ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

در کارگاه آموزشی یادگیری ماشین و علوم انسانی مطرح شد: هوش مصنوعی جای انسان را می‌گیرد یا خیر؟

این تصور که هوش مصنوعی قرار است شغل افراد را بگیرد یا حتی قرار است کارهای آ‌ن‌ها را انجام دهد، واقعیت ندارد.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۰

کارگاه آموزشی یادگیری ماشین و علوم انسانی با حضور کارشناسان فناوری و متخصصین هوش مصنوعی برگزار شده و در آن درباره آینده این فناوری در ایران و دنیا صحبت شد. «آرین اقبال»، مدرس و کارشناس حوزه فناوری، با بیان اینکه قرار نیست هوش مصنوعی جایگزین انسان شود یا کارها را به‌جای انسان انجام دهد، تأکید کرد آن چیزی که به‌اشتباه تصور «هوش» از آن داریم درواقع فقط یک فرمول بزرگ است که براساس داده‌های ورودی، پاسخ را ارائه می‌دهد. او ChatGPT را یک فرمول ریاضی بزرگ دانست و اعلام کرد این ربات را نمی‌توان یک هوش مصنوعی محسوب کرد.

به گزارش دیجیاتو، اقبال در کارگاه آموزشی یادگیری ماشین و علوم انسانی که توسط انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات برگزار شد، اهمیت و ضرورت توجه به دیتا در پژوهش‌های امروز را مورد‌بررسی قرار داد و بر این موضوع تأکید کرد که این‌ها ابزارهای پردازش هستند.

اقبال با اشاره به اینکه امروز برخلاف گذشته برای جمع‌آوری دیتا و اطلاعات پژوهش‌ها لازم نیست مستقیم به کف خیابان مراجعه شود، گفت: «دنیای جدید، دنیای دیجیتال است و حجم بسیار زیادی از اطلاعات به‌صورت منابع قابل‌جست‌وجو و قابل‌تحلیل دیجیتالایز‌شده و در دسترس هستند.»

ابزار، مهم‌ترین دستاورد دنیای دیجیتال

این مدرس برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی همچنین با تأکید بر اینکه می‌توان حجم قابل‌توجهی از دیتای موجود که به‌شکل سنتی در دسترس است را هم دیجیتالایز کرد، گفت: «در دنیای دیجیتال مهم‌ترین چیزی که در دسترس است، ابزار است و این ابزارها فرایندها را خودکار و ساده می‌کنند.»

او با بیان اینکه درحال‌حاضر ما با یک بیگ دیتا مواجه هستیم، به اطلاعات موجود در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و پلتفرم‌های آنلاین دیگر اشاره کرد و گفت: «از این اطلاعات دیجیتال می‌توان در راستای پژوهش‌های علوم انسانی تا برنامه‌های مارکتینگ استفاده کرد. اما این نکته را باید مورد‌توجه قرار داد که با این حجم دیتای دیجیتال نمی‌توان به‌صورت دستی برخورد کرد و حتماً به یک ابزار خودکار مناسب، یعنی یک زبان برنامه‌نویسی نیاز داریم.»

اقبال طی توضیحات بیشتر خود در این کارگاه آموزشی با اشاره‌ای به تعریف علم دیتا‌ساینس، گفت: «درحقیقت دیتاساینس استفاده از ابزارها، تکنیک‌ها و روش‌های مناسب برای بررسی دیتا در حوزه تخصصی مورد مطالعه است.»

به گفته او، از دیتاساینس در همه حوزه‌ها، از مارکتینگ تا حکمرانی و پژوهش‌های تاریخی می‌توان استفاده کرد. البته در این روند باید به این نکته بسیار مهم که در فهم آن اشتباهی شکل گرفته است، توجه کرد. باید بدانیم که دیتاساینس هوش مصنوعی نیست.

هوش مصنوعی، هوش، ماشین لرنینگ

اقبال در ادامه توضیحات خود با تأکید بر اینکه اساساً چیزی به معنی هوش مصنوعی نداریم، گفت: «کلمه هوش درک اشتباهی از آن چیزی است که ریاضی‌دانان و متخصصین علوم کامپیوتر به مفهوم هوش می‌گویند. محصولاتی مثل ChatGPT که به شهرت رسیده‌اند، اصلاً هوش مصنوعی نیستند.»

او با توضیح اینکه ChatGPT یک فرمول ریاضی بزرگ بوده و خروجی آن براساس ورودی است که پیش‌تر به آن داده شده، گفت: «آن تصوری که درباره آمدن هوش مصنوعی به دنیا مبنی بر اینکه قرار است شغل افراد را بگیرد یا حتی با نگاه مثبت قرار است کارهای ما را به‌سادگی انجام دهد، غیرواقعی است.»

اقبال با اشاره به اینکه هوش مصنوعی در عملیاتی‌ترین جایی که دیده می‌شود، الگوریتم‌های ریاضی مدل‌سازی مثل ماشین لرنینگ است، گفت: «هدف آن هم ارائه مدل‌های ریاضی بهتر و دقیق‌تر از آن چیزی است که قبلاً در تحقیقات خود از آن استفاده می‌کردیم.»

او بار دیگر با تأکید بر اینکه ChatGPT صرفاً یک فرمول ریاضی است، گفت: «این فرمول ریاضی براساس اطلاعاتی که به آن داده شده است، اطلاعات خروجی را تدوین می‌کند و به کاربر ارائه می‌دهد.»

برنامه‌نویسی به‌عنوان ابزار کمکی

اقبال همچنین در بخش دیگری از توضیحات خود به اهمیت دیتا در جریان مطالعات امروز اشاره کرد و گفت: «برای استخراج اطلاعات نیاز به برنامه‌نویسی در راستای استفاده از اطلاعات بوده و بنابراین فرایند استفاده از اطلاعات نیازمند برنامه‌نویسی است و ابزار آماده‌ای برای آن وجود ندارد. از‌همین‌رو درنهایت به برنامه‌نویسی نیازمند هستیم.»

به گفته اقبال، ابزارهای پردازشگر فعلی مثل ChatGPT صرفاً به پردازش اطلاعات می‌پردازند و این ابزارها شعور تحلیل ندارند. ازهمین‌رو به‌عنوان یک محقق صرفاً می‌توان از این پردازش به‌عنوان یک ابزار استفاده کرد.

او با اشاره به اینکه در این روند ابزارهای پردازش که به‌اشتباه هوش مصنوعی عنوان شده‌اند، سرعت و دقت بسیار بالایی برای پژوهش فراهم می‌کنند، گفت: «با استفاده از این ابزارهای پردازش سرعت و دقت بسیار افزایش پیدا خواهد کرد و زمان به نتیجه رسیدن در کار تحقیقاتی به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد.»

«رامین رامیار»، مدرس حوزه فناوری نیز در این کارگاه آموزشی با تأکید بر اهمیت و ضرورت استفاده از دیتا، تحلیل دیتا و برنامه‌نویسی در پژوهش‌های روز گفت: «حوزه‌های مختلف علوم انسانی امکان استفاده از ماشین لرنینگ را دارند که روانشناسی، بیزینس، ادبیات و جامعه شناسی برخی از این حوزه‌ها هستند.» رامیار با توضیح اینکه هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ کمک قابل‌توجهی به پژوهش‌های روانشناسی خواهند کرد، به اهمیت اخلاق مصنوعی اشاره کرد و گفت: «با استفاده از ماشین لرنینگ می‌توان به شناخت انسان کمک قابل‌توجهی کرد.» به گفته او، مباحث مربوط به علوم سازمان در شکل کلان آن به‌عنوان خانواده، جامعه، کسب‌وکار توسط ماشین لرنینگ به‌خوبی قابل مطالعه است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی