ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

در پنل موبایل و اقتصاد دیجیتال مطرح شد: ادامه محدودیت‌های اینترنت تبعات سیاسی خواهد داشت

کارشناسان حاضر در این پنل درباره وضعیت فیلترینگ و تأثیرات آن روی اقتصاد کشور و اختلال‌های حاکم بر اینترنت گفت‌وگو کردند.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۷

پنل موبایل و اقتصاد دیجیتال در کنگره موبایل ایران برگزار شد و کارشناسان حاضر در آن درباره وضعیت فیلترینگ و تأثیرات آن روی اقتصاد کشور، اختلال‌های حاکم بر اینترنت و موضوع ازدیاد مجوزها برای فعالیت در انواع حوزه‌های تجارت الکترونیکی صحبت کردند. در این نشست اعلام شد ادامه محدودیت‌های اینترنتی موجب توقف رشد اقتصادی و در پی آن، ایجاد تبعات سیاسی خواهد شد.

«مجتبی توانگر»، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، «فرزین فردیس»، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران و «حسین اسلامی»، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، حاضرین در این پنل بودند و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نتوانست در این جلسه حضور پیدا کند.

توانگر در ابتدای صحبت‌های خود تأکید کرد پلتفرم‌های اینترنتی در ایران نمی‌دانند باید از کجا مجوز بگیرند تا فعالیت خود را به‌درستی انجام دهند: «جایی مثل VOD نمی‌داند باید از ارشاد مجوز بگیرد یا ساترا و یا اینکه در سکانس‌های سیاسی باید از کس دیگری مجوز بگیرد یا خیر. همچنین تبلیغات داخل این محتواها باید از کس دیگری مجوز بگیرد.»

توانگر همچنین با اشاره به محدودیت‌های اعمال‌شده در اینترنت تأکید کرد مسئولان باید به عقلانیتی برسند که قبول کنند پلتفرم‌های جهانی همان استانداردهای جهانی را باید در ایران رعایت کنند:

«باید این موضوع را پذیرفت؛ چرا که با روش‌های سنتی نمی‌توان برای اقتصاد کاری کرد.» او همچنین تأکید کرد که اگر محدودیت‌های اینترنتی ادامه پیدا کند، رشد اقتصادی متوقف خواهد شد و این موضوع تبعات سیاسی زیادی در پی خواهد داشت: «سیاستمدار به‌خاطر یک دغدغه این محدودیت را ایجاد کرده، ولی درهرحال مجبور است که عقب‌نشینی کند.»

«حسین اسلامی» نیز شفاف‌سازی درباره وضعیت اینترنت را مطالبات اصلی نصر تهران عنوان کرد: «فیلترینگ از دیدگاه حاکمیت یک توجیهی دارد، اما اختلال‌های حاکم بر اینترنت هیچ توجیهی برای آن ندارد و نمی‌توان آن را درک کرد. خود محدودیت هم باید از طریق قانون و با حکم قاضی صورت بگیرد، اما در روزهای اخیر ما نه حکمی داریم و نه قانون دستوری درباره این محدودیت‌ها دارد.» اسلامی به حرف وزیر ارتباطات اشاره کرد که چندی پیش تأکید کرده بود فیلترینگ و اختلالی روی کلودفلر وجود ندارد: «پس باید در این زمینه منتظر یک پاسخ شفاف باشیم. اینترنت مانند نفس ماست و وضعیت کنونی آن شبیه به تنفس مصنوعی است.»

رئیس نصر تهران همچنین اعلام کرد که دولت باید بیشتر به بخش خصوصی اعتماد کرده و در مورد چالش‌های مختلف با بخش خصوصی مشورت کند تا شاید راه‌حل بهتری برای آن‌ها بیابد: «دولت معمولاً سخت‌ترین راه‌ را انتخاب می‌کند، درحالی‌که شاید راه‌حل بهتری وجود داشته باشد.»

فردیس از اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست با اعلام اینکه در چند ماه اول این محدودیت‌ها اعلام شد که تا هشتاد هزار میلیارد تومان خسارت به اقتصاد وارد شده است، اعلام کرد با ادامه این روند، سال ۱۴۰۲ سخت‌ترین سال برای کسب‌وکارها خواهد بود.

او با اشاره به موضوع برداشته‌شدن محدودیت‌های شرکت‌های فناورانه توسط آمریکا، گفت: «این رفع محدودیت‌ها معمولاً روی کاغذ است و در عمل اجرا نمی‌شود. واقعیت این است که بسیاری از شرکت‌ها نمی‌خواهند وارد دردسر تجارت با ایران شوند. ما تجار و شرکت‌های جهانی زیادی را می‌شناسیم که می‌گویند تجارتشان با آمریکا چند میلیارد دلار است و تجارتشان با بازار ایران به ده میلیون دلار هم نمی‌رسد. آن‌ها می‌گویند چرا سری که درد نمی‌کند را دستمال ببندیم؟ درواقع این رفع محدودیت‌ها درباره مقدار بیزینسی است که آن‌ها تمایلی برای ورود به آن ندارند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی