ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میگرن و قند خون
علمی

محققان از ارتباط ژنتیکی بین میگرن و سطح قند خون خبر می‌دهند

مطالعات تازه نشان داده است که ارتباط ژنتیکی محسوسی بین میگرن و سردرد با بیماری‌های قند خون مثل دیابت نوع ۲ وجود دارد.

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

تحقیقات قبلی نشان داده است که میگرن و ویژگی‌های مرتبط با سطح قند خون مثل انسولین ناشتا و دیابت نوع ۲ با هم ارتباط دارند. اکنون پژوهش‌های جدیدتر در این زمینه ثابت کرده است که یک ارتباط ژنتیکی قوی بین موارد گفته‌شده، وجود دارد که احتمالاً می‌تواند در آینده برای یافتن درمان بهتر برای بیماری‌های مذکور در نظر گرفته شود.

پژوهشگران دانشگاه فناوری کوئینزلند متوجه شده‌اند که ژن‌های مقصر در بروز میگرن و سردردهای شدید می‌توانند موجب بیماری‌های مرتبط با قند خون شوند و وضعیت سلامت بیماران را بدتر کنند. طبق تخمین‌های فعلی، گفته می‌شود که حدود ۱۰ درصد از جمعیت جهان از میگرن رنج می‌برند؛ نوعی بیماری که نرخ شیوع آن در زنان، حدود ۳ برابر بیشتر از مردان است. ناگفته نماند که این مقدار در کشورهای توسعه‌یافته مثل ایالات متحده، ۱۷ درصد از جمعیت زنان را شامل می‌شود.

پروفسور «دیل نیهولت»، استاد ژنومیک و سلامت شخصی در دانشگاه فناوری کوئینزلند، اشاره دارد که در گذشته میگرن با نام سردرد گلیسمی (قندی) شناخته می‌شده است و اکنون مشخص شده واقعاً بین بیماری‌های مرتبط با قند و میگرن ارتباطی جدی وجود دارد. او بیان می‌کند که پدیده‌های مرتبط با سطح قند خون، مثل مقاومت به انسولین، قند خون بالا یا پایین و دیابت نوع ۲ با سردرد و میگرن مرتبط هستند.

میگرن و قند خون

یافته‌های جدید پس از بررسی ژنوم هزاران بیمار مبتلا به میگرن توسط محققان به‌دست آمده است. آن‌ها در پژوهش‌های خود به‌دنبال نواحی ژنومی و مسیرها یا ژن‌های مشترک بوده‌اند که می‌توانستند روی هر دو بیماری تأثیر داشته باشند. در ادامه مشخص شده است که از میان ۹ معضل مرتبط با سطح قند خون، چندین مورد با میگرن و سردرد در ارتباط هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به انسولین ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله اشاره کرد؛ درحالی که برخی موارد دیگر تنها روی میگرن تأثیرگذار بوده‌اند.

یافته‌های جدید پیرامون همبستگی میگرن و قند خون می‌تواند مسیر را برای دستیابی به مداخلات درمانی نوین هموار سازد. اگرچه فعلاً نمی‌توان نتیجه خاصی را از تحقیقات مذکور شاهد بود، اما در بلندمدت روی کیفیت زندگی میلیون‌ها بیمار تأثیر خواهد گذاشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی