ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان: حمایت از نخبگان مأموریت ماست

برنامه سرآمدان علمی ایران با هدف دست‌یابی کشور به مرجعیت علمی جهانی شروع به‌کار کرده است.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۴

«عباس ابراهیمی»، معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان، از برنامه‌های این بنیاد برای ارتقای اثربخشی فعالیت نخبگان حوزه‌های تخصصی علوم پایه خبر داد و گفت این کار در راستای تحقق مرجعیت علمی ایران در دنیا و منطقه برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، ابراهیمی با اشاره به اینکه یکی از مأموریت‌های بنیاد حمایت از نخبگان و سرآمدان علوم پایه و علوم انسانی با هدف گام برداشتن در مسیر تحقق مرجعیت علمی ایران در منطقه و جهان است، گفت: «در بنیاد ملی نخبگان، برای ارتقای اثربخشی نخبگان در «اتصال توانمندی‌های آن‌ها به مسائل، چالش‌های فعلی و آینده کشور» و همچنین در «توسعه علوم بنیادین پایه و علوم انسانی با کمک سرآمدان این حوزه» برنامه‌ریزی صورت گرفته است و اقدامات خود را در قالب برنامه‌های مختلفی پیش می‌بریم.»

ابراهیمی با اشاره به اینکه اجرای «برنامه سرآمدان علمی» یکی از این پروژه‌هاست، گفت: «برنامه سرآمدان علمی ایران با هدف دست‌یابی کشور به مرجعیت علمی جهانی شروع به‌کار کرده است و ازجمله مهم‌ترین اقدامات این برنامه، شناسایی و انتخاب محققان معتبر و پیشروی بین‌المللی تحت عنوان سرآمدان علمی و حمایت از آن‌هاست.»

اجرای پنج‌ساله برنامه حمایت از نخبگان

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به دستاوردهای این برنامه گفت: «با اجرای ۵‌ساله این برنامه تاکنون حدود ۵۸۰ نفر پژوهشگر پسادکتری در اختیار سرآمدان علمی قرار گرفته‌اند که نتیجه و دستاوردهای آن در مجلات برتر منتشر شده یا در قالب سخنرانی در رویدادهای بین‌المللی مختلف ارائه شده است. سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۱۴۰ پژوهشگر پسادکتری در اختیار ۱۰۰ سرآمد علمی قرار گرفتند.»

ابراهیمی در بخش دیگری از توضیحات خود با اشاره به برنامه دوم که یک همکاری مشترک میان بنیاد ملی نخبگان با انجمن‌های علمی علوم پایه است، گفت: «در دومین برنامه، اجرای دوره‌های پسادکترای مشترک با انجمن‌های علمی، ریاضی، فیزیک، زیست‌شناسی، زمین‌شناسی و در آینده نزدیک انجمن شیمی را عملیاتی کرده‌ایم.»

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در ادامه توضیحات خود با اشاره به اینکه برنامه سوم بنیاد در حمایت از توسعه علوم پایه و علوم انسانی توسط معاونت مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان برنامه‌ریزی شده است، گفت: «خوشبختانه این برنامه اخیراً مورد تصویب هیئت وزیران قرار گرفت.»

به گفته او، در این برنامه زمینه پذیرش رتبه‌های برتر کنکور سراسری و برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی تا مقطع تحصیلی دکتری در رشته‌های گروه علوم پایه و علوم انسانی در دانشگاه‌های برتر کشور فراهم شده است که جزئیات آن توسط معاونت مستعدان و آینده‌سازان بنیاد اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • modaldocrinal01cy
    modaldocrinal01cy | ۲۳ اسفند ۱۴۰۱

    الان برنامه برای ساماندهی علوم انسانی چیه؟همینطور دانش های بنیادین نوظهور مثل علوم شناختی!؟

  • rayacoder
    rayacoder | ۲۳ اسفند ۱۴۰۱

    نخبه که هیچ ! مردم عادی هم از این کشور فراری هستند! البته احتمالا این هم راه جدیدی برای یه عده برای بودجه خواری و استفاده از رانتهای مختلف است! مثل شرکتهای دانش بنیان ! مملکت زیبایی داریم، گل و بلبل :)

مطالب پیشنهادی