ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تشخیص چهره
تکنولوژی

FBI از سال‌ها قبل در حال آزمایش سیستم تشخیص چهره روی آمریکایی‌ها بوده است

براساس اسنادی که به تازگی فاش شده، دولت آمریکا با پروژه مرموزی به نام جانوس، در حال آزمایش سیستم تشخیص چهره روی آمریکایی‌ها بوده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

براساس اسناد جدیدی که توسط اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU) فاش شده، مقامات FBI و پنتاگون در گذشته برای توسعه سیستم تشخیص چهره «بدون محدودیت» که می‌توان از آن در دوربین‌های خیابان، پهپادهای سیار و دوربین بدن‌های پلیس استفاده شود، تلاش کرده است.

هدف این پروژه که با نام رمز «جانوس» (نام خدای رومی با دو چهره متضاد) شناخته می‌شود، توسعه فناوری اسکن چهره بسیار پیشرفته‌ای است که می‌تواند در محدوده وسیعی از مکان‌های عمومی، چهره افراد را اسکن کند. در برخی موارد، محققان بر این باور بودند که این فناوری پیشرفته می‌تواند اهداف را از فاصله 1000 متری تشخیص دهد.

FBI

به گفته کارشناسانی که با Gizmodo صحبت کرده‌اند، قابلیت‌های نظارتی پیشرفته‌ای که در این اسناد به آن‌ها اشاره شده است، به‌طور بالقوه «تهدیدهای واقعاً بی‌سابقه‌ای» برای حریم خصوصی شخصی و آزادی‌های مدنی ایجاد می‌کند، به‌ویژه با توجه به فقدان هرگونه حفاظت فدرال از حریم خصوصی در ایالات متحده.

«ناتان فرید وسلر»، معاون پروژه گفتار، حریم خصوصی و فناوری ACLU به Gizmodo توضیح داد:

«دولت آمریکا در حال آزمایش یک قابلیت فنی وحشتناک بوده که می‌تواند ردیابی همه جانبه از تمام افراد را به شیوه‌ای که تاکنون در یک جامعه آزاد ممکن نبوده، امکان‌پذیر کند. قانونگذاران باید قبل از اینکه خیلی دیر شود، از توسعه چنین فناوری جلوگیری کنند.»

مخالفت با سیستم تشخیص چهره

با این حال، وب‌سایت انگجت توضیح می‌دهد که قانون ممنوعیت استفاده از سیستم تشخیص چهره توسط دولت برای سومین بار به سنا رسید. در صورت تصویب این قانون، هرگونه استفاده از سیستم تشخیص چهره یا نظارت بیومتریک توسط دولت فدرال ممنوع خواهد شد، مگر اینکه استفاده از آن توسط قانون کنگره تأیید شده باشد.

همچنین باید به‌طور دقیق مشخص شود که چه کسانی مجاز به استفاده از سیستم نظارت بیومتریک هستند و همچنین نوع دقیق این سیستم و هدف خاصی که از آن استفاده می‌شود، چه چیزی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی