ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرخ پلکانی عوارض جاده ای
اخبار خودرو

عوارض جاده‌ای از سال ۱۴۰۲ به‌طور پلکانی محاسبه می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست اخیر، وزارت راه و شهرسازی کشور را مکلف به محاسبه نرخ پلکانی عوارض جاده‌ای کردند.

دلارام شرف الدین
نوشته شده توسط دلارام شرف الدین | ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست اخیر، وزارت راه و شهرسازی کشور را مکلف به محاسبه نرخ پلکانی عوارض جاده‌ای کردند. این راهکار به‌منظور ترغیب افراد به پرداخت به‌موقع عوارض به تصویب رسیده است.

پیشنهاد محاسبه پلکانی نرخ عوارض جاده‌ای برای نخستین‌بار در قالب تبصره ۱۱ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در دی‌ماه سال جاری مطرح شد. این تبصره به محاسبه پلکانی نرخ عوارض آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و دریافت آن به‌صورت الکترونیکی اشاره می‌کند.

حال با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال ۱۴۰۱، فعالیت نمایندگان مجلس برای تعریف لایحه بودجه سال آینده افزایش یافته است و بندهای الحاقی و تبصره‌های جدیدی مورد‌تأیید و در دستور کار قرار گرفته‌اند. تبصره ۱۱ و به‌دنبال آن تعیین نرخ پلکانی عوارض جاده‌ای نیز یکی موارد پذیرفته‌شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به‌حساب می‌آید که وظیفه اجرای آن بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده است.

نرخ پلکانی عوارض جاده ای

به موجب تبصره جدید، وزارت راه و شهرسازی کشور می‌تواند با همکاری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و فراهم‌آوردن زیرساخت‌های لازم، پرداخت عوارض آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها را به یک عملیات الکترونیکی تبدیل کند. این وزارت همچنین موظف است عوارض جاده‌ای را به‌صورت پلکانی محاسبه کند تا افراد نسبت به پرداخت به‌موقع عوارض ترغیب شده و حقوق افرادی که هزینه مربوطه را سروقت پرداخت می‌کنند، حفظ شود.

ناگفته نماند که درحال‌حاضر پرداخت عوارض جاده‌ای در برخی اتوبان‌ها از حالت سنتی درآمده است و به شیوه الکترونیکی صورت می‌گیرد. بااین‌حال بدحسابی رانندگان باعث شده است این رویه هنوز به‌طور فراگیر در سطح کشور اجرایی نشود.

به‌غیر‌از محاسبه نرخ پلکانی عوارض جاده‌ای توسط وزارت راه و شهرسازی، فرماندهی کل نیروی انتظامی کشور و شرکت‌های بیمه نیز وظیفه دارند در راستای الکترونیکی‌سازی عملیات پرداخت عوارض، مفاصاحساب بدهی‌های مربوطه را از متقاضیان تعویض پلاک خودرو و خدمات بیمه شخص ثالث دریافت کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی