ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آشنایی با رستوران‌های رباتیک در جهان و ایران

منظور از رستوران رباتیک مکانی است که در آن از هوش مصنوعی و ربات‌ها برای ارائه خدمات به مشتریان استفاده می‌شود. 

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۸

با اینکه سال‌ها از حضور ربات‌ها در این دنیا می‌گذرد، اما هنوز هم هر خبری درباره آن‌ها ما را هیجان‌زده می‌کند. شاید دلیل چنین علاقه و هیجانی این است که هنوز ربات‌ها به‌طور رسمی و گسترده وارد ابعاد زندگی روزانه‌مان نشده‌اند. کم‌کم، حضور ملموس آن‌ها را در زندگی‌های روزانه هم خواهیم دید. رستوران‌های رباتیک یکی از مواردی هستند که باعث درک بهتر کاربرد ربات‌ها در زندگی معمولی می‌شوند. در ادامه نگاهی به رستوران‌های رباتیکی خواهیم داشت که در ایران و جهان مشغول به فعالیت هستند. 

رستوران رباتیک چیست؟ 

پیش از آنکه به سراغ معرفی رستوران‌های رباتیک ایرانی و خارجی برویم، بهتر است که تعریفی از این نوع رستوران‌ها داشته باشیم. منظور از رستوران رباتیک مکانی است که در آن از هوش مصنوعی و ربات‌ها برای ارائه خدمات به مشتریان استفاده می‌شود. 

درواقع، پیش‌برد فرایندهای مختلف در چنین رستوران‌هایی با استفاده از فناوری ممکن می‌شود. وجود ربات‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی می‌تواند با کم‌شدن زمان انتظار مشتریان و بهینه‌سازی خدمات دریافتی از سوی آن‌ها همراه باشد. 

رستوران‌های رباتیک در ایران 

اگر به‌دنبال  خرید غذا از جدیدترین رستوران‌های ایران هستید و دوست دارید که در این زمینه تنوع و تازگی را تجربه کنید، باید بدانید که پای ربات‌ها به رستوران‌هایی در ایران هم باز شده است. 

هنوز شمار رستوران‌های رباتیک ایرانی زیاد نشده، اما ۲ مورد از آن‌ها در پایتخت مشغول به کار هستند: 

  • رستوران روبوشِف؛ 
  • رستوران روبو رویال. 

۱. روبوشِف 

روبو که از واژه روبوت یا همان ربات گرفته شده و شِف (chef) هم که به‌معنای سرآشپز است. این دو واژه در کنار هم قرار گرفته‌اند و نام نخستین رستوران رباتیک ایرانی در تهران را ساخته‌اند. 

برای دوستداران فناوری و کسانی که اهل امتحان‌کردن تجربه‌های تازه هستند، غذاخوردن در روبوشف ایده جذابی خواهد بود. بیشتر فرایندها در این رستوران خودکار و به کمک هوش مصنوعی انجام می‌شود. 

سفارش غذا و پرداخت هزینه هم به‌طور خودکار پیش می‌رود. علاوه‌برآن، مشتریان پشت میزهایی می‌نشینند که دیجیتالی‌اند و مجهز به حس‌گرهایی خودکار هستند. با انتخاب گزینه‌ها از منوی لمسی موجود روی میزهای دیجیتال، سفارش به آشپزخانه رستوران ابلاغ می‌شود. 

با آماده‌شدن غذا هم امکان دریافت آن از روی ریل‌هایی خودکار به‌سمت میز دیجیتالی وجود دارد. روبوشف دو شعبه دارد؛ یکی در پردیس کوروش و دیگری در سعادت‌آباد. 

نشانی: 

  • شهرک غرب، سعادت آباد، انتهای سی و هشتم غربی، نرسیده به علامه جنوبی، پلاک ۳ 
  • پردیس کوروش، بزرگراه ستاری شمال، نبش خیابان پیامبر، مجتمع کوروش، طبقه ششم 

۲. روبو رویال 

این رستوران در مقایسه با روبوشف کمتر از هوش مصنوعی و ربات‌ها استفاده می‌کند؛ بااین‌حال، حضور رباتی که به مشتریان خوشامد می‌گوید و رباتی که غذا را سر میزها می‌برد، خوشایند و جذاب است. 

برای دریافت سفارشتان هم رباتی سر میز حاضر می‌شود و از شما می‌خواهد که از منوی موجود دست به انتخاب بزنید تا او اقدام به ثبت درخواست غذا کند. در منوی رستوران روبو رویال انواع فست‌فود موجود است و مشتریان می‌توانند از میان گزینه‌های مختلف انتخاب کنند. 

نشانی: 

  • آجودانیه، فودکورت عرش، طبقه دوم، واحد ۱۳۹ 

رستوران‌های رباتیک در جهان 

رواج استفاده از هوش مصنوعی در رستوران‌های خارجی بیشتر از ایران است. مشتریان نقاط مختلف دنیا هم استقبال زیادی از حضور ربات‌ها در رستوران‌ها می‌کنند. وجود ماشینی هوشمند که حرف می‌زند، حرکت می‌کند و شما را به غذای موردعلاقه‌تان می‌رساند، جذاب است. این طور نیست؟ 

در ادامه چند مورد از رستوران‌های رباتیک مشهور در دنیا معرفی می‌کنیم.

۱. دومینوز (Domino’s) 

دومینوز از معروف‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای آمریکایی فروش فست‌فود و پیتزا است. این رستوران آمریکایی شعبه‌های مختلفی در دنیا دارد. فرایندهای مختلف ثبت سفارش تا دریافت آن در دومینوز با هوش مصنوعی پیش می‌روند. حتی ربات‌ها درخواست غذا آنلاین شما را به ثبت می‌رسانند. 

زمان تحویل سفارش از دومینوز جذاب‌ترین مرحله خرید از این برند است. ماشینی خودکار و بی‌راننده که درواقع رباتی هوشمند است، پیتزا یا غذاهای دیگر سفارشی مشتریان را درِ منزل به دستشان می‌رساند. 

۲. کاست‌کو پیتزا (Costco Pizza) 

دنیای ربات‌ها روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شود. کاست‌کو هم از توانایی‌های این ماشین‌های هوشمند برای راضی‌کردن مشتریان و ایجاد خلاقیت در فروش استفاده می‌کند. این رستوران آمریکایی است و به کمک ربات‌ها توانسته نظر مشتریان زیادی را به خود جلب کند. 

در کاست‌کو، ربات‌ها پیتزا درست می‌کنند. مشتریان هم می‌توانند تمام این فرایند متنوع و جالب را خودشان مشاهده کنند. ورود ربات‌ها به دنیای آشپزی می‌تواند سرعت کار و البته سطح رعایت نظافت را تا حد زیادی ارتقا دهد. 

۳. چیلیز (Chili’s) 

ورود به رستورانی که ماشین‌های رباتیک کوچک در آن درحال خدمات‌دهی به مشتریان هستند، ایده جالبی است که در چیلیز اجرایی می‌شود. این رستوران آمریکایی هم از ربا‌ت‌ها برای خوشامدگویی به مشتریان استفاده می‌کند. 

ربات‌های این رستوران سفارش‌ها را سر میزها می‌برند و علاوه‌برآن، ظرف‌های کثیف را راهی آشپزخانه می‌کنند. درصورت لزوم و درخواست مشتریان، سرود تولدت مبارک هم از سوی ربات‌های چیلیز پخش و خوانده می‌شود. 

۴. وایت کسِل (White Castle) 

در وایت کسل هم ربات‌ها برای خدمات‌رسانی به مشریان حاضر هستند. در این رستوران، ربات به کمک سرآشپز می‌آید و وظایف مختلفی ازجمله خردکردن مواد و آماده‌سازی غذاهایی مانند برگرها را بر عهده می‌گیرد. 

با وجود ربات‌هایی که می‌توانند نقش دستیاری فرز و چابک را ایفا کنند، انسان‌ها در آشپزخانه رستوران‌ها حضور مؤثرتری پیدا می‌کنند. درواقع، مدیریت امور و کارهایی بر عهده انسان‌ها گذاشته می‌شود که از عهده ربات‌ها خارج است. 

۵. ال‌پولو لوکو (El Pollo Loco) 

رستوران ال‌پولو لوکو گام را فراتر از رستوران‌های رباتیک دیگر گذاشته است و علاوه بر اینکه از ربات‌ها در فرایندهایی مانند پاسخ‌گویی به مشتریان استفاده می‌کند، از آن‌ها در فرایندهای دیگر هم کمک می‌گیرد. 

با وجود ربات‌های پرنده، ارسال سفارش غذا به در منزل مشتریان بسیار جذاب‌تر و اتوماتیک‌تر از هر زمان دیگری شده است. پهپادهای ال‌پولو لوکو پرواز می‌کنند و بسته غذا را به دست مشتریان می‌رسانند. 

در آخر 

رؤیای انسان‌ها درباره ساخت و استفاده از ربات‌ها مدام بیشتر رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. با وجود ماشین‌های هوشمند در رستوران‌ها هم مشتریان با میل و تجربه تنوع بیشتر می‌توانند غذا سفارش دهند. رستوران‌های رباتیک دستاوردهای زیادی به‌همراه می‌آورند. این رستوران‌ها هم جذاب و مفرح‌اند و هم با سپردن برخی از کارهای رایج و بی‌نیاز از قدرت تصمیم‌گیری به ماشین‌ها، زمان بیشتری به انسان‌ها پیشکش می‌کنند. در این صورت، نیروهای انسانی در زمینه‌هایی مهم‌تر و برای مدیریت بهتر امور مشغول به فعالیت می‌شوند. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی