ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقایسه سخت افزاری آیفون ۱۴ پرو و گلکسی اس ۲۲ اولترا
موبایل

گمرک: امسال بالغ بر 2 میلیارد و 600 میلیون دلار تلفن همراه وارد کشور شده است

آمارها از کاهش یک میلیارد دلاری ارزش واردات موبایل نسبت به سال 1400 حکایت دارد؛ کاهشی که بی‌ارتباط با ممنوعیت واردات آیفون 14 نیست.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۹

رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد طی 11 ماه ابتدایی امسال، حدود 2.6 میلیارد دلار موبایل وارد کشور شده است. این رقم افت قابل‌توجهی در مقایسه با سال گذشته دارد، به‌نظر می‌رسد عدم واردات تجاری آیفون 14، افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مردم در این امر بی‌تأثیر نیست.

«محمد رضوانی‌فر» طی نشستی، تازه‌ترین گزارش از وضعیت تجارت خارجی کشور را ارائه کرد. بنابر اعلام وی، طی 11 ماه ابتدایی سال جاری، بالغ بر 17.8 میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده که سهم تلفن همراه از آن حدود 4.58 درصد است.

به گفته رئیس کل گمرک، انواع موبایل وارد‌شده به کشور در سال جاری، 2 میلیارد و 600 میلیون دلار ارزش داشته است. او البته به آمارهای تفکیکی براساس نوع برند تلفن‌های همراه وارد‌شده به کشور اشاره‌ای نکرد.

رئیس گمرک

تأثیر ممنوعیت واردات آیفون 14 بر کاهش ارزش دلاری واردات

بنابر آمارهای ارائه‌شده از سوی گمرک، سال گذشته بالغ بر 4.1 میلیارد دلار گوشی تلفن همراه وارد کشور شد و در صدر لیست واردات قرار داشت. طی 10 ماه ابتدایی سال 1401 نیز این رقم حدود 3.3 میلیارد دلار بوده است.

این آمار نشان از کاهش بیش از 20‌درصدی ارزش گوشی وارد‌شده به کشور در مقایسه با سال گذشته دارد.

کارشناس ارشد سامانه همتا چندی پیش در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد از مجموع 4 میلیارد دلار گوشی وارد‌شده به کشور در سال 1400، حدود 850 میلیون دلار در شش‌ماهه دوم به واردات آیفون 13 اختصاص داشته است.

حال از این سخنان می‌توان نتیجه گرفت با ممنوعیت واردات تجاری آیفون 14، احتمالاً چیزی بالغ بر یک میلیارد دلار از ارزش دلاری واردات گوشی در سال جدید نسبت به سال 1400 کاسته شده است.

گفتنی است که واردات تلفن همراه بالاخص آیفون، طی سال جدید با مشکلات متعددی همراه شده. توقف ثبت سفارش، عدم اختصاص ارز و تغییر کد گروه کالایی و درنهایت تخصیص ارز حاصل از صادرات برای واردات گوشی‌های بالای 600 دلار ازجمله این چالش‌هاست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی