ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

ازکی وام از «موتور جستجوی کالا» رونمایی کرد

از طریق موتور جست‌وجوی ازکی وام امکان فیلترکردن براساس دسته‌بندی‌ها، فروشگاه‌ها، بازه قیمت و طرح‌های قابل‌استفاده فراهم شده است.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۸

رویداد «مسیر» ازکی وام برگزار شد و مدیران این مجموعه به ارائه آمار و ارقامی درباره فعالیت ازکی وام در سال گذشته و مسیری که‌ تاکنون این استارتاپ طی کرده است و همچنین آینده آن صحبت کردند. در این رویداد «موتور جستجوی کالا» و خدمات ازکی‌وام نیز رونمایی شد و پنلی با حضور فعالین اکوسیستم استارتاپی برگزار گردید.

در ابتدای این رویداد «مهدی مؤمنی»، مدیرعامل ازکی وام، از اتفاقات عجیب‌وغریبی که در سال ۱۴۰۱ برای استارتاپ‌ها پیش آمد، گفت و تأکید کرد که موضوع‌های پیش‌آمده بر همه قسمت‌های اکوسیستم تأثیر گذاشته است. او سپس به تولد ازکی وام در سال ۱۳۹۹ اشاره و تأکید کرد که از بدو شروع فعالیت این مجموعه تا به امروز، پیچیدگی‌های فراوانی در پیش روی آن‌ها قرار داشته است. مؤمنی تأکید کرد با وجود تمام سختی‌ها، ازکی‌وام توانسته است به جایی برسد که حالا ۱۶۰ هزار پذیرنده از تا‌پ‌ترین فروشگاه‌ها در آن به ۵۰۰ هزار کاربر این پلتفرم خدمت‌رسانی کنند: «به‌زودی تمامی این پذیرنده‌ها می‌توانند به پنج میلیون کاربر ازکی نیز خدمت برسانند.»

به گفته مؤمنی، کاربران ازکی‌وام با اعتبارات دریافتی خود چیزهای مختلفی از فروشگاه‌ها خریداری کرده‌اند: «خریداران هم ویفر ۹۹۰۰ تومانی خریدند و هم آیفون چند ده میلیون تومانی و هم خودروی ۴۶۰ میلیون تومانی. گستره زنجیره محصولات پذیرنده‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود و ما قصد داریم در فرکانس زندگی مردم نقش داشته باشیم. می‌خواهیم کاری کنیم که همه مردم برای خرید‌های آنلاین کالا و خدمات به پلتفرم ما مراجعه کنند.»

مدیرعامل ازکی‌وام اعلام کرد زمان تخصیص اعتبار به کاربران از دو دقیقه تا یک هفته متغیر است: «امسال نسبت به سال گذشته، ۱۶‌ برابر اعتبار بیشتری به کاربران داده و به‌طور‌ کلی ۴۰۰ هزار درخواست اعتبار را پاسخ دادیم.» به گفته مؤمنی، ازکی‌وام سهم 30‌ درصدی از مارکت را در اختیار دارد و سایر بازیگران نیز در این بازار فعال هستند: «این بازار آن‌قدر بزرگ است که درعمل کسی رقیب دیگری نیست و همه می‌توانند در آن نقش داشته باشند.» مدیرعامل ازکی‌وام در پایان صحبت‌های خود اعلام کرد نزدیک به ۸۳ درصد کاربران این پلتفرم خوش‌حساب بوده‌اند.

«ازکی‌» های جدیدی در راهند

در ادامه این نشست «حامد ولی‌پوری»، مدیرعامل ازکی سخنرانی کرد. او با طرح این پرسش که آیا همه مردم قبل از خرید یک محصول از خود می‌پرسند که همه گزینه‌ها را دیده‌اند یا خیر، گفت همین پرسش همیشگی باعث به‌وجود‌آمدن ازکی شده است. او اعلام کرد آن‌ها با الهام‌گیری از پلتفرم Check24 آلمان این سرویس را راه‌اندازی کرده‌اند و به‌زودی قصد دارند در رشته‌های دیگری نیز فعالیت خود را شروع کنند: «در حوزه آموزش، سفر، خدمات منزل، ملک، سرمایه و... نیز به زودی فعالیت خواهیم کرد.»

ولی‌پوری به چرایی تأسیس ازکی‌وام نیز اشاره و تأکید کرد آ‌نها پس از فعالیت چندساله ازکی از خودشان این پرسش را پرسیدند که ادامه مسیرشان چه خواهد بود و تصمیم گرفتند مانند شرکت‌های بزرگ فعال در اقتصاد دیجیتال که از بیمه شروع کردند و به رشته‌های دیگر هم سر زدند، آن‌ها نیز همین رویه را پیش بگیرند: «عصر اوبریسم برای بیمه‌ در فضای اقتصاد دیجیتال به‌وجود نمی‌آید. اوبریسم یعنی اینکه موضوعی مثل تاکسی‌های آنلاین توسط عموم مردم پذیرفته شده است، اما در برابر بیمه‌های آنلاین هنوز این پذیرش وجود ندارد؛ هرچند این موضوع از جذابیت‌های این حوزه نمی‌کاهد.»

بهبود بهتر تجربه خرید کاربران

«محمود میرزایی» دیگر سخنران این رویداد بود. هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد محصول ازکی‌وام به روندی که برای تجربه خرید مشتریان تا امروز طی شده است، اشاره کرد و گفت: «در اوایل صنعت لندتک روند به این صورت بود که مردم بعد از تشکیل یک سبد خرید، درخواست اعتبار خرید برای همان کالاها از همان فروشگاه را داشتند و بعد از این مدل کلاسیک، مدل اعطای درگاه پرداخت به فروشگاه‌ها صورت گرفت.» اما میرزایی از یک تجربه جدید خبر داد تا بهبود روند خرید برای مشتریان را فراهم کند. این محصول جدید موتور جستجوی کالا و خدمات ازکی‌وام است که پیاده‌سازی آن هشت ماهی زمان برده و درحال‌حاضر به مرحله اجرایی رسیده است: «سرچ باکس سایت ازکی‌وام به کمک جست‌وجوی کلیدواژه کاربران به آن‌ها در زمینه انتخاب و خرید اعتباری محصول کمک می‌کند.»

از طریق موتور جست‌وجوی ازکی وام امکان فیلترکردن براساس دسته‌بندی‌ها، فروشگاه‌ها، بازه قیمت و طرح‌های قابل‌استفاده فراهم شده است. همچنین مشاهده صفحه مربوط به کالای مدنظر، مشاهده طرح‌های اعتباری، مبلغ قسط ماهیانه، مجموع اقساط از دیگر امکانات موتور جست‌وجوی ازکی‌وام است.

فین‌تک‌ها به نیاز مشتریان توجه کنند

در پنل پایانی این رویداد نیز فعالین اکوسیستم استارتاپی کشور درباره مسائل مختلفی از فین‌تک‌ها در ایران صحبت کردند.

«مهدی فاطمیان»، رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک، از نبود استارتاپ‌های حوزه رگ‌تک صحبت کرد و گفت نباید رگولاتور به‌عنوان متصدی و مجری وارد زمین بازی کسب‌وکارها شود. فاطمیان همچنین از مسئله اینترنت طبقاتی انتقاد کرد و آن را نمونه‌ای از رفتار نادرست رگولاتور دانست. فاطیمان باور دارد که در سال بعد لندتک‌ها در ایران رشد می‌کنند و ولث‌تک‌ها نیز به رشد خیلی خوبی می‌رسند.

«پشوتن پورپزشک»، مدیرعامل پادرو، در این پنل به موضوع فرار مغزها در کشور اشاره کرد. به گفته او، در بازار ما خیلی نگاه به ساخت مشابه نمونه‌های موفق دنیا در ایران وجود دارد و این نگاه بیش‌ازحد پررنگ است: «اما فکر می‌کنم توجه به نیاز کاربران جامعه بسیار مهم‌تر است که در حال‌حاضر شاهد آن نیستیم.»

در ادامه «امیرحسین داودیان»، معاون مشتریان بانکداری شخصی بانک تجارت نیز به فاصله میان رفع درد و نیاز و خلق ارزش اشاره کرد و توضیح داد: «ما در زمینه اعتبارسنجی و بحث اعتباردهی ضعیف بوده‌ایم و باید بیشتر روی آن متمرکز باشیم.» به گفته، او برای سال آینده کسانی که در این صنعت فعال هستند، بیشتر و دلسوزانه‌تر به زنجیره مالی فکر کنند؛ چرا که هر ‌قدر زنجیره مالی پویاتر باشد و خلق ارزش کند، به تأمین مالی کمک می‌کند. 

باید با جهان ارتباط برقرار کنیم

«امید ترابی»، مدیرعامل دیار دیجیتال نیز بزرگ‌ترین ترس در شرایط اقتصادی فعلی را موضوع بی‌ثباتی شرایط دانست و گفت: «بزرگ‌ترین ترس ما این شده است که هیچ‌چیز قابل‌پیش‌بینی نیست. بزرگ‌ترین بیم، انزواست و انزوایی که هر روز بیشتر می‌شود. اگرچه امیدواریم شرایط بهتر شود، اما واقعیت این است که شرایط به‌شدت سخت شده و امیدواریم بتوانیم از لابه‌لای تهدیدها فرصت‌ها را دریابیم».

به عقیده او، هیچ نوآوری جدیدی در حوزه فین‌تک، پرداخت و بانکداری و در دنیای اقتصاد دیجیتال ایجاد نخواهد شد، مگر اینکه ارتباطات بین‌المللی داشته باشیم و او این موضوع را تنها امید صنعت فین‌تک می‌داند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی