ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پلیس فتا درباره آگهی‌های فروش چرخ‌خیاطی با «جیوه قرمز» هشدار داد

شایعه بی‌اساس «جیوه قرمز» که از زمان جنگ جهانی دوم تا امروز در نقاط مختلف دنیا قوت ‌می‌گیرد، همچنان پابرجاست و اخیراً نیز در کشور مطرح شده و دام کلاه‌برداری آن هم پهن شده است. ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۵۲

شایعه بی‌اساس «جیوه قرمز» که از زمان جنگ جهانی دوم تا امروز در نقاط مختلف دنیا قوت ‌می‌گیرد، همچنان پابرجاست و اخیراً نیز در کشور مطرح شده و دام کلاه‌برداری آن هم پهن شده است. این ماده که در تمام این سال‌ها، ماده‌ای ارزشمند و بسیار گران‌بها عنوان شده، تنها سودش برای کلاه‌برداران است و به گفته پلیس فتا، اساساً وجود خارجی ندارد و افراد نباید فریب کلاهبرداران آن را در فضای مجازی بخورند.

اواخر هفته گذشته آگهی فروش چرخ‌خیاطی‌های قدیمی که در ساخت آن‌ها از جیوه قرمز استفاده شده است، در پلتفرم دیوار منتشر شد. اما مسئله انتشار این آگهی صرفاً در یک پلتفرم نبود و شبکه‌های اجتماعی و حتی پیام‌هایی که توسط شهروندان دست‌به‌دست می‌شد نیز شایعه ارزشمندی جیوه قرمز و امکان ثروتمندشدن صاحب آن را دامن میزد.

رد شایعه وجود جیوه قرمز توسط پلیس کرمانشاه

با شدت‌گرفتن این شایعه در روزهای اخیر، اولین واکنش از سوی پلیس فتای کرمانشاه به این موضوع مطرح شد. «سرهنگ علی کسانی»، رئیس پلیس فتای کرمانشاه، با تأکید بر اینکه شایعه وجود «جیوه قرمز» در چرخ‌‌خیاطی‌های قدیمی صحت ندارد، گفت: «پیامی با موضوع «توی این چرخ‌خیاطی‌های خیلی قدیمی ماده‌ای است به اسم جیوه قرمز که هر گرمش ۱۰ میلیارد تومان قیمت دارد. این جیوه برای تسلیحات اتمی کاربرد دارد و خیلی سمی و خطرناک… این ماده به‌جز چرخ‌خیاطی، توی بعضی یخچال و تلویزیون و وسایل برقی بالای ۵۰، ۶۰ سال پیشم موجوده» در شبکه‌های اجتماعی درحال بازنشر است و متأسفانه این خبر موجب تشویش اذهان عمومی در میان کاربران فضای سایبری شده است.»

او با اشاره به احتمال کلاه‌برداری افراد سودجو با تشدید این شایعه، گفت: «در همین راستا، انتشار آگهی جعلی مبنی بر فروش چرخ‌خیاطی قدیمی یا معیوب با قیمت پایین ازجمله مواردی است که می‌تواند برای کلاه‌برداری مورد استفاده قرار بگیرد.»

معاون اجتماعی پلیس فتا: به شایعه «جیوه قرمز» دامن نزنید

بعد از واکنش پلیس فتای کرمانشاه، معاون اجتماعی پلیس فتا هم به پرونده «جیوه قرمز» ورود کرد و این شایعه را کذب و بیشتر شبیه به یک شوخی عنوان کرد که نباید به آن دامن زد و تأکید کرد که آگهی‌های آن از پلتفرم دیوار‌ حذف شده است.

«سرهنگ رامین پاشایی»، معاون اجتماعی پلیس فتا، در واکنش به شایعه وجود «جیوه قرمز» در چرخ‌خیاطی‌های قدیمی گفت: «این آگهی‌ها که در یک سایت خریدوفروش اجناس دست‌دوم منتشر شده بود، با هماهنگی مدیران این سایت حذف شده است؛ چرا که چنین ادعایی (وجود جیوه قرمز در چرخ‌خیاطی‌های قدیمی) صحت ندارد.»

او همچنین به توضیحات مدیران دیوار درباره حذف آگهی موردنظر اشاره کرد و با بیان اینکه تاکنون هیچ خریدوفروشی از این مدل چرخ‌خیاطی‌ها انجام نشده است، گفت: «تا به امروز هیچ شکوائیه‌ای در زمینه کلاهبرداری برای خریدوفروش این چرخ‌خیاطی‌ها ثبت نشده است و فردی هم که قصد کلاهبرداری از این شیوه تبلیغ را داشته باشد، شناسایی نشده است.»

به گفته پاشایی، این رفتارها که هر چندوقت‌یک‌بار در فضای مجازی با عنوان‌های مختلف منتشر می‌شوند، بیشتر جنبه شوخی و بازارگردانی دارند و البته که هموطنان آگاه هستند که نباید وارد بازی این افراد شوند.

معاون اجتماعی پلیس فتا همچنین از مردم خواست اگر برای خریدوفروش این چرخ‌خیاطی‌ها مبلغی پرداخت کرده‌اند یا مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، می‌توانند ثبت شکایت کنند تا به شکایت آن‌ها رسیدگی شود.

کلاهبردارانی از جنگ جهانی تا امروز

کلاهبرداران همچنان در برخی کانال‌های شبکه‌های اجتماعی اقدام به ثبت آگهی درباره لوازم برقی که مدعی وجود جیوه قرمز در آن‌ها هستند، می‌کنند. این شایعه همان‌طور که پیش از این هم به آن اشاره شد، سالیان سال است که وجود دارد. حالا با پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی، راه‌های کلاه‌برداری با چنین موضوعاتی هم افزایش پیدا کرده است.

ماجرای «جیوه قرمز» بی‌شباهت به پیام‌هایی که درباره خمره سکه‌های طلا به افراد ارسال می‌شد، نیست. جالب است که حتی در دهه 90 میلادی که جیوه تقلبی قرمز برای فروش در سراسر اروپا و خاورمیانه توسط بازرگانان روسی عرضه شد، خریداران زیادی پیدا کرد که تقریباً هر چیزی برای آن پرداخت می‌کردند؛ حتی اگر نمی‌دانستند چه چیزی است.

درکل، شهروندان با توجه به اهمیت چنین موضوعی، باید نسبت به پیام‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و همچنین پیامک‌ها دریافت می‌کنند، هشیار باشند و هشدارهای پلیس فتا را جدی بگیرند تا در دام «جیوه قرمز» نیفتند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Farzad6058
    Farzad6058 | ۲۳ بهمن ۱۴۰۱

    یدونه چرخ خیاطی قدیمی آگهی کرده بودن 5 میلیارد تومن😂😂

مطالب پیشنهادی