ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد با نام پی‌پاد وارد بورس خواهد شد؛ ورود داتین در آینده به بازار سرمایه

شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد با نام پی‌پاد به زودی وارد بورس خواهد شد. مدیرعامل فناپ اعلام کرد پس از آن، شرکت داتین به بورس می‌رود.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۵

شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد بعد از چند سال فراز و نشیب بالاخره به بازار سرمایه راه پیدا کرد و مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد و مدیرعامل فناپ از عرضه سهام این شرکت با نماد پی‌پاد طی چند روز آینده خبر دادند. همچنین اعلام شد شرکت داتین نیز در آینده نزدیک به بورس وارد خواهد شد.

مسیر ورود پرداخت الکترونیک پاسارگاد به بورس از سال ۹۹ شروع شد و یک سال پس از آن بود که هیات پذیرش بورس اوراق بهادار تهران در ۲ تیر ۱۴۰۰ با ورود این شرکت به بورس موافقت کرد. با این حال ورود به بازار سرمایه برای این PSP بیش از یک سال به طول انجامید و امروز خبر ورود این شرکت به بازار سرمایه اعلام شد.

«مسیح مشهدی تفرشی» مدیرعامل پرداخت الکترونیک پاسارگاد با اعلام اینکه پس از سرمایه‌گذاری فناپ در آنها، مسیر این شرکت به رشد و توسعه انجامیده اعلام کرد آنها همواره به توسعه ابزارهای فین‌تکی توجه می‌کنند و پس از این سرمایه‌گذاری وارد دوره ادغام شدند و توانستند زیرساخت‌های خود را تقویت کنند: «پس از آن در سال ۱۴۰۱ وارد دوره رشد سریع شدیم و توانستیم این ماموریت را به اتمام برسانیم و برنده جایزه بهترین رشد سریع سال در حوزه اقتصاد هم شدیم.»

شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد، سومین PSP کشور

به گفته تفرشی آنها حالا جایگاه سوم را در میان PSPهای کشور دارند و در شاخص تراکنش کل نیز به جایگاه چهارم دست پیدا کرده‌اند و حالا سهم ۴.۳۱ درصدی دارند. به گفته تفرشی این شرکت توانسته در آمار تعداد تراکنش کارتخوان سه رتبه افزایش پیدا کند و حالا یک سهم ۴.۶ درصدی از بازار را داشته باشد. تفرشی تاکید کرد در مورد مبلغ تراکنش با کارتخوان‌ها نیز یک ارتقای ۴ رتبه‌ای طی دو سال اخیر به‌دست آمده و آنها یک سهم ۶.۰۸ درصدی دارند.

تفرشی با اعلام اینکه بیش از ۱ میلیون ۹۰۰ هزار دستگاه پوز فعال در سراسر کشور دارند تاکید کرد در آمار سهم تعداد کارتخوان فعال سیستمی نیز توانسته‌اند نسبت به دو سال گذشته یک ارتقای چهار رتبه‌ای داشته باشند و سهمشان در بازار به نزدیک ده درصد برسد. به گفته تفرشی میانین رشد سه ساله در درآمد عملیاتی پی‌پاد ۱۳۶ درصد بوده که نسبت به رقبای آنها رقم بسیار بالاتری است: «در میانگین رشد سه ساله در سود خالص به ازای هر سهم، ۵۰ درصد رشد داشته‌‎ایم.» آنها در رشد سود خالص نیز ۱۴۳ درصد رشد داشتند که از دیدگاه تفرشی رقم بسیار بالاتری نسبت به رقبا است.

چشم‌انداز شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد برای سال آینده بهبود کیفیت زندگی با توسعه راهکارهای پرداخت نوآور و هوشمند اعلام شد و مواردی چون سرمایه‌گذاری روی پرداخت غیر حضوری، ایجاد تمایز نسبت به رقبا، مدیریت بهره‌وری و کیفیت، نفوذ در بازار، توسعه و بهبود زنجیره تامین، تکمیل زنجیره ارزش و جذب و نگهداشت و افزایش بهره‌وری سرمایه انسانی از نکاتی بود که مدیرعامل این شرکت آنها را نقشه راه آینده‌شان خواند.

فناپ به دنبال فروشی معادل یک درصد تولید ناخالص داخلی

«شهاب جوانمردی» مدیرعامل فناپ و عضو هیات مدیره شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد نیز در این نشست اعلام کرد وجه تمایز پرداخت الکترونیک پاسارگاد ارائه راهکار جامع تجارت الکترونیک است. او با توضیح درباره زیست‌بوم هلدینگ فناپ با تاکید بر اینکه پرداخت الکترونیک پاسارگاد اگرچه یک PSP است اما فراتر از یک PSP به فعالیت پرداخته، گفت: «مجموعه فناپ که در سال 1384 به عنوان اولین شرکت از زیرمجموعه بانک پاسارگاد متولد شده بر خلاف شرکت‌های IT دیگر وظیفه‌ای فراتر از سرویس‌دهی به بانک پاسارگاد را برای خود تعریف کرد.»

جوانمردی با اشاره به اهمیت اقتصاد دیجیتال و بحث‌های روز درباره این حوزه با اشاره به اینکه علی‌رغم رکود موجود رشد و بالندگی را ادامه داده، گفت: «بانک پاسارگاد در سال 1384 مجموعه‌ای را ایجاد کرده که قرار شد محوریت توسعه اقتصاد دیجیتال و نگاه به اقتصاد نوآوری را در کشور عهده‌دار باشد.»

مدیرعامل فناپ با توضیح درباره بازارهای بورس جهانی گفت: «در بازارهای سرمایه بیشترین رشد مربوط به شرکت‌های IT و ICT است. آن چیزی که قرار است شرایط را تغییر دهد و از ابزار به توانمندساز تبدیل شود حوزه دیجیتال است.»

به گفته او توسعه اقتصاد کشور نیازمند شرکت‌های بزرگ، توانمند، دانش‌بنیان و تکنولوژیکی است که گره‌های کشور را باز کند. فناپ نیز در همین راستا تاسیس شده و در چشم‌اندازی که با بازنگری برنامه‌های خود داشته بنا دارد تا فروشی معادل یک درصد تولید ناخالص داخلی داشته باشد.

جوانمردی با تاکید بر اهمیت این برنامه و تعریف این چشم‌انداز، گفت: «روزی که این هدف‌گذاری انجام شد، بر سنگین و سختی آن آگاه بودیم. اما برای ایجاد 10 هزار شغل، گروه پاسارگاد به مجموعه فناپ ماموریت داد که طرح و برنامه خود را بر این اساس تدوین و ارائه کند.»

او با بیان اینکه امروز بیش از 7 هزار نفر در مجموعه فناپ مشغول به کار هستند از فعالیت بیش از 37 هزار شغل غیر مستقیم ایجاد شده در فناپ خبر داد و گفت: «ما به دنبال آنیم که در مسیر پیش رو تبدیل به پل نوآوری کشور شویم. در این راستا گذشته توسعه صنایع پیشینی و متقدم کشور را در مسیر تحول دیجیتالی به آینده فناوری دیجیتالی گره بزنیم.»

استارتاپ به مثابه بخشی از توسعه

جوانمردی با یادآوری شکل‌گیری استارتاپ‌ها از 10 سال پیش تا کنون، گفت: «تصور بر این بود که تحول در حوزه اقتصاد دیجیتال توسط استارتاپ‌ها شکل می‌گیرد این در حالی است که شرکت‌های تکنولوژی بزرگ که ماموریت حل مسائل کلیدی کشور را بر عهده دارند این وظیفه را عهده‌دار هستند.»

او با اشاره به بانک‌محور بودن اقتصاد کشور، گفت: «با توجه به این موضوع در حال حاضر بهتریت زمین برای رشد این شرکت‌ها، زمین بانک‌ها است.»

مدیرعامل فناپ با اشاره به برگشت قانون توسعه جهش دانش بنیان به نظام بانکی، گفت: «این بازگشت به دلیل حمایت از حوزه اقتصاد دانش‌بنیان بود.»

جوانمردی با بیان اینکه فناپ این روند را برای تغییر چهره زندگی ایرانیان وهمچنین افزایش و حفظ کرامت انسانی و همچنین توسعه تولید رقابت‌پذیر و تحول دیجیتالی صنایع مورد توجه قرار داده، گفت: «ما برای تحقق این موضوع در چهار حوزه فایننشال، اینداستری‌فور، تلکامپ و سبک زندگی فعال هستیم و شرکت‌های مختلف فناپ در این حوزه‌ها مشغول فعالیت هستند.»

او با تاکید بر اینکه فناپ قصد دارد تا افق 1404 به دنبال رشد 90 درصدی است، گفت: «این موضوع برای دستیابی به 1 درصد GDP یک ضرووت جدی است. این برنامه با وجود همه پیچیدگی‌ها فراز و نشیب‌های کشور کمتر از 10 درصد انحراف داشته است.»

مدیرعامل فناپ با تاکید بر اهمیت سود برای شرکت‌های مالی گفت: «با وجود اهمیت سود مالی توسعه نیروی انسانی و اضافه شدن افراد به گروه هلدینگ فناپ موضوعی بسیار ارزشمندتر از مسائل مالی برای فناپ است.»

ورود داتین به بازار سرمایه

مدیرعامل فناپ به اهداف این شرکت در افق سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: «تلاش می‌کنیم تا در سال ۱۴۰۴ فروشی معادل یک درصد تولید ناخالص داخلی را بدست بیاوریم.» به گفته جوانمردی بعد از عرضه پی‌پاد، داتین را راهی بازار سرمایه خواهد شد: ««نزدیک به 25 درصد تراکنش‌های بانکی کشور روی محصول داتین انجام می‌شود. پروژه تجمیع بانک‌های نظامی و تولد دوباره بانک سپه توسط مجموعه داتین و بر مبنا محصولات مجموعه داتین انجام شد. محصولات داتین به عنوان یک شرکت ایرانی، بانک‌های دارای 3 هزار شعبه را مدیریت و راهبری می‌کند.»

او همچنین تاکید کرد که داتین بعد از مجموعه PSP دومین مجموعه‌ای است که از سوی هلدینگ فناپ وارد بازار سرمایه خواهد شد. جوانمردی همچنین با اشاره به استارتاپ‌های فعال زیرمجموعه فناپ گفت: «امیدوارم همه این مجموعه‌ها یک به یک وارد بازار سرمایه شوند. همچنین امیدوارم مجموعه پرداخت الکترونیک پارس که تفاوت آن به عنوان یک شرکت ارائه کننده راهکار جامع تجارت الکترونیک مورد توجه قرار بگیرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی