ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برگشت قابلیت‌های حرکتی به اندام‌ها
علمی

محققان با تحریک سلول‌های عصبی توانستند ازکارافتادگی اندام‌ها پس از سکته را برطرف کنند

دانشمندان با کاشت الکترودهایی در طناب نخاعی دو فرد آسیب‌دیده از سکته، توانسته‌اند کارکردهای حرکتی اندام‌ها را به آن‌ها برگردانند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

«هدر رندولیک» حدود یک دهه پیش بر اثر مجموعه‌ای از سکته‌ها در سن 22سالگی، کارکردهای دست چپ خود را از دست داد. اما حالا دانشمندان با الکترودهایی که در گردن او کار گذاشته‌اند، یک بار دیگر به این زن جوان اجازه داده‌اند تا با هر دو دست خود کارد و چنگال را بردارد و غذا بخورد.

به گزارش گاردین، محققان مدعی کشف راهکاری شده‌اند که به افراد کمک می‌کند پس از تجربه سکته دوباره بتوانند کنترل اعضای ازکارافتاده خود را به‌دست بیاورند. در این روش مجموعه‌ای از سلول‌های عصبی در داخل طناب نخاعی تحریک می‌شوند تا قابلیت تحرک را به اندام‌ها برگردانند.

دانشمندان دانشگاه پیتزبورگ و کارنگی ملون می‌گویند سکته‌ها می‌توانند ارتباط میان مغز و نواحی طناب نخاعی را که کنترل‌کننده حرکات بازو و دست‌هاست، مختل کنند. اگرچه بعضی از سیگنال‌های مغزی همچنان به اندام‌ها می‌رسند، اما به‌اندازه کافی قوی نیستند که فعالیت در نورون‌های حرکتی را فعال کنند. این نورون‌ها حرکت عضلات را کنترل می‌کنند.

تحریک نورون‌ها می‌تواند ازکارافتادگی اندام‌ها پس از سکته را برطرف کند

پژوهشگران در مطالعه‌ای که در مجله Nature Medicine منتشر شده است، می‌گویند زمانی که نورون‌های حسی تحریک شوند، نورون‌های حرکتی برانگیخته‌تر می‌شوند و آمادگی بیشتری برای دریافت سیگنال از مغز خواهند داشت. به عبارت دیگر، تحریک نورون‌های حسی موجب تقویت سیگنال‌هایی می‌شود که به حرکت عضلات کمک می‌کنند.

دکتر «داگلاس وبر»، از دانشگاه کارنگی ملون که نویسنده ارشد این مقاله بوده است، می‌گوید رویکرد آن‌ها با حداقل تهاجم، آرایه‌ای از الکترودها را از طریق یک سوزن به نقطه‌ای وارد می‌کند که عصب‌های حسی اندام‌ها در آن به طناب نخاعی می‌رسند.

در این آزمایش، الکترودها به مدت 29 روز در بدن رها شدند و بعد دو داوطلبی که در این آزمایش شرکت کرده بودند، به مدت چهار هفته، هر هفته 5 روز و هر روز 4 ساعت تست‌هایی را پشت سر گذاشتند. نتیجه این بود که وقتی محرک فعال می‌شد، قدرت بازو و دست بیشتر می‌شد و فرد می‌توانست اندام خود را بیشتر حرکت دهد.

دکتر «الویرا پیروندینی»، دیگر محقق این مطالعه می‌گوید فناوری آن‌ها از مکانیزم‌های طبیعی حرکت استفاده می‌کند؛ به این معنا که انجام کارهای ساده با کمک این روش به آموزش نیاز ندارد. به‌علاوه، این سازوکار باعث بهبود عملکردهای حرکتی حتی بدون تحریک عصبی در این دو نفر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی