ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان برای اولین‌بار فعالیت‌های مغزی هشت‌پاهای زنده را ثبت کردند

پژوهشگران برای اولین‌بار توانسته‌اند با کارگذاری الکترودهایی در مغز هشت‌پاها، فعالیت مغزی زنده آن‌ها را ثبت کنند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

محققان برای اولین‌بار توانسته‌اند فعالیت‌های مغزی هشت‌پاهای زنده را درحال حرکت و انجام فعالیت‌های مختلف ثبت کنند. این کار با کمک الکترودهایی انجام شده است که در مغز این حیوان کاشته شده‌اند و می‌توانند تا 12 ساعت فعالیت‌های مغزی این جانور را به ثبت برسانند. دانشمندان امیدوارند که با این فناوری درک خود را از مغز این موجود دریایی عجیب افزایش دهند.

دانشمندان با کاشت الکترود در مغز و دستگاهی برای ثبت اطلاعات در زیر پوست هشت‌پاها، توانسته‌اند فعالیت‌های مغزی این جانور را ثبت کنند. «تمار گوتنیک»، هشت‌پاشناس مؤسسه علوم و فناوری اوکیناوا ژاپن و دانشگاه ناپل ایتالیا، می‌گوید: «اگر بفهمیم که مغز (آن‌ها) چگونه کار می‌کند، هشت‌پاها در مقایسه با پستانداران بهترین جانور برای مطالعه هستند.»

هشت‌پاها یا اختاپوس‌ها موجوداتی بسیار هوشمند و کنجکاوند. آن‌ها مغز بزرگ و بدن بسیار منحصربه‌فردی دارند و از قابلیت‌های شناختی پیشرفته‌ای بهره می‌برند. این موجودات با هشت بازوی بی‌استخوان خود می‌توانند به‌شکلی متفاوت حرکت کنند و به اهداف خود بچسبند یا خوراک خود را تصاحب کنند.

بنابراین بررسی مغز حیوانی که تا این اندازه از اعضای بدن خود استفاده می‌کند، شایسته توجه است و دانشمندان می‌دانند که برای انجام این کار باید مغز را در حین فعالیت تحت نظر بگیرند. از سوی دیگر، وصل‌کردن سیم به هشت‌پاها شدنی نیست، چون آن‌ها به‌سرعت سیم‌ها را پاره می‌کنند. ازاین‌رو، محققان می‌دانستند که فناوری متفاوتی لازم دارند تا آن را زیر پوست این موجودات کار بگذارند.

محققان چگونه اطلاعات مغزی هشت‌پاها را به‌دست آوردند؟

آن‌ها درنهایت سه هشت‌پا از گونه Octopus cyanea موسوم به هشت‌پای بزرگ آبی را انتخاب کردند که جثه نسبتاً بزرگی دارد. سپس الکترودهایی را در لوب پیشانی مغز آن‌ها کار گذاشتند و این الکترودها را به دستگاه‌هایی برای ثبت اطلاعات در زیر پوست جانوران وصل کردند.

هر کدام از این دستگاه‌ها می‌تواند تا 12 ساعت فعالیت‌های مغزی هشت‌پاها را ثبت کند. آن‌ها پس از گردآوری اولین اطلاعات از فعالیت این جانوران متوجه شدند که مغز آن‌ها الگوهایی شبیه به الگوهای مغزی پستانداران دارد. بااین‌حال، برخی الگوها تاکنون هرگز در مطالعات علمی دیده نشده بودند.

پژوهشگران حالا سعی دارند در مطالعات بعدی خود از این الگوهای مغزی اسرارآمیز پرده بردارند و معنای این الگوها را پیدا کنند. نتایج پژوهش فعلی آن‌ها در مجله Current Biology منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی