ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Stable Diffusion با چیپست کوالکام
تکنولوژی

کوالکام دموی سریع‌ترین پردازش Stable Diffusion در موبایل‌ها را به نمایش گذاشت [تماشا کنید]

شرکت کوالکام با انتشار ویدیویی سریع‌ترین پردازش با مدل هوش مصنوعی Stable Diffusion در گوشی‌های موبایل را به نمایش درآورد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

در دنیایی که همه مشغول استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی شده‌اند، کوالکام هم قدرت پردازنده‌های خود را به رخ کشیده و نشان داده است که تولید تصویر با کمک مدل Stable Diffusion می‌تواند به‌صورت محلی روی گوشی‌های اندرویدی با چه سرعت بالایی انجام شود.

کوالکام با انتشار ویدیویی نشان داد که چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 این شرکت چگونه می‌تواند با نسخه 1.5 مدل Stable Diffusion در کمتر از 15 ثانیه، تصاویر 512 در 512 پیکسلی تولید کند. این شرکت بیان نکرده که این آزمایش روی چه دستگاهی انجام شده است، اما مهندسان کوالکام بهینه‌سازی‌هایی را به‌لحاظ نرم‌افزاری انجام داده‌اند تا این پردازش روان‌تر صورت گیرد.

انجام پردازش‌هایی مثل Stable Diffusion به توان زیادی نیاز دارد و به همین خاطر اکثر این برنامه‌ها روی موبایل پردازش‌های خود را در فضای ابری انجام می‌دهند و صرفاً نتیجه را برای کاربر به نمایش درمی‌آورند. اجرای این پردازش‌ها حتی روی لپ‌تاپ‌ها می‌تواند چند دقیقه طول بکشد، بنابراین تولید تصویر در کمتر از 15 ثانیه در موبایل شایسته تحسین است.

کوالکام رکورد سرعت پردازش Stable Diffusion در دنیای موبایل را شکست

کوالکام ادعا می‌کند که آن‌ها رکورد سرعت را شکسته و برای اولین‌بار پردازش Stable Diffusion را به‌صورت محلی روی یک گوشی اندرویدی انجام داده‌اند. بااین‌حال، ادعای دوم به‌نظر نادرست می‌آید؛ چرا که پیش‌تر توسعه‌دهنده‌ای به نام «ایوان هوانگ» این آزمایش را با اسنپدراگون 865 روی اکسپریا 5 II انجام داده و برای دریافت خروجی یک ساعت منتظر مانده بود.

در دنیای اپل هم پیش‌تر آزمایش مشابهی روی آیفون انجام شده بود و تقریباً یک دقیقه طول کشید تا یک تصویر 512 در 512 پیکسلی روی آیفون 13 ساخته شود؛ منتها این مقایسه شاید چندان صحیح نباشد، چون گوشی اپل متعلق به سال 2021 بود و در آن آزمایش از یک اپلیکیشن شخص ثالث استفاده شد.

بااین‌وجود، موفقیت کوالکام می‌تواند نوید‌دهنده آینده‌ای باشد که کاربران قادر به استفاده از این مدل‌های هوش مصنوعی به‌صورت آفلاین، با حفظ حریم خصوصی و هزینه کمتر باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی