ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فرودگاه استانبول
علمی

امکانات مدرن و جذاب فرودگاه جدید استانبول که باید از نزدیک ببینید

فرودگاه جدید استانبول در فاصله ۵۴کیلومتری مرکز این شهر و در بخش شمال غربی استانبول (ساحل دریای سیاه) واقع شده است.

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۵

فرودگاه جدید استانبول شهر یکپارچه‌تمام است: پرزرق‌و‌برق، مملو از امکانات مدرن و راه‌حل‌های نوآورانه برای آسایش و رفاه مسافران که دست‌کمی از هتل‌های پنج‌ستاره ندارد. هواپیماهای خط هوایی ترکیش ایرلاینز بر فراز این فرودگاه پرواز می‌کنند و تجربه منحصربه‌فردی از سفر لذت‌بخش را برای مسافران رقم می‌زنند. همراه ما باشید تا با امکانات این فرودگاه بزرگ آشنا شویم.

معرفی فرودگاه جدید استانبول

فضای داخلی فرودگاه استانبول

فرودگاه جدید استانبول در فاصله ۵۴کیلومتری مرکز این شهر و در بخش شمال غربی استانبول (ساحل دریای سیاه) واقع شده و وسعتش به ۷۶ میلیون مترمربع می‌رسد! این فرودگاه در درجه اول به‌خاطر موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر و اتصال به شمال آفریقا، اروپا و آسیا و بعد به‌خاطر امکانات به‌روز و مدرن، یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های دنیاست و با ۴۰ هزار ظرفیت پارک خودرو، ۲۰ هزار صندلی، ۱۱۴ گیت بلیت پرواز و ۲۲۸ باجه کنترل پاسپورت، امکان رزرو بلیط هواپیما به بیش از ۳۵۰ مقصد داخلی و بین‌المللی در ۱۱۰ کشور دنیا را فراهم می‌کند. این فرودگاه در مسابفات بین‌المللی معماری سال ۲۰۱۵ برنده جایزه طراحی برج کنترل ترافیک هوایی و فناوری شد.

امکانات عمومی فرودگاه

فرودگاه استانبول در حال حاضر یک ترمینال برای پروازهای داخلی و بین‌المللی و ۵ باند عملیاتی (۳ باند مستقل و ۲ باند آماده به کار) با سطح آسفالت دارد. مجموعا پنج کانکس وجود دارد که پرواز خطوط هوایی به فرودگاه را میزبانی می‌کنند و از میان آنها دو کانکس به پروازهای داخلی اختصاص یافته است. پس از اتمام فاز ساخت فرودگاه، ۶ باند برای اجرای پروازهای هم‌زمان وجود خواهد داشت.

امکانات مدرن و جذاب فرودگاه

از امکانات جدید و مدرن فرودگاه استانبول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.  طراحی هنرمندانه و چشم‌نواز

معماری باند فرودگاه در استانبول

معماری شاهکار فرودگاه از گل لاله، یکی از نمادهای فرهنگ سنتی و اسلامی ترک در استانبول الهام گرفته و آثار معماری دوران عثمانی در طراحی فضای داخل فرودگاه به چشم می‌خورد. این مکان را بر اساس اصول ساختمانی شرقی و اروپایی ساخته‌اند، به‌طوری که در نگاه اول شبیه یک موزه باشکوه پر از آثار هنری به نظر می‌رسد. از نقاشی‌های سنتی ترکیه تا مجسمه‌های مدرن مثل «درخت آرزو» که با روبان‌های رنگارنگ و کارت‌های آرزوی تزیین‌‌شده یا تابلوی نقاشی «استانبول در حرکت» که شور و نشاط شهر را به تصویر می‌کشد. علاوه بر اینها، آتلیه İGART برنامه منظم کنسرت‌های هفتگی، رویدادهای فرهنگی و کارگاه‌های آموزشی را در اختیار مسافران دوست‌دار هنر می‌گذارد تا حتی اگر قصد سفر ندارند، سری به این فرودگاه بزنند.

۲.  رستوران ترکی و بین‌المللی

بخشی از طراحی این فرودگاه به رستوران‌های مجلل با غذاهای ترکی و بین‌المللی اختصاص یافته تا خیال مسافران بابت غذا آسوده باشد. در این مرکز می‌توانید طعم دل‌پذیر دستورپخت‌های چندصدساله آناتولی و کباب‌های آنتاکیایی را بچشید یا با سفارش غذاهای بین‌المللی ذائقه خود را آن‌طور که می‌خواهید تأمین کنید. علاوه بر رستوران‌ها، طیف گسترده‌ای از کافه‌های بین‌المللی آماده خدمات‌رسانی به مسافران هستند. از معروف‌ترین آنها می‌توان به استارباکس، گلوریا جین، پاپییز و برگر کینگ اشاره کرد.

۳.  سالن‌های استراحت اختصاصی

طراحی داخلی فرودگاه

سالن‌های استراحت فرودگاه با امکانات رفاهی پرشمار نظیر صندلی راحتی، پذیرایی با میان‌وعده و نوشیدنی رایگان، دوش حمام و تجهیزات اسپا، واحه‌ای آرام در دل همهمه فرودگاه فراهم می‌کنند. برجسته‌ترین آنها سالن بیزنس‌کلاس ترکیش ایرلاینز است که با طراحی خیره‌کننده، خدمات درجه‌یک، چشم‌انداز خیره‌کننده و امکانات استراحت و ناهارخوری، میزبان مسافرانی است که پرواز را از دست داده‌اند و باید تا هواپیمای بعدی منتظر بمانند.

جالب است بدانید در فضای مخصوص اسپا، درمان‌های زیبایی نیم‌ساعته شامل ماساژ، مانیکور، پاک‌سازی پوست و موارد دیگر ارائه می‌شود تا مسافر خستگی راه را در همان فرودگاه از تن بیرون کند. با وجود تراس حیرت‌انگیز سالن‌ها و امکانات بازی و سرگرمی مثل میز بیلیارد، حتی انتظارکشیدن در فضای این فرودگاه، دلچسب و لذت‌بخش است.

۴.  اقامت پنج‌ستاره در اتاق‌های فرودگاه

هتل مجلل و پنج‌ستاره یوتل صرفا اقامتگاهی برای مسافران این فرودگاه نیست. این هتل تمام‌عیار با امکانات رفاهی درجه‌یک نظیر تخت‌های هوشمند و اینترنت پرسرعت به تمام کسانی که قصد اقامت در این منطقه را دارند، خدمات ارائه می‌دهد.

۵.  دسترسی به خدمات

دیزاین داخلی فرودگاه

فرودگاه جدید استانبول برای رفاه حال مسافران کم‌توان امکان اجاره ویلچر را به خدمات خود اضافه کرده و در سراسر پایانه با علائم بریل مسافران کم‌بینا و نابینا را هدایت می‌کند. این فرودگاه به‌خاطر خدمات کمکی ویژه توانسته در سال ۲۰۲۱ جایزه ACI فرودگاه قابل‌دسترسی را به‌دست آورد. با وجود شبکه گسترده‌‌ای از کارکنان آموزش‌دیده، دقیق و باحوصله که به سؤالات و مشکلات مسافران پاسخ می‌دهند، یک میز اختصاصی کمک‌های ویژه آماده پاسخ‌گویی به درخواست‌های ریزودرشت مسافران است.

گذشته از اینها، در جای‌جای فرودگاه اتاق جلسات و ملاقات برای راحتی افراد مسن و خانواده‌هایی که با کودک سفر می‌کنند، طراحی شده و تمام مسافران به سینما، کتابخانه، موزه، زمین گلف و کافه سنتی و زیبای فرودگاه دسترسی دارند.

۶.  خرید آسان و ارزان از غرفه‌ها

فضای مفرح این فرودگاه پر از غرفه‌ها و فری‌شاپ‌هایی بزرگ و کوچک است که به‌خاطر پرداخت مالیات کمتر، قیمت‌های فوق‌العاده مناسبی دارند. مسافران می‌توانند در فاصله بین دو پرواز فرصت را غنیمت بشمرند و از مغازه‌های لوکس و رنگارنگ این فرودگاه تازه‌تأسیس، عطر، لباس، لوازم الکترونیکی، ساعت، جواهرات و خوراکی‌های خوشمزه بخرند.

۷.  زمین بازی و سرگرمی کودکان

فضای سرگرمی فرودگاه استانبول

کودکان تحمل انتظارکشیدن را ندارند و خیلی زود از کتاب‌خواندن، استراحت و حتی خرید‌کردن خسته می‌شوند. خلاصه سفر با آنها چالش‌های خود را دارد. خوشبختانه طراحان فرودگاه جدید استانبول این موضوع را در نظر گرفته‌اند و برای سرگرم‌کردن آنها، زمین‌های بازی شاد و مفرح مخصوص کودکان را در طراحی فرودگاه گنجانده‌اند.

۸.  تاکسی‌ها و اتوبوس‌های فرودگاه

فرودگاه جدید استانبول در حال حاضر به متروی متصل به مرکز شهر دسترسی ندارد و فعلا ارزان‌ترین راه برای رسیدن به آن اتوبوس است. البته خط مترو M11 با یک قطار سریع‌السیر فرودگاه جدید را به فرودگاه قدیمی صبیحه گوکچن متصل می‌کند.

خط‌ ویژه اتوبوس فرودگاه برای حمل‌و‌نقل به‌صرفه‌تر مسافران احداث شده و تابلوهای آبی‌رنگ که سرتاسر فرودگاه نصب شده‌اند، مسافران را به ایستگاه اتوبوس هدایت می‌کنند. کافی است این تابلوها را دنبال کرده و بعد از رسیدن به ایستگاه، مسیر خود را از بین خطوط مختلف انتخاب کنید. خدمات ایستگاه اتوبوس فرودگاه شامل میدان تکسیم، سلطان احمد و سایر نقاط استانبول است. تاکسی‌های شخصی فرودگاه نیز گزینه خوبی برای جابه‌جایی تا مرکز شهر هستند. سفر از فرودگاه جدید تا مرکز شهر با تاکسی حدود ۶۰ دقیقه طول می‌کشد و ۳۰۰ لیر هزینه دارد. مسافران می‌توانند به انتخاب خود تاکسی‌های نارنجی، آبی یا مشکی را برای این سفر انتخاب کنند.

۹.  ره‌گیری بار مسافران

فرودگاه جدید استانبول داده‌های مربوط به مکان فعلی بار مسافران و مدت‌زمان تحویل آنها به مقصد را به مسافران ارائه می‌کند تا زحمت پیداکردن بار کمتر شود. این اطلاعات از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی و با ارائه کدهای واسط کاربری در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

۱۱.  پارکینگ هوشمند

پارکینگ هوشمند فرودگاه در استانبول

ظرفیت بالای پارکینگ پیداکردن خودرو را برای مسافران سخت می‌کند. طراحان فرودگاه برای حل این مشکل فناوری هوشمندی ارائه کرده‌اند که مسافر با واردکردن شماره پلاک در یک اپلیکیشن موبایلی، خودروی شخصی خود را به‌کمک دوربین‌ها موقعیت‌یابی کرده و کوتاه‌ترین مسیر رسیدن به آن را پیدا کنند.

۱۲. سایر امکانات پیشرفته فرودگاه

در کنار تمام این موارد، فرودگاه جدید استانبول از بالاترین سطح امنیت و آخرین تکنولوژی روز دنیا بهره می‌برد. این فرودگاه با ارائه فناوری‌های پیشرفته مانند گیت‌های پاسپورت الکترونیکی، اپلیکیشن موبایل اختصاصی، سامانه رزرو آنلاین بلیت پرواز، امنیت هوشمند، ترجمه هوشمند و موارد دیگر، مسافران را با جدیدترین و مدرن‌ترین خدمات بدرقه می‌کند. در پایانه‌های مسافربری و پارکینگ‌های این فرودگاه مجموعا ۹ هزار دوربین هوشمند با قابلیت تشخیص چهره و ۸ دوربین تشخیص حرکت گنجانده شده است. همچنین مسافران دوست‌دار فرهنگ می‌توانند مدت‌زمان انتظار خود را در نمایشگاه‌های هنری، کارگاه‌های آموزشی، نمایش‌های موسیقی، کتابخانه‌‌ها و موزه‌های دورتادور فرودگاه بگذرانند. مرکز امنیت سایبری فرودگاه از سیستم‌ها در برابر حملات و تهدیدات محافظت می‌کند.

کلام آخر

فرودگاه هیچ‌وقت مقصد نیست، بلکه مانعی پرزحمت برای رسیدن به مقصد است اما فرودگاه جدید استانبول را می‌توان یک مقصد تمام‌عیار معرفی کرد! جایی که آسایش و ایمنی مسافران را در اولویت قرار می‌دهد و با ارائه امکانات مدرن و جذاب، به‌تنهایی با هتل‌های پنج‌ستاره رقابت می‌کند.

منبع: cntraveler و move2turkey

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی