ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

یادداشت: نباید از تغییرات روابط‌عمومی برای سال 2023 غافل شد

مسئول ارتباطات و روابط‌عمومی همراه‌کارت در یادداشت خود نگاهی به اتفاقات محتمل برای کار روابط عمومی در سال 2023 انداخته است.

پیمان گل وردی
نوشته شده توسط پیمان گل وردی | ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۴

نویسنده این یادداشت، «پیمان گل وردی» مسئول ارتباطات و روابط‌عمومی همراه‌کارت است.

از زمان اتفاقات عجیب‌وغریب و جدید در سال 2020، پیمان‌های روابط‌عمومی و مدل‌های ارتباطی شرکت‌ها با مخاطبان و مشتریانشان تغییر کرده است. این اتفاق به آن مفهوم بوده که صنعت و کار روابط‌عمومی درحال تغییر و نوآوری در راه‌های پاسخگویی به بحران‌ها، چالش‌ها و شرایط ویژه است.

در ادامه نگاهی به اتفاقات محتمل برای کار روابط عمومی در سال 2023 می‌اندازیم.

بازگشت نشست‌ها و مصاحبه‌های حضوری

رسانه‌ها و خبرنگاران درحال برنامه‌ریزی برای انجام بیشتر مصاحبه‌های خود به‌صورت حضوری در سال 2023 هستند. گفت‌وگوهای رودررو بینش عمیق‌تری به افراد می‌دهد و این تغییر در فعالیت‌های روابط عمومی به‌ویژه برای نقد و گفت‌وگو درباره موضوعات حساس یا چالشی مفیدتر خواهد بود.

اگرچه همچنان از پلتفرم های تماس تصویری یا مکالمه تلفنی نیز برای انجام مصاحبه استفاده خواهد شد، اما شرکت‌ها و فعالان روابط‌عمومی باید منتظر افزایش تقاضای رسانه‌ها برای یک گفت‌وگوی حضوری باشند و هماهنگی لازم جهت حضور مدیران ارشد سازمان خود را انجام دهند.

خبری از انتشار گسترده اخبار نخواهد بود

تا پیش از سال 2023، متخصصان روابط‌عمومی در جهان از استراتژی‌ انتشار گسترش اخبار و محتواها مانند ارسال ایمیل‌های انبوه خبری به نشریات و رسانه‌ها برای ارتباط‌گیری و معرفی برند خود به این رسانه‌ها استفاده می‌کردند. 

انتظار می‌رود این فرایند در سال 2023 از بین رفته یا کمرنگ شود و جای خود را به انتقال پیام‌های اختصاصی از موفقیت‌ها و دستاوردهای شرکت دهد. با این رویکرد کیفیت پیام بر کمیت آن قالب شده و جایگاه برند به‌طرز فزاینده‌ای اهمیت خواهد یافت.

ترند روابط‌عمومی

رویکردها به‌سمت عدالت اجتماعی تغییر می‌کند

برندهایی که هنوز باید تعهد خود را در رواج عدالت اجتماعی به‌درستی انجام دهند، باید در سال 2023 به‌سرعت دست به‌کار شوند. براساس نظرسنجی‌های انجام‌شده، مشتریان B2C و B2B سازمان‌ها موافق این هستند که برندها نقش و مسیر خودشان را در توسعه عدالت اجتماعی و فعالیت‌های CSR مشخص کرده و حتی آن را اطلاع‌رسانی کنند. بیشتر مصرف‌کنندگان احتمالاً از شرکتی خرید می‌کنند که درخصوص موضوعات اجتماعی، همدلی نشان دهد.

اندازه‌گیری ROI روابط‌عمومی می‌تواند آسان‌تر شود

تعیین میزان نرخ بازگشت سرمایه (ROI) فعالیت‌های روابط‌عمومی در مدل B2B دشوار است.

وقتی صحبت از یک فعالیت روابط‌عمومی به میان می‌آید، شرکت‌ها و مدیران دوست دارند بدانند که تلاش‌هایشان چگونه بر نگرش‌ها و رفتارهای مصرف‌کنندگان تأثیر می‌گذارد. البته ظهور ابزارهای تحلیل روابط‌عمومی، سنجش چنین عواملی را ساده‌تر کرده است. استفاده از ابزارهای روابط‌عمومی دیجیتال به‌عنوان یک استراتژی بازاریابی می‌تواند به برندها کمک کند تا تصویر برند خود در بازار را بهتر تحلیل کنند.

در چشم‌انداز فعلی روابط‌عمومی، بحث‌های زیادی در مورد چگونگی اندازه‌گیری بازگشت سرمایه وجود دارد. اگرچه ابزارهای پایش و رصد رسانه‌ها به میزان دیده‌شدن اخبار یا شنیدن صدای کاربران در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند، اما اگر در راستای استراتژی‌های سازمان تأثیرگذار نباشد، معنی نخواهد داد.

مشارکت و حضور افراد شناخته‌شده تأثیرگذار خواهد بود

پیش‌بینی می‌شود در سال 2023 اینفلوئنسر مارکتینگ کسب‌وکارها بیشتر مورد‌توجه قرار گیرد. البته یافتن فردی شناخته‌شده و اینفلوئنسر که با پرسونای برند هماهنگ باشد و براساس اهداف سازمانی حرف بزند، به دیده‌شدن آن کسب‌وکار کمک زیادی می‌کند.

مزیت دیگر این کار افزایش اعتبار برند است که در فضای B2B بسیار اهمیت دارد. بنابراین یک لیست از بهترین اینفلوئنسرهای مرتبط با صنعت و کسب‌وکار خود تهیه کرده و با آن‌ها یک ارتباط سازنده و مداوم ایجاد کنید تا از مزیت‌های کسب‌وکار شما در رویدادها و صفحات خود صحبت کرده و اخبار شما را نیز منتشر کنند.

تغییرات روابط‌عمومی

کسب‌وکارهای کوچک و خرد بیشتر از توییتر و لینکدین استفاده کنند 

توییتر بستر مناسبی برای اطلاع‌رسانی و انتشار خبر سازمان است. اگرچه ممکن است کاربران و مشتریان ناراضی و عصبانی نیز در آن وجود داشته باشند، اما هنوز هم یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای رساندن پیام‌های برند به عموم مردم است.

یک پله بالاتر از توییتر، شبکه اجتماعی لینکدین است که توسط کسب‌وکارهای شناخته شده استفاده می‌شود. از لینکدین برای بیان تخصص، دانش، دستاوردها و موفقیت‌های شرکت و مدیران استفاده می‌شود. همچنین می توان از لینکدین برای ایجاد ارتباط با اینفلوئنسرهای صنعت و دیگر متخصصان در حوزه خود استفاده کرد.

از طرفی فرصت‌های شبکه‌سازی بین متخصصان روابط‌عمومی در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص توییتر وجود دارد که ارزشمند است.

برندها باید به رسانه‌های تحت مالکیت خود تمرکز کنند

بزرگ‌ترین تفاوت روابط‌عمومی با مارکتینگ در بحث تبلیغات است که باید پیام‌های سازمان رایگان اطلاع‌رسانی شود. بنابراین یکی از راه‌حل‌ها برای انتقال رایگان پیام‌ها ایجاد وبلاگ، پایگاه ایمیلی و شبکه‌های اجتماعی است. به‌این‌ترتیب، یک کسب‌وکار می‌تواند بدون استفاده از تبلیغات گران‌قیمت به مخاطبان مورد‌نظر خود دست یابد.

علاوه‌براین، ترکیب روابط‌عمومی با سایر اشکال بازاریابی در فضای B2B در سال 2023 بیش از هر زمان دیگری مهم خواهد بود. فراموش‌کردن این کار مانع از استفاده کامل از همه فرصت‌های موجود می‌شود.

شرایط کاری خبرنگاران درحال تغییر است

کار از راه دور هنجارهای ثابت در مورد زمان و مکان ارائه خدمت را تغییر داده است. در این میان خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نیز برنامه‌های کاری خود را طوری تنظیم کرده بودند که انعطاف‌پذیری کار از خانه را داشته باشند.

بنابراین برای ارتباط‌‌گیری با رسانه‌ها و به‌ویژه خبرنگاران ابتدا بهتر است طی یک تماس ساده از شرایط الان آن‌ها مطلع شده و درصورت نیاز لیست خبرنگاران خود را به‌روزرسانی کنید.

اگرچه موارد گفته‌شده تمام تغییرات احتمالی در فعالیت‌های روابط‌عمومی 2023 نیست، اما حداقل می‌توان با تمرکز روی این موارد به بهبود شرایط کسب‌وکار خود کمک کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی