ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

محیط کار
علمی

نتیجه بزرگ‌ترین آزمایش هفته‌های کاری چهارروزه: بهبود سلامت و حفظ بهره‌وری کارمندان

آزمایش شش‌ماهه هفته‌های کاری چهارروزه در بریتانیا نشان می‌دهد که این تغییر منجر به بهبود سلامت کارمندان می‌شود و کارایی آن‌ها را پایین نمی‌آورد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

عده‌ای از محققان و کارفرمایان حتی پیش از همه‌گیری جهانی ویروس کرونا به ایده هفته‌های کاری چهارروزه علاقه‌مند بودند. اما با پشت‌سرگذاشتن تجربه همه‌گیری، حالا مطالعه بزرگی در انگلیس نشان داده است که هفته‌های کاری چهارروزه به‌لحاظ کارایی شغلی اثری دقیقاً مشابه با هفته‌های پنج‌روزه دارند، اما درعین‌حال به بهبود سلامت و رضایت کارمندان کمک می‌کنند.

پژوهشگران دانشگاه کمبریج با کمک کالج بوستون و اندیشکده Autonomy با 61 شرکت و سازمان در بریتانیا همکاری کردند تا 20 درصد از ساعات کاری هفتگی را در یک آزمایش شش‌ماهه کاهش دهند. اگرچه شیوه پیاده‌سازی این استراتژی در شرکت‌ها با هم متفاوت بود، اما درنهایت میزان بهره‌وری اکثر کارمندان کاهش پیدا نکرد.

گزارشی که از این پژوهش منتشر شده است، نشان می‌دهد که کاهش ساعات کاری، سلامت کارمندان را به‌شکل قابل‌توجهی بهبود داده است. پس از این دوره شش‌ماهه، 71 درصد از کارمندان، از کاهش اثر خستگی شغلی و 39 درصد، از کاهش سطح استرس خبر داده‌اند.

به‌علاوه، نرخ بیماری در کارمندان 65 درصد کمتر شد و جایگزینی کارمندان فعلی با کارمندان جدید هم 57 درصد کاهش پیدا کرد. گفتنی است که شرکت‌ها در این بازه زمانی، حقوق پرداختی به نیروهای خود را کاهش نداده بودند.

هفته‌های کاری چهارروزه بهره‌وری شرکت‌ها را پایین نمی‌آورد

از سوی دیگر، کسب‌وکارهایی که در این پژوهش شرکت کردند، به‌طور میانگین از افزایش 1.4‌درصدی درآمد خبر دادند و 92 درصد از آن‌ها می‌خواهند هفته‌های چهارروزه را ادامه دهند. این مطالعه بزرگ‌ترین پژوهش صورت‌گرفته در نوع خود است که وضعیت سلامت 2900 کارمند و 61 شرکت را بررسی کرده.

«جو رایلی»، مدیر کارزار هفته‌های چهارروزه در بریتانیا، امیدوار است که این نتایج نگرانی‌ها درباره کاهش بهره‌وری با اتخاذ این استراتژی را رفع کند: «این نتایج شگفت‌انگیز از بخش‌های مختلف اقتصاد نشان می‌دهد که هفته‌های چهارروزه واقعاً جواب می‌دهند.»

پروفسور «برندن برچل» که هدایت بخش دانشگاه کمبریج را در این مطالعه بر عهده داشته است، می‌گوید: «خیلی‌ها پیش از این دوره آزمایشی شک داشتند که این تصمیم به افزایش بهره‌وری به‌منظور جبران کاهش ساعات کاری منجر می‌شود یا نه. این پژوهش دقیقاً پاسخ این سؤال را نشان داد. خیلی از کارمندان به‌خودی‌خود به‌دنبال افزایش بهره‌وری بودند. جلسه‌های طولانی با تعداد افراد بالا، کوتاه‌تر یا به‌کلی لغو شدند. کارمندان کمتر مایل به اتلاف وقت بودند و فعالانه‌تر به‌دنبال استفاده از فناوری‌هایی می‌رفتند که بهره‌وری آن‌ها را افزایش می‌داد.»

پیش‌تر هم مطالعاتی در این زمینه به نتایج مشابهی در زمینه هفته‌های کاری چهارروزه رسیده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی