ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماه‌نورد MIT
علمی

محققان دانشگاه MIT موفق به ساخت ماه‌نوردی ماژولار با بازوهای کرم‌مانند شدند

ماه‌نورد پژوهشگران MIT به بازوهایی با کاربردهای مختلف مجهز است که امکان تعویض دستی آن‌ها به‌آسانی توسط فضانوردان وجود دارد.

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

مهندسین مؤسسه فناوری ماساچوست به‌تازگی توانسته‌اند ماه‌نوردی با الهام از دنیای حیوانات طراحی کنند که جایزه بهترین مقاله را از سوی بنیاد مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) در کنفرانس هوا و فضا کسب کرده است. ماه‌نورد جدید MIT به بازوهای رباتیک کرم‌مانند مجهز شده و می‌تواند شمایل و حرکات مشابه با جانداران مختلف ازجمله عنکبوت، فیل و بز را تداعی کند.

ماه‌نورد جدید MIT چه ویژگی‌هایی دارد؟

ماه‌نورد مورد‌بحث که به‌اختصار WORMS (سیستم متحرک رباتیک الیگومری پیاده‌رو) نام‌گذاری شده، با هدف تکامل به نمونه‌ای قابل‌استفاده در کلونی‌های انسانی آینده روی سطح ماه توسعه یافته است. تیم سازنده آن در نظر داشته به‌جای طراحی ربات‌های مختلف جهت انجام امور گوناگون، محصولی همه‌کاره ایجاد کند و معضل انباشته‌شدن سیستم‌های خودکار را برطرف نماید. فضانوردان می‌توانند جهت تغییر کاربری، اقدام به تعویض بازوهای رباتیک کنند که هر کدام از آن‌ها برای وظیفه خاصی در نظر گرفته شده است.

ازجمله بازوهای توسعه‌یافته برای ماه‌نورد جدید MIT می‌توان به نمونه الهام‌گرفته از پاهای عنکبوت اشاره کرد که امکان حرکت در محیط‌های ناهموار را فراهم می‌سازد. گفته شده است که می‌توان از این بازو برای حفر گودال جهت دسترسی به ذخایر منجمد آب در زیر سطح ماه استفاده کرد. بازوی دیگری هم با الهام از فیل ساخته شده است که می‌توان از آن برای حمل قطعات سنگین بهره گرفت. با تغییر بازوهای رباتیک، امکان تبدیل ماه‌نورد به شمایل مشابه با بز یا گاو هم وجود دارد که قادر به حمل صفحات خورشیدی در پشت خود خواهد بود.

ماه‌نورد MIT

قابلیت‌های ماژولار ماه‌نورد MIT به‌لطف استفاده از زائده‌های کرم‌مانند امکان‌پذیر شده است که اتصال آسان بازوها به شاسی اصلی را از طریق مکانیسم پیچاندن ممکن می‌سازد. ابزار کوچکی هم برای جدا‌کردن قطعات گوناگون توسط فضانوردان در نظر گرفته شده است؛ به‌طوری که جهت اشغال فضای کمتر، می‌توان اجزای اصلی را کاملاً از هم جدا ساخت و ربات را تا استفاده‌های آتی به‌آسانی در انبار قرار داد. نمونه آزمایشی فعلی از شش بازو بهره می‌برد و اندازه‌ای در حدود یک ماشین کارتینگ دارد. همچنین نرم‌افزار اختصاصی توسعه‌یافته برای آن وظیفه هماهنگ ساختن بازوها را بر عهده دارد.

این تیم تحقیقاتی برای اولین‌بار ایده خود را در چالش BIG ناسا برای سال ۲۰۲۲ مطرح ساخت. ناسا در این چالش از دانشجویان خواسته بود تا رباتی طراحی کنند که امکان حرکت بدون چرخ در شرایط دشوار را داشته باشد. تیم گفته‌شده از MIT روی ماه‌نوردی تمرکز کرد که بتواند در قطب جنوبی ماه به آسانی حرکت کند؛ محلی که احتمال وجود ذخایر منجمد آب در زیر سطح آن داده می‌شود. غبار ضخیم، دامنه‌های صخره‌ای و دالان‌های گذاره ازجمله ویژگی‌های این ناحیه از ماه به شمار می‌روند که تردد وسایل چرخ‌دار را با مشکل مواجه می‌سازند.

ماه‌نورد MIT
تصویر سه‌بعدی از سطح قطب جنوبی ماه

اگرچه ماه‌نورد پژوهشگران MIT روی سطح زمین حدود ۹ کیلوگرم وزن دارد، ولی روی سطح ماه به‌دلیل جاذبه کمتر، تنها معادل ۱.۵ کیلوگرم در زمین خواهد بود. همین مسئله موجب شده است تا امکان باز و بسته کردن آن به‌راحتی توسط فضانوردان وجود داشته باشد. تیم تحقیقاتی مذکور در نظر دارند با تکیه بر این نکته، نسل دوم محصول خود را با طول بیشتر و بازوهای سنگین‌تر توسعه دهد. آن‌ها معتقدند که این طراحی در کنار پایداری و انعطاف بالا کاملاً مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی