ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تصویر سیارک دراز
علمی

ناسا تصویری دقیق از یک سیارک عجیب منتشر کرد؛ 2011 AG5 با طول 490 متر

ناسا اخیراً تصویر سیارکی را ثبت کرده است که شکلی متفاوت با اکثر سیارک‌های موجود در نزدیکی زمین دارد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

محققان در شش رصد راداری موفق به ثبت تصویری از یک سیارک عجیب شده‌اند که چندی پیش با فاصله‌ای نه‌چندان زیاد از کنار زمین عبور کرده بود. درازای این سیارک حدود 3 برابر پهنای آن است و به همین خاطر در گروه سیارک‌های نامتداول قرار می‌گیرد.

دانشمندان به‌تازگی تصویر پُرجزئیاتی را از سیارک 2011 AG5 منتشر کرده‌اند که درازای آن حدود 490 متر و پهنایش حدود 150 متر است. همان‌طور که از نام این سیارک پیداست، محققان اولین‌بار در سال 2011 آن را کشف کردند، اما حالا کاهش فاصله این سنگ با زمین، باعث شده است که بالاخره تصویر دقیق‌تری از AG5 داشته باشیم.

براساس بیانیه‌ای که از سوی ناسا منتشر شده است، «لنس بنر»، دانشمند ارشد آزمایشگاه پیشران جت این سازمان می‌گوید: «از میان 1040 شیء نزدیک به زمین که تا به امروز توسط رادارهای سیاره‌ای مشاهده شده‌اند، این سیارک یکی از درازترین نمونه‌هایی است که تاکنون دیده‌ایم.»

سیارک 2011 AG5 ناسا

ناسا درباره این سیارک چه می‌داند؟

محققان دریافته‌اند که نرخ چرخش 2011 AG5 نسبتاً آهسته است و حدود 9 ساعت طول می‌کشد تا این سنگ آسمانی یک بار به‌طور کامل به دور خود بچرخد. سیارک مذکور در تاریخ 3 فوریه (14 بهمن‌ماه) با فاصله 1.7 میلیون کیلومتری از کنار زمین عبور کرد تا نزدیک‌ترین نگاه را به سیاره آبی ما داشته باشد. برای گذر نزدیک بعدی باید تا سال 2040 منتظر بمانیم تا دوباره این سیارک را از فاصله 1 میلیون و 78 هزار کیلومتری ببینیم. این فاصله تقریباً سه‌برابر فاصله زمین تا ماه خواهد بود. AG5 درحال‌حاضر به چرخش 621 روزه خود به‌دور خورشید ادامه می‌دهد.

رصد‌هایی که رادار گلدستون انجام داده است، چند جزئیات دیگر هم دارد. این رصدها نشان می‌دهند که فرورفتگی‌های بزرگ یکی از نیم‌کره‌های این سیارک، دارای نواحی تاریک و روشن است؛ این یعنی احتمالاً عوارض سطحی مشخصی با ارتفاع تقریبی چند 10 متر روی این سنگ وجود دارد.

ناسا به‌دقت سیارک‌های نزدیک به زمین را تحت نظر دارد تا درصورت نیاز، تهدیدات احتمالی را با روش‌هایی که مشغول آزمایش آن‌هاست، برطرف کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی