ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خورشید
علمی

یک شراره خورشیدی قدرتمند باعث بروز اختلالات رادیویی در زمین شد

گزارش‌ها حاکی از آن است که شراره خورشیدی قدرتمندی به بیرون پرتاب شده و با رسیدن به زمین، اختلالاتی را به‌وجود آورده است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

خورشید که درحال حرکت به‌سمت نقطه اوج چرخه‌های 11ساله خود است، شنبه عصر شراره بزرگی را از خود به بیرون فرستاد که بر اثر آن یک طوفان خورشیدی نسبتاً قوی به‌وجود آمد. این طوفان بخشی از ارتباطات رادیویی را در آمریکای جنوبی دچار اختلال کرد.

متخصصان خورشید دهه‌هاست که فعالیت‌های این ستاره را تحت نظر گرفته‌اند تا علاوه‌ بر مطالعه روی آن، بتوانند از تهدیدهای احتمالی طوفان‌های خورشیدی مطلع شوند. آن‌ها می‌گویند خورشید روز شنبه شراره‌ای از کلاس ایکس را به بیرون پرتاب کرد که کلاسی از شراره‌های پرتوان محسوب می‌شود.

مرکز پیش‌بینی آب‌وهوای فضایی که از زیرمجموعه‌های اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکاست، می‌گوید این شراره از لکه خورشیدی AR 3217 بیرون آمد. طوفان ناشی از این شراره درنهایت همان روز به زمین رسید و بخشی از ارتباطات رادیویی را در آمریکای جنوبی قطع کرد. این مرکز می‌گوید شراره‌های لکه AR 3217 می‌توانند بر باند 3-30 مگاهرتزی ارتباطات رادیویی اثر بگذارند.

شراره‌های خورشیدی شدت خواهند گرفت

طوفان‌های خورشیدی تماماً مضر نیستند و در برخی از عرض‌های جغرافیایی موجب به‌وجودآمدن شفق قطبی می‌شوند. این پدیده‌های زیبا در آسمان شب چشم‌اندازهایی را ایجاد می‌کنند که به‌خصوص برای عکاسان جذاب هستند.

هفته گذشته هم لکه خورشیدی 3213 یک شراره کلاس متوسط را به بیرون پرتاب کرد که قطعی‌های کوچکی را در اقیانوس آرام به‌وجود آورد. این شراره‌ها حاوی مقادیر زیادی انرژی هستند که با مولکول‌های لایه‌های بالایی اتمسفر تداخل پیدا می‌کنند و درنتیجه، مشکلاتی را در سیستم‌های رادیویی و ناوبری به‌وجود می‌آورند.

قطب‌های خورشید هر 11 سال یک‌بار جابه‌جا می‌شوند. این فرایند واکنش‌های زیادی را در سطح ستاره ما ایجاد می‌کند و شراره‌های بسیاری را به فضا می‌فرستد. هر شراره با توجه به شدتش در یک دسته خاص قرار می‌گیرد. این دسته‌ها شامل A, B, C می‌شوند که شدت پایین‌تری دارند و به M و X و غیره می‌رسند که شدت بالاتری دارند. پیش‌بینی می‌شود که اوج چرخه 11ساله خورشید در سال 2025 رخ دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی