ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایستگاه فضایی
علمی

پرتاب موفقیت‌آمیز اسپیس‌ایکس برای ناسا به‌سمت ایستگاه فضایی

اسپیس‌ایکس در جدیدترین مأموریت خود برای ناسا، 4 فضانورد را با موفقیت به‌سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کرده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

شرکت فضایی اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک، روز پنجشنبه فضاپیمای خود را در مسیر ایستگاه فضایی بین‌المللی به فضا پرتاب کرد که حامل یک فضانورد روسی، یک فضانورد امارات متحده عربی همراه با دو فضانورد ناسا بود.

وسیله پرتاب اسپیس‌ایکس که شامل راکت فالکون 9 و یک کپسول خودران کرو دراگون (Crew Dragon) به نام Endeavour می‌شود، در ساعت 9:04 دقیقه صبح پنجشنبه (به وقت ایران) از مرکز فضایی کندی ناسا در کیپ کاناورال، فلوریدا به فضا پرتاب شد.

حدود 9 دقیقه پس از پرتاب، مرحله بالایی موشک، کپسول Crew Dragon را درحالی‌که با بیش از 20‌ برابر سرعت صوت درحال حرکت بود، به مدار اولیه رساند. در همین حال، تقویت‌کننده فالکون که مرحله پایین قابل‌استفاده مجدد وسیله پرتاب است، به زمین بازگشت و موفق شد با سلامت روی یک کشتی به نام «Just Read the Instructions» در اقیانوس اطلس فرود بیاید.

مأموریت فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی

اسپیس ایکس

مأموریت علمی شش‌ماهه این خدمه در ایستگاه فضایی شامل حدود 200 آزمایش و نمایش فناوری می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به تحقیق در مورد رشد سلول‌های انسانی در فضا و کنترل مواد قابل‌احتراق در گرانش بسیار ضعیف اشاره کرد.

همچنین این مأموریت ابتدا قرار بود در اوایل روز دوشنبه انجام شود، اما به‌دلیل انسداد در جریان مایع احتراق موتور، به 72 ساعت بعد (امروز) موکول شد. به گفته ناسا، این مشکل با تعویض فیلتر مسدود‌شده و پاکسازی سیستم برطرف شده است.

رویترز در گزارش خود به نکته جالبی اشاره کرد؛ لحظاتی پس از رسیدن کپسول به مدار، یکی از مدیران تیم کنترل مأموریت اسپیس‌ایکس با شوخی به خدمه می‌گوید: «اگر از گردش خودتان لذت بردید، لطفا به ما امتیاز پنج ستاره بدهید». «استفان بوون»، فرمانده این مأموریت و فضانورد ناسا نیز در مقابل از تیم کنترل تشکر کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی