ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لباس مجهز به ایربگ
تکنولوژی

لباس مجهز به ایربگ، راهکار شرکت سوئدی برای محافظت از موتورسواران در تصادفات

هر ساله شمار زیادی از موتورسیکلت‌سواران به‌خاطر تصادف یا واژگونی جان خود را از دست می‌دهند و یا متحمل صدمات شدید در نواحی مختلف بدن می‌شوند. شرکت سوئدی موسایکل (Mo'cycle) برای نجات جان این افراد، ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

هرساله شمار زیادی از موتورسیکلت‌سواران به‌خاطر تصادف یا واژگونی جان خود را از دست می‌دهند و یا متحمل صدمات شدید در نواحی مختلف بدن می‌شوند. شرکت سوئدی موسایکل (Mo'cycle) برای نجات جان این افراد لباس‌های مخصوصی طراحی کرده است که دارای چند ایربگ هستند. این ایربگ‌ها هنگام تصادف، در کسری از ثانیه باز می‌شوند و از بدن راکب در برابر صدمات حفاظت می‌کنند.

کمپانی موسایکل 17 سال است که درباره راهکارهای ممکن برای کاهش صدمه به موتورسواران تحقیق می‌کند. الیاف به‌کاررفته در لباس ابداعی این شرکت در صنعت فضانوردی کاربرد دارند و نسبت میزان استحکام در برابر وزن آن بیشتر از فولاد است. علاقه‌مندان می‌توانند این لباس را در دو رنگ مشکی و آبی سفارش دهند.

لباس مجهز به ایربگ

لباس مجهز به ایربگ و مکانیسمی ساده اما مطمئن برای تشخیص واژگونی

حتماً خواهید پرسید ایربگ‌های لباس موسایکل چگونه واژگونی و افتادن موتورسوار را تشخیص می‌دهند؟ در پاسخ باید گفت لباس ابداعی این کمپانی از طریق یک بند منعطف به موتورسیکلت متصل می‌شود. هنگام برخورد یا واژگونی، طبیعتاً راکب پرتاب خواهد شد که نتیجه آن جدایی این بند از موتورسیکلت است. این کار درنهایت کارتریج‌ها را وارد عمل می‌کند. ذکر این نکته ضروری است که بند متصل‌کننده راکب به موتورسیکلت با هر حرکتی جدا نمی‌شود و به نیرویی در حدود 40 کیلوگرم نیاز وجود دارد.  

لباس مجهز به ایربگ

ایربگ‌های به‌کاررفته در لباس مخصوص موسایکل، قابل جایگزینی هستند. وقتی که واژگونی موتورسیکلت و افتادن راکب تشخیص داده شود، این ایربگ‌ها فوراً از طریق کارتریجی ویژه و با گاز دی‌اکسیدکربن پر می‌شوند. شاید فکر کنید به‌خاطر وجود ایربگ، استفاده از این لباس‌ها سخت باشد؛ اما موسایکل در وب‌سایت خود تأکید می‌کند که موتورسواران به‌راحتی و همانند لباس‌های معمولی می‌توانند لباس‌ تولیدی این شرکت را بپوشند. لباس‌ موسایکل متشکل از جلیقه و شلوار است و در عین تنفس‌پذیری، در برابر نفوذ آب و خراشیدگی مقاومت بالایی دارد.

لباس مجهز به ایربگ
موتورسواران در بین تمامی گروه‌هایی که از خیابان‌ها و مسیرهای عمومی استفاده می‌کنند، آسیب‌پذیرترین هستند

بازشدن ایربگ‌ها درعرض چند میلی‌ثانیه

فرایند فعال‌شدن کارتریج‌ها و تزریق گاز دی‌اکسیدکربن به ایربگ‌ها بسیار سریع است و درعرض چند میلی‌ثانیه انجام می‌شود. برای درک بهتر، باید گفت قبل از تماس بدن موتورسوار با زمین، تمامی ایربگ‌های لباس موسایکل فعال شده‌اند و آماده حفاظت از بدن وی هستند!

موتورسوار

لباس نوین موسایکل پس از فعال‌شدن ایربگ‌ها نیز قابل استفاده است. برای این کار کافی است کیسه‌ها از دی‌اکسیدکربن خالی و کارتریج‌های جدید در محل مخصوص نصب شوند.

قیمت لباس مجهز به ایربگ موسایکل

لباس پیشرفته موسایکل دست‌دوز است و در دو کشور ایتالیا و فرانسه تولید می‌شود. برای خرید این لباس محافظ باید 499 دلار پرداخت کرد که با توجه به اهمیت عملکرد و میزان درآمد، بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد. این لباس از اواخر ماه میلادی کنونی وارد بازار خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی