ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

مدیرعامل موبایل کمک: قیمت‌شکنی گوشی‌های شیائومی بازار تعمیرات موبایل را کساد کرده است

بیشترین میزان مراجعه گوشی‌ها برای تعمیر به ضربه‌خوردگی و آب‌خوردگی مربوط می‌شود؛ در این بین آسیب LCD هم بسیار رایج است.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۵

مدیر عامل موبایل کمک، با بیان اینکه تغییر نرخ ارز صرفاً بر قیمت گوشی‌های هوشمند تأثیر نداشته و منجر به افزایش قیمت قطعات هم شده است، گفت: «تعمیرات اساسی گوشی درحال‌حاضر با وجود برخی مدل‌های قیمت‌شکن در بازار چندان به‌صرفه نیست و مردم ترجیح می‌دهند گوشی نو بخرند؛ به‌خصوص با این قیمت‌شکنی‌ که گوشی‌های شیائومی انجام دادند، مردم به خرید یک گوشی به‌جای تعویض قطعات اصلی گوشی خراب خود مبادرت می‌ورزند.»

«علیرضا اسدی»،مدیرعامل موبایل کمک در نشست خبری این مجموعه، در پاسخ به پرسش دیجیاتو درباره اینکه آیا نوسانات ارز و گران‌شدن قیمت گوشی تأثیری بر افزایش میزان تعمیرات داشته است، گفت: «در یک تا دو سال گذشته که شیائومی جریان قیمت در بازار را شکست، جریان اثرگذاری افزایش قیمت بر میزان تعمیرات تغییر کرد.»

مدیرعامل موبایل کمک با اشاره به اینکه تعمیرات درحال‌حاضر برای صاحبان گوشی به‌صرفه نیست، گفت: «این افزایش قیمت روی قیمت قطعات هم تأثیر داشته است. ازهمین‌رو، اینکه کاربر برای تعویض LCD، برای مثال 15 میلیون تومان هزینه کند، منجر شده است تا ترجیح دهد با کمی پول بیشتر گوشی نو بخرد.»

اسدی در پاسخ به پرسش دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه کاربران گوشی‌های ایرانی اغلب چه بخشی از گوشی را تعمیر می‌کنند و بیشتر چه گوشی‌هایی برای تعمیر به موبایل کمک رسیده است، گفت: «برای ارائه آمار دقیق در این حوزه نمی‌توان به آمار سرویس خودمان اکتفا کنیم. البته با توجه به آمار تعمیرات ما، بیشترین قطعه تعمیری مربوط به شکستگی LCD است.»

اسدی با تأکید بر اینکه نمی‌توان آمار دقیقی در این مورد ارائه داد، به موارد آسیب‌دیدگی موبایل در چند وقت اخیر اشاره کرد و گفت: «آب‌خوردگی و ضربه‌خوردگی از موارد قابل‌توجه است. البته در دوران کرونا به‌شکل عجیبی با گوشی‌های الکل‌خورده مواجه بودیم. این روند تا جایی پیش رفت که فروردین 99 مراجعه به ما برای گوشی‌های آسیب‌دیده به‌دلیل الکل‌خوردگی 6 برابر قبل شد.»

اسدی در این نشست گفت این مجموعه طبق رده‌بندی سازمان حمایت، جزو ۵ شرکت برتر گارانتی موبایل در کشور است که توانسته امتیاز بالای ۸۰ درصد را از کاربران دریافت کند.

روند توسعه موبایل کمک

مدیرعامل موبایل کمک در ادامه با توضیح اینکه موبایل کمک چطور وارد جریان گارانتی شد، گفت: «ما یکی از بهترین ارائه‌دهندگان خدمات سرویس تعمیرات گوشی‌های رده‌بالا در ایران بودیم؛ برای سرویس غیرگارانتی هم که قبل از چهار سال بود. با رفتن سامسونگ از ایران و ضعیف‌شدن شرکت‌های مادر، رشد انفجاری تقاضا برای داشتن گوشی‌های هوشمند منجر به ایجاد تغییرات زیادی شد.»

او با اشاره به اینکه جایگزینی بازار شیائومی با هواوی تغییرات زیادی به‌همراه داشت، گفت: «گارانتی هواوی انحصاری برای دو شرکت بود و شیائومی نماینده‌ای در ایران نداشت. در این روند، هم‌زمانی رفتن سامسونگ از ایران و نداشتن نماینده توسط شیائومی و آیفون منجر شد که برندی داشته باشیم تا این سه برند، به‌علاوه نوکیا تبدیل به برندهایی شوند که ما سرویس گارانتی آن‌ها را ارائه می‌دهیم.»

او در پاسخ به پرسش دیگر دیجیاتو درباره تأمین قطعات شیائومی و هواوی در دوره گارانتی گفت: «ما این قطعات را در دوره گارانتی، در صورتی که گارانتی برای شرکت خودمان باشد، تأمین می‌کنیم. البته اگر گارانتی برای شرکت‌های دیگر باشد و دوره زمانی گارانتی گذشته باشد، قطعات را تأمین نمی‌کنیم. دلیل این موضوع هم این است که ما دسترسی به زنجیره تأمین قطعات اصلی را نداریم. باید توجه داشت اساساً این دسترسی در ایران وجود ندارد.»

اسدی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تأمین قطعات برای برندهای دیگر مثل آیفون هم به مشکل خورده است، گفت: «قطعات LCD آیفون از چین و سامسونگ از دبی وارد ایران می‌شود. دلیل آن هم عدم اجازه ورود قطعات آیفون از امارات است.»

به گفته او، امکان واردات قطعات آیفون از چین هم به وجود بازار سیاه قطعات در چین، مخصوصاً در مورد LCD که گران‌ترین قطعه است، برمی‌گردد. این درحالی است که در مورد سامسونگ، به‌صورت شرکتی از امارات وارد ایران می‌شود.

او با اشاره به اینکه تقریباً 12 شرکت بزرگ وارد‌کننده قطعه در ایران فعال هستند، گفت: «فعالیت این شرکت‌ها پشت پرده است و کسی هم آن‌ها را نمی‌شناسد. ما واردکننده قطعات بودیم و در بازار هم توزیع می‌کردیم.»

اسدی همچنین با پاسخ به این پرسش دیجیاتو که آیا موبایل کمک همچنان هم واردکننده قطعات است، به نوسانات دلار اشاره کرد و با تأکید بر اینکه این نوسانات تجربه جالبی برای واردات قطعات نبوده است، گفت: «درحال‌حاضر واردکننده‌های قطعات قدرتمندی فعال هستند.»

دسترسی به قطعات فراهم نیست

مدیرعامل موبایل کمک در بخش دیگری از این نشست خبری با تأکید بر اینکه دسترسی به قطعات اصلی گوشی‌های شیائومی و هواوی وجود ندارد، گفت: «من به‌راحتی می‌گویم که قطعات این برندها اصلاً در بازار وجود ندارد. البته توجه داشته باشید این موضوع برای گوشی‌های غیرگارانتی است که بیش از 5 سال از گارانتی آن‌ها می‌‌‌گذرد و دسترسی به قطعات اصلی ممکن نیست.»

به گفته او، تولید گوشی‌ها تا سه سال اتفاق می‌افتد و توقف تولید قطعات بعد از 5 سال رخ می‌دهد و همین موضوع منجر به عدم دسترسی به قطعات می‌شود.

گوشی‌های هوشمند و موجی که نباید از آن جا ماند

اسدی در بخش دیگری از توضیحات خود با تأکید بر اینکه اهمیت گوشی‌های هوشمند را باید بسیار جدی گرفت، گفت: «گوشی‌های هوشمند را نباید با کامپیوتر، کارت گرافیک و گجت اشتباه گرفت. گوشی‌های هوشمند یک کتگوری جدا با نیازهای خاص خود است. اگر درحال‌حاضر به این نیازها توجه نکنیم و به آن نرسیم، خیلی دیرتر خواهد شد.»

او با اشاره به اینکه توسعه هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک منجر به این خواهد شد که به‌زودی شاهد این موج در بخش‌های مختلف باشیم، گفت: «اگر ما نتوانیم در گوشی‌های هوشمند به‌روزرسانی قوانین داشته باشیم، از موج بعدی تکنولوژی که هوش مصنوعی است هم جا خواهیم ماند.» 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی