ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تحقیق ربات کوچک Icefin: «یخچال روز رستاخیز» سریع‌تر از انتظار دانشمندان درحال ذوب‌شدن است

این ربات همچنین دلایل سرعت‌گرفتن ذوب‌شدن یخچال را نیز پیدا کرده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

دانشمندان ادعا کرده‌اند یک یخچال طبیعی در امتداد سواحل غربی قطب جنوب سریع‌تر از چیزی که قبلاً تصور می‌شد، درحال ذوب‌شدن است. طبق این ادعا، یخچا‌ل طبیعی Thwaites که از آن با عنوان «یخچال روز رستاخیز» (Doomsday Glacier) هم یاد می‌شود، درحال ترک‌خوردن و از هم پاشیدن است؛ زیرا جریان‌های گرم اقیانوسی، یخچا‌ل را با سرعتی بیشتری نسبت به انتظار دانشمندان، ضعیف و ضعیف‌تر می‌کند.

داده‌های این گزارش توسط یک ربات شبیه به لوله کوچک 3 متری به نام Icefin جمع‌آوری شده است. در سال 2020، محققان حفره‌ای به عمق تقریباً 609.6 متر در یخ ایجاد کردند تا Icefin به یکی از مهم‌ترین نقاط یخچال Thwaites برود؛ جایی که محل برخورد آن با دریای آموندسن محسوب می‌شود و یخ از این قسمت شروع به شناورشدن می‌کند.

ذوب‌شدن یخچال روز رستاخیر و تأثیرات آن

براساس دو مقاله که توسط مجله Nature منتشر شده است، Icefin کشف کرد که یخچال از کف اقیانوس عقب‌نشینی و از پایه شروع به نازک‌شدن کرده است که باعث می‌شود یخچال Doomsday با سرعت زیادی درحال ذوب‌شدن باشد. علاوه‌براین، ربات کوچک همچنین متوجه شد که شکاف‌های یخ باعث می‌شوند جریان‌های گرم به داخل یخچال راه پیدا کند که این امر ذوب بخش‌های داخلی آن را نیز ساده‌تر می‌کند.

به گفته همکاری علمی بین‌المللی Thwaites Glacier (ITGC)، خط زمینی یخچا‌ل Thwaites از دهه 1990 تقریباً 15 کیلومتر عقب‌نشینی کرده؛ بنابراین، مقدار یخ خارج‌شده از این منطقه 120 کیلومتری تقریباً دوبرابر شده است. اگر این یخچال با همین سرعت به ذوب‌شدن ادامه دهد، می‌تواند بیش از 45 سانتی‌متر به سطح دریاها اضافه کند و باعث هرج‌ومرج در سراسر جهان شود.

«بریتنی اشمیت»، دانشیار نجوم و علوم زمین، می‌گوید که درک محل ذوب یخچال به‌اندازه سرعت ذوب‌شدن آن مهم است. ربات کوچک Icefin باعث شد دانشمندان به نقاط غیرقابل‌دسترس یخچا‌ل نیز دسترسی داشته باشند و بتوانند از طریق داده‌های آن نحوه ذوب‌شدن یخ‌ها را بررسی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • f_rad
    f_rad | ۱ اسفند ۱۴۰۱

    باعرض سلام و ادب
    لطفا منابع تحقیق پیشرو را ارسال نمایید
    باتشکر

مطالب پیشنهادی