارز دیجیتال، خریدهای انجام‌شده بر مبنای فروش ان‌اف‌تی‌ها و یک‌سری عملیات انتقال مالی امکان‌پذیر است. درضمن سفارش‌های خریدوفروش مشابه سفارش‌های خریدوفروش یک هنرمند سازنده ان‌اف‌تی نیز باید تجزیه‌وتحلیل شود.

با این‌ روش می‌توان تاکتیک‌هایی را که به‌صورت بالقوه می‌توانند تاکتیک‌های Front running باشد، کشف کرد. درضمن چنانچه هرگونه نقدینگی مدت‌زمان زیادی روی یک دارای دیجیتالی متمرکز شده باشد، باید احتمال وجود فرانت رانینگ را در نظر گرفت.

حتی می‌توان برای پی‌بردن به این نوع معامله، در مورد نقدینگی‌هایی که برای مدت زیادی تنها روی یک دارای دیجیتالی متمرکز شده‌اند نیز تحقیق کرد. درضمن می‌توان با بررسی تراکنش‌ها در بلاکچین، خریدوفروش‌های کاربر را ردیابی کرد و به معاملات مشکوک او پی برد.

روش‌های جلوگیری از فرانت رانینگ

روش‌های جلوگیری از فرانت رانینیگ

یکی از راه‌های مؤثر برای جلوگیری از فرانت رانینگ، تقسیم تراکنش‌ها به تعداد زیادی تراکنش کوچک‌تر است تا تراکنش‌ها جذابیت کمتری برای بات‌های فرانت رانینگ داشته باشند. این‌ موضوع باعث می‌شود بات‌ها به‌جای اجراکردن تراکنش‌ها، آن‌ها را انتقال دهند.

شبکه تایچی SparkPool را می‌توان یک سرویس تراکنش خصوصی در نظر گرفت که برای محدود‌کردن فرانت رانینگ در بازار کریپتو به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند. از دیگر روش‌های جلوگیری از Front running می‌توان به پرداخت کارمزد گس بیشتر برای هر تراکنش، جلوگیری از پیوستن به استخرهای دارای نقدینگی کم، استفاده از ممپول‌های مخفی و خصوصی‌کردن تراکنش‌ها اشاره کرد.

سؤالات متداول در مورد فرانت رانینگ

فرانت رانینگ در بازار کریپتو چیست؟

Front running به‌صورت ساده و مختصر به‌معنای انجام معامله نهانی با بهره‌مندی از اطلاعات نهانی و دور از دسترس دیگران برای کسب سود بیشتر نسبت به سایر سرمایه‌گذاران حوزه کریپتو است.

فرانت رانینگ چگونه قابل تشخیص است؟

تشخیص Front running در بازار NFT با نظارت بر یک‌سری از اطلاعات کاربران مثل آدرس‌های کیف پول ارز دیجیتال، خریدهای انجام‌شده بر مبنای فروش ان‌اف‌تی‌ها و یک‌سری عملیات انتقال مالی امکان‌پذیر است.

چگونه می‌توان از فرانت رانینگ جلوگیری کرد؟

یکی از راه‌های مؤثر برای جلوگیری از Front running، تقسیم تراکنش‌ها به تعداد زیادی تراکنش کوچک‌تر است تا تراکنش‌ها جذابیت کمتری برای بات‌های فرانت رانینگ داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی