ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران: وقتی با فرد دیگری روی پروژه‌ای کار می‌کنید، فعالیت مغزتان تغییر می‌کند

نتایج مطالعه جدیدی نشان می‌دهد وقتی دو نفر با هم روی موضوعی کار می‌کنند، اتفاق عجیب و نسبتاً شگفت‌انگیزی برای مغز آن‌ها رخ می‌دهد.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

نتایج مطالعه جدیدی نشان می‌دهد وقتی دو نفر با هم روی موضوعی کار می‌کنند، اتفاق عجیب و نسبتاً شگفت‌انگیزی برای مغز آن‌ها رخ می‌دهد. نورون‌های مغزی مناطقی از مغز هر دو نفر در شرایط همکاری مشترک، فعال می‌شود و مغز آن‌ها به‌عنوان یک سیستم واحد، به‌صورت خلاقانه‌ به حل مسائل می‌پردازد؛ گویی مناطق خاصی از مغز دو نفر در اثر همکاری مشترک به‌صورت همگام‌سازی‌شده می‌تواند با قدرت بیشتری به حل مسائل بپردازد.

این یافته‌ها نشان می‌دهند وقتی به‌صورت گروهی کار می‌‌کنیم، می‌‌توانیم روی فعالیت عصبی- مغزی یکدیگر تأثیرگذار باشیم و به نتایج بهتری دست پیدا کنیم.

مغز

همکاری دو نفر روی یک پروژه، مغز آن‌ها را به یک سیستم واحد مغزی تبدیل می‌کند

در مطالعه انجام‌شده، از ۲۹ جفت داوطلب خواسته شد تا فضای داخلی یک اتاق مجازی را از طریق صفحه لمسی به‌گونه‌ای طراحی کنند که برای هر دوی آن‌ها رضایت‌بخش باشد. محققان علاوه بر نظارت بر فعالیت مغز آن‌ها از طریق تکنیک طیف‌سنجی عملکردی مادون قرمز، وضعیت تماس چشمی آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دادند.

محققان از تکنیک‌های پردازش و مدل‌سازی خاصی استفاده کردند که می‌تواند تعاملات اجتماعی شامل تماس چشمی را در مناطق خاصی از مغز پایش کند.

«یاسویو میناگاوا»، روانشناس و یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه کیو در ژاپن می‌گوید:

«نورون‌های عصبی مغز به‌صورت هم‌زمان با نورون‌های عصبی مشابه مغز فردی که با وی همکاری می‌کنیم، فعال می‌شوند. زمانی که دو نفر با هم روی موضوعی همکاری می‌کنند، شبیه به این است که دو مغز به‌عنوان یک سیستم واحد برای حل خلاقانه مسائل عمل می‌کنند.»

در این آزمایش فعالیت مغزی هر فرد به‌صورت انفرادی و به‌صورت گروهی مورد بررسی قرار گرفته است که نشان می‌دهد نواحی گیجگاهی فوقانی و میانی مغز و همچنین بخش‌های خاصی از قشر جلوی مغز در نیمکره راست مغز دو نفر با یکدیگر همگام‌سازی می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی