ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

گزارش نوبیتکس از سال 2022: رشد 33 درصدی کاربران در زمستان کریپتویی

نوبیتکس در گزارش خود آمار و ارقامی از معاملات، محبوبیت رمزارزها و رفتارشناسی کاربرانش منتشر کرده است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۹

گزارش سالانه نوبیتکس نشان می‌دهد تعداد کاربران این صرافی رمزارزی با رشد 33 درصدی، به 4 میلیون و 300 هزار کاربر رسیده است. زنان 22 درصد این کاربران را تشکیل می‌دهند، اما سهم کمتری از معاملات و دارایی‌ها در مقایسه با مردان دارند. کاربران نوبیتکس در سال 2022 بیش از 230 میلیون معامله بر بستر این پلتفرم انجام داده‌اند .مدت‌زمان فرایند احراز هویت سطح دو در نوبیتکس نیز در سالی که گذشت بیش از 84 درصد کاهش یافته است.

صرافی رمزارزی نوبیتکس در اسفندماه سال 1396 با جمعی چهار‌نفره شکل گرفت و اکنون در پنج‌سالگی خود، 268 نیروی حرفه‌ای و بیش از 4 میلیون و 300هزار کاربر ایرانی دارد. این پلتفرم گزارش عملکرد سال 2022 خود را منتشر کرده که نشان‌دهنده کاهش تعداد معاملات کاربران ایرانی در این سال و کاهش روند صعودی ورود افراد جدید به بازار رمزارزهاست.

نوبیتکس در یک نگاه

اما نوبیتکس در این یک سال با چشم‌اندازی که از آینده دنیای رمزارزها تصویر کرده، شاهد تحولات زیادی بود و در این گزارش به بخشی از آن‌ها پرداخته شده است. ازهمین‌رو، این صرافی از 2022 به‌عنوان سال سرد رمزارزها و سال گرم نوبیتکس یاد کرده است.

در سالی که گذشت بازار رمزارزها روندی نزولی را تجربه کرد. بیت‌کوین که سال 2022 را پس از سقوط از محدوده 68 هزار دلار، با قیمت 47 هزار دلاری شروع کرده بود، به این روند نزولی ادامه داد، اما در این زمستان کریپتویی که هیجانات بازار و تعداد معاملات کاهش یافته بود، برای نوبیتکس سال تقویت زیرساخت‌های فنی و برنامه‌ریزی برای قدم گذاشتن به مسیری برای ارائه خدماتی فراتر از تبادل رمزارزها بود.

تیم فنی این پلتفرم در این سال علاوه بر توسعه زیرساخت‌های کیف پول سرد نوبیتکس، به‌طور میانگین هر 13 روز یک رمزارز را در دو بازار ریالی و تتری نوبیتکس لیست کردند. درحال‌حاضر پلتفرم نوبیتکس ظرفیت پاسخگویی هم‌زمان به هزاران کاربر را دارد، قابلیت سفارش‌گذاری و حد ضرر به وب و اپ نوبیتکس اضافه شده است، نسخه وب اپلیکیشن نوبیتکس راه‌اندازی شده و پنل کاربری جدید، امکانات بیشتر و حرفه‌ای‌تری در اختیار کاربران این پلتفرم قرار داده است.

جذب یک میلیون عضو جدید توسط نوبیتکس

در سال 2022 یک میلیون و 87 هزار نفر در نوبیتکس ثبت‌نام کردند و به جمع مشتریان این صرافی پیوستند تا تعداد کاربران نوبیتکس به بیش از 4 میلیون و 318 هزار کاربر برسد.

گزارش نوبیتکس

بنابر آمارهای این صرافی رمزارزی، کاربران نوبیتکس میانگین سنی 35 سال داشته و 22 درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند. این نسبت در مقایسه با سال 2021، حدود 6 درصد افزایش یافته است که نشان از افزایش تمایل زنان برای ورود به دنیای رمزارزها دارد.

البته سهم زنان از کل دارایی‌های موجود در نوبیتکس 15.4 درصد است که این نشان می‌دهد زنان یا پول کمتری از مردان به این بازار وارد کرده‌اند یا بیشتر تمایل دارند دارایی کریپتویی خود را در ولت شخصی‌شان نگه‌داری کنند.

اگر نگاهی به تعداد کاربران نوبیتکس به تفکیک سن بیندازیم، تنها یک سوم آن‌ها بالای 41 سال سن دارند. درواقع با افزایش سن میزان ریسک‌پذیری کاهش می‌یابد و با توجه به اینکه صنعت بلاکچین نیز حوزه‌ای جدید است، سنگین بودن کفه ترازو به‌سمت جوانان طبیعی خواهد بود.

محبوبیت دوج کوین ادامه دارد

نوبیتکس در بخش دیگر گزارش سالانه خود، میزان دارایی نگهداری‌شده در کیف پول نوبیتکس را بررسی کرده است که نشان می‌دهد همچون سال 2021، «دوج کوین» در صدر محبوب‌ترین رمزارزهای این صرافی قرار دارد.

محبوب‌ترین دارایی‌های کاربران
ترکیب دارایی‌های موجود در کیف پول کاربران نوبیتکس در پایان 2022

مقایسه ترکیب دارایی‌های موجود در کیف پول کاربران گروه‌های سنی مختلف کمی قابل تأمل است. با وجود آنکه با افزایش سن معمولاً ریسک‌پذیری کاهش می‌یابد، اما «دوج کوین» همواره به‌عنوان بخش اصلی سبد افراد بالای 30 تا 60 سال است. جوان‌ترها و زیر 30 سال نیز علاقه بیشتری به نگهداری تتر دارند.

بد نیست بدانید یک سوم رمزارزهای موجود در کیف پول کاربران نوبیتکس به ساکنین تهران اختصاص دارد. ساکنین خراسان رضوی و اصفهان نیز با اختلاف قابل‌توجه نسبت به تهران، در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

سایه محدودیت اینترنت بر معاملات رمزارزی

بنابر گزارش نوبیتکس، در سال 2022 بیش از 67 میلیون و 609 هزار سفارش منجر به معامله بر بستر این پلتفرم انجام شده است. سهم زنان از این میزان معاملات 18.6 درصد و سهم مردان 81.4 درصد است. در این مدت هر کاربر نوبیتکس به‌طور میانگین 16 بار خریدوفروش رمزارز انجام داده است.

بیشترین تعداد معاملات روزانه به 7 فوریه 2022 (18 بهمن‌ماه 1400) بازمی‌گردد که در این یک روز بیش از 541 هزار معامله در نوبیتکس ثبت شده است؛ روزی که بیت‌کوین از محدوده 36 هزار دلاری به کانال 40 هزار دلار بازگشت.

چارت تعداد معاملات انجام‌شده در نوبیتکس طی یک سال گذشته به‌خوبی اثرات محدودیت اینترنت را بر معاملات رمزارزی نشان می‌دهد. در شهریور و مهرماه سال جاری (سپتامبر و اکتبر) شاهد اختلال گسترده بر بستر اینترنت و فیلترینگ بودیم که بر میزان معاملات رمزارزی نوبیتکس اثرگذار بوده است. البته نزولی بودن بازار کریپتو در این بازه زمانی بر کاهش میزان معاملات بی اثر نبوده است.

تعداد معاملات انجام شده در نوبیتکس

با وجود آنکه دوج کوین بیشترین سهم را از دارایی کیف پول کاربران نوبیتکس داشته، اما بیشترین میزان معاملات به شیبا بازمی‌گردد و 13.8 درصد معاملات این صرافی رمزارزی مربوط به این میم کوین بوده است و تتر و دوج کوین در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

یکی از مزیت سکوهای تبادل رمزارز داخلی نسبت به رقبای خارجی، امکان خرید با ریال است. 91 درصد معاملات انجام‌شده در سال 2022 در نوبیتکس مربوط به بازارهای ریالی بوده که نسبت به سال 2021 حدود 2 درصد افزایش یافته است.

رفتارشناسی کاربران

کاربران نوبیتکس در سال 2022 درمجموع 124 میلیون مرتبه به سایت نوبیتکس مراجعه کرده‌اند که هر مراجعه حدود 8 دقیقه به‌طور میانگین زمان برده است. براین‌اساس، کاربران نوبیتکسی 1897 سال در این پلتفرم سپری کرده‌اند.

نکته قابل‌توجه همبستگی نوسان بیت‌کوین با بازدید روزانه سایت نوبیتکس است. در اغلب بازه‌های زمانی، نوسانات قیمت روی بازدید سایت نوبیتکس تأثیر گذاشته است.

بازدید روزانه و نوسان بیت کوین

آن‌طور که در گزارش نوبیتکس آمده، اعمال «حد ضرر» سهمی 0.18 درصدی را از سفارشات منجر به معامله در نوبیتکس داشته است. این سهم پایین یا ناشی از عدم تمایل کاربران نوبیتکس برای گذاشتن حد ضرر نشأت می‌گیرد یا آن‌ها به‌اندازه کافی حرفه‌ای هستند که حد ضرر معاملاتشان خیلی کم فعال می‌شود. گفتنی است 17.7 درصد از معاملات بر بستر نوبیتکس حاصل از سفارش سریع است و کاربران قصد داشتند فوراً دارایی رمزارزی را فارغ از قیمت، خریداری کنند یا بفروشند.

بد نیست بدانید که روزهای جمعه خلوت‌ترین روز برای سایت نوبیتکس است و آمار بازدید و ترافیک سایت در این روز به حداقل می‌رسد.

شلوغ‌ترین ساعات معامله رمزارزی هم به بازه زمانی 11 ظهر تا 14 عصر بازمی‌گردد. به‌نظر می‌رسد افراد در محل کار و زمان صرف ناهار، تمایل بیشتری به چک‌کردن بازار کریپتو دارند.

ساعات بازدید نوبیتکس

در بخش دیگری از گزارش رفتارشناسی کاربران نوبیتکس به سفارشات به تفکیک منبع ارسال اشاره شده که بیش از 50 درصد آن‌ها از طریق اپلیکیشن نوبیتکس به ثبت رسیده است. 62 درصد کاربران اپ اندرویدی این پلتفرم از گوشی‌های سامسونگ استفاده می‌کنند و 24 درصد نیز کاربر شیائومی هستند.

محبوب‌ترین شبکه برای واریز و برداشت در میان کاربران نوبیتکس، «شبکه ترون» بوده که بیشترین تعداد کیف پول نوبیتکسی را به خود اختصاص داده است. شبکه‌های بایننس چین و اتریوم نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

کاهش 84 درصدی زمان فرایند احراز هویت

تیم پشتیبانی نوبیتکس از 127 نفر تشکیل شده است که نیمی از آن‌ها در سه شیفت وظیفه گفت‌وگوی آنلاین را بر عهده دارند و 27 نفر نیز مسئول احراز هویت هستند. همچنین 20 نفر در مرکز تماس و 15 نفر در زمینه آموزش، توسعه و تضمین کیفیت مشغول به کارند.

بیراه نیست بگوییم احراز هویت یکی از پاشنه آشیل‌های این صرافی رمزارزی بود که «امیرحسین راد» هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل نوبیتکس در گفت‌وگو با دیجیاتو وعده حل آن را داده بود؛ حال کاهش محسوس مدت‌زمان انجام احراز هویت در نوبیتکس به‌خوبی در گزارش سالانه این پلتفرم دیده می‌شود.

فرایند احراز هویت به سطح دو کاربران نوبیتکس در ابتدای سال 2022 به‌طور میانگین حدود 184 ساعت طول می‌کشید که این رقم در پایان سال با کاهش 84 درصدی، به 28 ساعت کاهش یافته است.

بنابر گزارش نوبیتکس، در طول یک سال گذشته بیش از یک میلیون و 272 هزار گفت‌وگوی آنلاین انجام و به بیش از 113 هزار تیکت پاسخ داده شده است. تعداد دفعاتی که کاربران بدون دریافت پاسخ اپراتور، صفحه چت آنلاین را بستند، کمتر از نیم درصد بوده است و به‌طور میانگین از هر 10 نفر، 9 نفر از کیفیت پشتیبانی راضی بوده‌اند.

پشتیبانی نوبیتکس

مجموع مدت‌زمانی که پشتیبانی نوبیتکس در سال 2022 از طریق چت آنلاین درحال گفت‌وگو با کاربران بوده است، به 31 هزار ساعت می‌رسد؛ چیزی در حدود 3 سال و نیم.

پشتیبانی نوبیتکس برای راهنمایی بهتر کاربرانی که نیاز به کمک دارند، درصورت ناموفق بودن پشتیبانی چت و تیکت، با کاربران تماس می‌گیرد. در همین راستا، در سال 2022 حدود 16 هزار تماس تلفنی برای راهنمایی بهتر برقرار شده است. همچنین 51 دقیقه مکالمه، طولانی‌ترین تماس با پشتیبانی نوبیتکس بوده.

برداشت‌های غیرمعمول با حجم‌های زیاد، نوبیتکس را درباره امنیت حساب کاربری نگران می‌کند. این مجموعه درصورت تشخیص تراکنش‌های مشکوک، با برقراری تماس تصویری اجازه عملیات برداشت را به کاربر خواهد داد. در یک سال گذشته، بیش از 6 هزار و 500 تماس تصویری از سوی این صرافی برای اطمینان از امنیت حساب کاربران برقرار شده است.

رشد 28 درصدی تعداد کارکنان

خانواده نوبیتکس در سال 2022 بزرگ‌تر شده و تعداد کارکنان آن با رشد 28 درصدی، به 268 نفر رسیده است. 23 نفر از این اعضای جدید به تیم فنی نوبیتکس اضافه شده‌اند و این واحد بیشتر از دیگر واحدهای فعال در این صرافی توسعه پیدا کرده است. بیشترین تغییرات نیز مربوط به واحد پشتیبانی و امور مشتریان است که 64 نفر از این تیم جدا و 71 نفر جایگزین شده‌اند.

گزارش سالانه نوبیتکس

شاخص‌های کلیدی منابع انسانی نوبیتکس در سال گذشته میلادی نشان می‌دهند که نرخ جذب این مجموعه 63 درصد و نرخ خروج آن 40 درصد بوده است.

45 درصد اعضای نوبیتکس در تیم پشتیبانی و امور مشتریان فعالیت می‌کنند. تیم فنی با 31 درصد و بازاریابی با 6.8 درصد، دیگر تیم‌های بزرگ این صرافی رمزارزی هستند. میانگین سنی کارکنان نوبیتکس نیز 28.9 درصد است.

دو‌طرفه شدن بازار نوبیتکس در سال جدید

تیم نوبیتکس در سال 2022 پروژه‌های مختلفی را آغاز کرد و بعضی از آن‌ها را به نتیجه رساند؛ پروژه‌هایی که به نظر این مجموعه، آن‌ها را برای صعود بزرگ آماده کرده‌ است. قابلیت فروش تعهدی، استیکینگ و کیف پول غیرمتمرکز لاکتولت ازجمله مهم‌ترین این پروژه‌ها هستند که در فصل اول سال 2023 به محصولات نوبیتکس اضافه می‌شوند.

ترید

یکی از ضعف‌های صرافی‌های رمزارزی ایرانی در مقایسه با نمونه‌های خارجی، عدم وجود بازار دو‌طرفه بوده و کاربران را از سود در روندهای نزولی محروم کرده است.

حال نوبیتکس وعده داده که طی ماه‌های آتی، امکان فروش تعهدی را فراهم کرده و با ارائه بازار دو‌طرفه، این امکان را در اختیار کاربرانش قرار دهد تا بتوانند علاوه بر خرید در روندهای صعودی، با فروش در روندهای نزولی نیز سود کسب کنند.

پروژه فروش تعهدی نوبیتکس با در نظر گرفتن دستورالعمل فروش تعهدی شورای عالی بورس و اوراق بهادار اجرا شده است و با آن انطباق دارد. این دستورالعمل در سال 1398 و با در نظر گرفتن تصمیمات کمیته فقهی بورس درباره فروش تعهدی به تصویب شورای عالی بورس رسیده است.

گزارش سالانه عملکرد نوبیتکس در سال 2022 را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی