ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موشک پرینت سه بعدی
علمی

اولین موشک پرینت سه‌بعدی جهان پرواز اولیه خود را امشب انجام خواهد داد

پرواز این موشک که Terran 1 نام دارد، ابتدا برای چهارشنبه در نظر گرفته شده بود، اما به‌دلیل مشکلات دمای پیشران به تعویق افتاد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

اولین موشک پرینت سه‌بعدی جهان قرار است امروز (شنبه، 20 اسفندماه) از فلوریدا به فضا پرتاب شود. پرتاب موشک Terran 1 ابتدا برای چهارشنبه برنامه‌ریزی شده بود، اما به‌دلیل مشکلات دمای پیشران در آخرین لحظه به تعویق افتاد.

بنابراین موشک ساخته‌شده توسط استارتاپ هوافضای مستقر در کالیفرنیا Relativity Space که می‌تواند ماهواره‌ها را به مدار برساند، اکنون قرار است زمانی بین ساعت 21:30 تا 00:30 امشب (به وقت ایران) پرتاب شود.

ویژگی‌های اولین موشک پرینت سه‌بعدی جهان

این موشک در اولین پرواز خود محموله‌ای را با خود حمل نمی‌کند، اما درنهایت قادر خواهد بود تا 1250 کیلوگرم را در مدار پایین زمین قرار دهد. موشک پرینت سه‌بعدی Terran 1 ارتفاع 33.5 متری و قطر 2.2 متری دارد و 85 درصد جرم آن ازجمله موتورها، به‌صورت سه‌بعدی با آلیاژهای فلزی چاپ شده است.

Terran 1 قرار است هشت دقیقه پس از پرتاب خود، انجام سفری برای جمع‌آوری داده‌ها و نشان‌دادن این موضوع که می‌تواند در برابر سختی‌های پرتاب و پرواز فضایی مقاومت کند، به مدار پایین زمین برسد. اگر این موشک بتواند به مدار پایین زمین برسد، اولین وسیله نقلیه خصوصی خواهد بود که از سوخت متان استفاده می‌کند و این کار را در اولین تلاش خود انجام داده است.

طبق گفته شرکت Relativity Space که هدف آن تولید موشکی است که 95 درصد پرینت سه‌بعدی باشد، این بزرگ‌ترین شیء پرینت سه‌بعدی جهان است. Terran 1 توسط موتورهای Aeon با استفاده از اکسیژن مایع و گاز طبیعی مایع نیرو می‌گیرد (که Relativity از آن به‌عنوان «پیشرانه‌های آینده» یاد می‌کند) و می‌تواند درنهایت سوخت یک سفر به مریخ را فراهم کند.

موشک‌های Vulcan که توسط ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی درحال توسعه هستند و موشک‌های استارشیپ شرکت اسپیس‌ایکس نیز از همین سوخت استفاده می‌کنند. Terran 1 دارای 9 موتور پرینت سه‌بعدی Aeon 1 در مرحله اول و یک موتور پرینت سه‌بعدی Aeon Vacuum در مرحله دوم خود است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی