ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

وزارت صمت: ورود مسافری و پستی آیفون ۱۴ از ابتدای اسفند ممنوع شد

بخشنامه جدید گمرک نشان می‌دهد بنابر تصمیم وزارت صمت، ورود آیفون 14 به‌صورت مسافری و پستی از اسفندماه ممنوع خواهد شد.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۶

براساس بخشنامه گمرک، واردات مسافری و پستی آیفون 14 به کشور از اول اسفند 1401 ممنوع شد. در این بخشنامه مرجع ابلاغ‌کننده چنین ممنوعیتی وزارت صمت اعلام شده است.

مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران در ابلاغیه‌ای، ورود تلفن همراه با نشان تجاری اپل 14 به صورت همراه مسافر و پستی را ممنوع اعلام کرد.

در این بخشنامه آمده با توجه به نامه 19 بهمن ماه سازمان توسعه تجارت و نامه 12 بهمن سازمان مذکور، از تاریخ 1401.12.1 گوشی تلفن همراه با نشان تجاری اپل مدل 14 و کلیه مدل‌های بعد از آن جزء لیست کالاهای مجاز همراه مسافر و پستی ورودی به کشور نیست.

ممنوعیت واردات مسافری آیفون 14

براین‌اساس، از گمرکات خواسته شده است تا از ثبت اطلاعات گوشی‌های واردشده در سامانه مسافری و پستی از تاریخ مذکور خودداری شده و همچنین مراتب در مبادی ورودی و خروج مسافر به کشور از طریق نصب بنر و سایر وسایل ارتباطی جمعی اطلاع‌رسانی شود.

آن‌طور که در تصویر این بخشنامه درج شده، مرجع ابلاغ‌کننده وزارت صنعت، معدن و تجارت است. در همین حال، پیگیری‌های دیجیاتو از سخنگوی وزارت صمت درباره جزئیات این نامه بی‌پاسخ ماند.

سرنوشت گوشی‌های آیفون 14

«مهدی عبقری»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، با اعلام اینکه از 3 تا 10 مهرماه امسال، حدود 7 تا 8 هزار گوشی آیفون 14 وارد کشور شده است، به دیجیاتو گفت:

«در آن زمان هیچ ممنوعیت اعلام نشده بود و این گوشی‌های واردشده کد بازرگانی (مرچند) گرفتند. زمانی که این کد داده می‌شود، دولت وظیفه دارد این گوشی‌ها را رجیستر کند؛ زیرا آن‌ها را اظهار کرده است. این تعداد گوشی از نظر دولت قانونی وارد کشور شده و الباقی را کالای قاچاق حساب می‌کند.»

او در مورد سرنوشت سایر آیفون‌ها اعلام کرد: «یک‌سری فعالین صنفی ابراز داشتند که درحال رایزنی برای این موضوع هستند، ولی بعید می‌دانم فعلاً کاری از پیش برده شود و دولت برنامه‌ای برای رجیستری آیفون ۱۴ ندارد.»

شنیده‌های دیجیاتو از برخی مسئولین وزارت صمت نیز این است که دست کم تا هفته جاری، هیچ رویکرد جدیدی برای رجیستری این مدل گوشی اتخاذ نشده و به واردکنندگان این برند گفته شده است تا به واردات سایر مدل‌ها بپردازند.

آیفون 14

همچنین یک فعال صنفی موبایل در گفت‌وگو با دیجیاتو اعلام کرد از اواسط مهرماه عدم رجیستری و ممنوعیت واردات تجاری آیفون 14 اعلام شد: «از آن زمان هم وزارت صمت به‌طور ضمنی اعلام کرده است که اگر تصمیمی مبنی بر رجیستری آیفون‌های 14 گرفته شود، تنها همان تعداد گوشی رجیستر خواهند شد.»

این درحالی است که به گفته این فرد آگاه، از آن زمان تاکنون بیشتر از 20 هزار آیفون 14 به‌صورت مسافری وارد کشور شده است. او همچنین معتقد است انتشار اخبار دروغین درباره رجیستری این گوشی در آینده‌ای نزدیک، هم به افزایش قیمت آیفون‌های 14 در بازار کمک می‌کند و هم از اعتراض خریداران این گوشی می‌کاهد. به همین علت نیز بخشنامه فوق‌الذکر صادر شده است تا رسماً اعلام شود هرگونه گوشی آیفون 14 جدیدی که وارد کشور می‌شود، کد مرچند نخواهد گرفت.

به‌نظر می‌رسد با ابلاغ این بخشنامه، افراد می‌توانند گوشی آیفون 14 وارد کنند، اما به هیچ عنوان نباید امیدی به رجیسترشدن آن در شبکه داشته باشند. درحال‌حاضر در برخی کانال‌های فضای مجازی برای گوشی‌هایی که آنتن از دست داده‌اند، با روش‌های گوناگونی نظیر اعطای کد مرچند جدید و… آنتن‌های این گوشی‌ها را در شبکه ارتباطاتی کشور برای مدتی کوتاه (معمولاً دو تا سه ماه) برمی‌گردانند، اما راه‌حل بلندمدت و ثابتی برای این موضوع وجود ندارد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که آیفون ۱۳ پرومکس آخرین مدل آیفونی خواهد بود که در ایران به‌طور قانونی رجیستری خواهد شد‌‌.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad Sadegh Manafi
    Mohammad Sadegh Manafi | ۲۷ بهمن ۱۴۰۱

    تبعیض بین سامسونگ 23s و آیفون 14

مطالب پیشنهادی