ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رونمایی از لئو MX8 در تبریز
اخبار خودرو

شاسی‌بلند دو دیفرانسیل لئو MX8 رکورد قیمت خودروهای چینی بازار ایران را می شکند

ایستا موتور به‌عنوان یکی از خودروسازان جدید بخش خصوصی وارد میدان عرضه خودروهای دو دیفرانسیل شده است.

دلارام شرف الدین
نوشته شده توسط دلارام شرف الدین | ۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۰

ایستا موتور به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه کارآفرینان مایوان روز سه‌شنبه مورخ ۲۵ بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱، از نخستین شاسی‌بلند دو دیفرانسیلی خود به نام لئو MX8 رونمایی کرد. مشخصات LEO MX8 ایستا موتور نشان می‌دهد که این ماشین می‌تواند رقیب سرسختی برای شاسی‌بلندهای حاضر در بازار ایران باشد. ظاهراً این خودرو حدود 3.5 میلیارد تومان قیمت خواهد داشت و ظرف ماه های آتی راهی بازار می شود.

نگاهی به لئو MX8

لئو MX8 درواقع نسخه مونتاژی یکی از شاسی‌بلندهای سایز متوسط دانگ فنگ است که طراحی آن را مهندسان ژاپنی نیسان بر عهده داشته‌اند. این خودروی آفرودی با ابعاد ۴۸۸۲ میلی‌متر طول، ۱۸۵۰ میلی‌متر عرض و ۱۸۳۶ میلی‌متر ارتفاع ساخته شده و فاصله بین محورهای آن ۲.۸۵ متر است. مهم‌ترین مشخصه ظاهری این خودروی آفرودی، جلوپنجره آن است که جلوه‌ای خشن و تهاجمی داشته و بدنه خوش‌ساخت آن به‌همراه ناهمواری‌های متعدد، قدرت و استحکام را در ذهن بیننده تداعی می‌کند.

مشخصات LEO MX8 ایستا
نمای مقابل شاسی‌بلند لئو MX8

اما مهم‌ترین مشخصه LEO-MX8‌ به پیشرانه قدرتمند آن مربوط می‌شود. ایستا موتور نام LEO (شیر) را به این خودرو بخشیده تا بیانگر قدرت و پادشاهی آن در جاده‌های آفرودی باشد.

مشخصات فنی LEO MX8

شاسی‌بلند دو دیفرانسیلی جدید از موتور ۲ لیتری توربوشارژ استفاده می‌کند که مجهز به فناوری GDi است و محصولی از شرکت ژاپنی میتسوبیشی به‌حساب می‌آید. این موتور ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن‌متر گشتاور را از طریق گیربکس ۸سرعته اتوماتیک به چهار چرخ وارد می‌کند.

گیربکس تیپ ترونیک به‌کاررفته در لئو MX8 ساخت شرکت آلمانی ZF است و از حالات رانندگی عادی، اسپرت، رانندگی در برف، شن، گل‌ولای، حالت اقتصادی و حالت یکپارچه خودکار و هوشمند پشتیبانی می‌کند.

از دیگر مشخصات LEO MX8 ایستا موتور در بخش فنی، می‌توان به سیستم تعلیق جناغی دوبل مستقل آزاد در بخش جلو و سیستم تعلیق ۵ مفصلی در بخش عقب اشاره کرد. چرخ‌های جلو از ترمز دیسکی خنک‌شونده و چرخ‌های عقب از ترمز دیسکی معمولی استفاده می‌کنند.

مشخصات LEO MX8 ایستا موتور
زیر کاپوت ایستاموتور LEO MX8

کابین دارای تریم دورنگ چشم‌نوازی است و یک نمایشگر ۱۰ اینچی در وسط داشبورد به‌چشم می‌خورد که جزوی از سیستم اطلاعات سرگرمی به‌حساب می‌آید.

صندلی‌ها پوشش چرمی دارند و برای سرنشینان ردیف عقب زیرآرنجی در نظر گرفته شده است. غربیلک فرمان نیز با چرم مصنوعی پوشیده شده و دکمه‌های کنترلی متعدد ازجمله کروز کنترل روی آن به‌چشم می‌خورد.

فرمان از نوع D-Cut است و فضای پای مناسبی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. نمایشگر ۳.۵ اینچی رنگی TFT پشت فرمان به‌همراه کیلومترشمار، سرعت‌سنج و نمایشگر وضعیت آفرود، اطلاعات حیاتی خودرو را به راننده نشان می‌دهد.

به‌لطف فاصله ۲.۸۵ متری بین محور چرخ‌ها، کابین فضای کافی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و امکانات متعدد، آسودگی آن‌ها در طول سفر را تضمین می‌کند.

مشخصات LEO MX8 ایستا
فضای داخل کابین Leo-mx8 ایستا موتور

لئوی ایستا موتور علاوه بر پیشرانه قدرتمند و کابین مجهز، شامل امکانات ایمنی و رفاهی متعددی می‌شود که به‌واسطه آن‌ها، جایگاه ویژه‌ای در لیست خودروهای پُرآپشن بازار پیدا می‌کند.

تجهیزات و امکانات لئو MX8

تجهیزات ایمنی این خودرو شامل کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، ایربگ‌های جانبی، ایربگ‌های پرده‌ای، کیسه هوای مخصوص محافظت از زانوی راننده و سیستم ضدسرقت راننده می‌شود.

از دیگر مشخصات LEO-MX8 ایستا موتور در بخش ایمنی می‌توان به سیستم‌های ترمز کمکی ABS و EBD، سیستم مقاومت در برابر لغزش، سیستم کمک به حرکت در سربالایی و سراشیبی، سیستم ممانعت از واژگونی خودرو، سیستم مقاومت در برابر هرزگردی چرخ‌ها، سیستم تعادل دینامیکی چرخ‌ها، سیستم تنظیم فشار ترمز در مدار، سیستم سنجش باد لاستیک‌ها، سیستم هشدار رانندگی بین خطوط، رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، ایزوفیکس و سنسور پارک و دنده‌عقب در چهار نقطه اشاره کرد.

لیست بلندبالای تجهیزات داخلی و ظاهری خودرو نیز شامل مواردی ازجمله سیستم ورود هوشمند بدون کلید، سیستم کنترل قفل مرکزی از راه دور، استارت بدون کلید، بالابر برقی شیشه‌ها، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و مجزا برای ردیف عقب، پله‌های جانبی، آنتن بال کوسه‌ای، برف‌پاک‌کن جلو و عقب، آینه‌های جانبی برقی با خاصیت تاشوندگی، سانروف برقی، قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت متفاوت، قابلیت تنظیم برقی صندلی شاگرد راننده در ۴ جهت متفاوت، گرم‌کن صندلی‌ها، پورت USB، پورت شارژ ۱۲ ولتی، رینگ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی و... می‌شود.

همچنین بخوانید: خط تولید لئو MX8 راه‌اندازی شد؛ شاسی‌بلند دو دیفرانسیل تولید داخل در راه بازار

خودروی LEO-MX8 به‌عنوان نخستین شاسی‌بلند دو دیفرانسیلی ایستا موتور ارس هم‌اینک در  سالن پروین اعتصامی نمایشگاه بین‌المللی تبریز در معرض دید عموم قرار گرفته است. این نمایشگاه تا ۲۸ بهمن‌ماه دایر بوده و علاقه‌مندان به‌طور رایگان می‌توانند از غرفه‌های مختلف بازدید کنند.

اولین ملاقات با LEO MX8 ایستا موتور؛ به روز رسانی مرداد 1402

چندماه پس از معرفی اولیه LEO MX8 توسط ارس خودرو مایوان، این خودرو برای یک بررسی کوتاه در اختیار خبرنگاران قرار گرفت. دو نسخه از این خودرو توسط این شرکت در تهران به نمایش درآمد که یکی از آن‌ها قرمز رنگ و دیگری سفید رنگ بودند.

لئو ام ایکس 8 در تهران
نمای عقب لئو MX8
کابین LEO MX8
نمای جلو لئو ام ایکس 8

مدتی پیش نیز شرکت ارس خودرو مایوان تصاویر خط تولید این خودرو را در اختیار رسانه‌ها قرار داده بود. انتظار داریم این خودرو طی ماه‌های آتی با قیمتی در محدوده 3 میلیارد تومان، به فروش گذاشته شود. فونیکس تیگو 8 پرومکس در حال حاضر جدی‌ترین رقیب لئو MX8 به حساب می‌آید، هرچند این خودروها براساس ساختار متفاوتی شکل گرفته‌اند.

شاسی بلند آفرودی با شاسی مستقل

تولید یک شاسی بلند آفرودی برای عرضه به بازار ایران، می‌تواند نیاز بخش بزرگی از جامعه مصرف‌کنندگان را پاسخ دهد. از زمان پایان تولید نیسان رونیز در پارس خودرو، مدت‌ها است که خودروسازان ایران توجهی به تولید شاسی بلندهای آفرودی نشان نداده‌اند. تنها شاسی بلند آفرودی تولید داخل طی سالیان اخیر، دایون Y5 بوده است که عرضه محدودی در سطح بازار دارد. تولید این خودرو در سال 1402 چندان چشمگیر نبوده است، از این رو لئو MX8 تا این لحظه رقیب هم‌کلاسی را پیش روی خود نمی‌بیند.

درهای لئو MX8

استفاده از پیشرانه توربوشارژر میتسوبیشی با کد 4K31، یکی از نقاط قوت لئو MX8 برای مشتریان ایرانی خواهد بود. گیربکس در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز از برند مطرح ZF است که هشت دنده را به صورت اتوماتیک در اختیار راننده قرار می‌دهد. مطابق اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت سازنده، هفت نوع حالت مختلف برای دیفرانسیل این خودرو در نظر گرفته شده است تا مصرف‌کننده با یک محصول آفرودی نسبتا کارآمد روبرو باشد.

رینگ و لاستیک LEO MX8

در حال حاضر مصرف‌کنندگان ایرانی برای خرید خودروهای آفرودی کارکرده، بایستی بین 4 الی 10 میلیارد تومان بودجه کنار بگذارند. در چنین شرایطی عرضه LEO MX8 به عنوان یک خودرو آفرودی صفر کیلومتر با خدمات پس از فروش و قیمت 3.5 میلیارد تومان، برای مصرف‌کنندگان رضایت‌بخش خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی